Zatímco automobilový průmysl zažíval v loňském roce nejhorší časy za několik posledních dekád, segmentu vozů s hybridním pohonem se v Česku nebývale dařilo. Své nové majitele si našlo celkem 12 674 hybridů, což představuje meziroční nárůst o 52 procent. Jedničkou je Toyota následována Fordem a Suzuki.
S rostoucí oblíbeností hybridních vozů se téměř vytratil typický zákazník. Zatímco dříve byl automobil s kombinací benzínového a elektrického motoru spíše módní záležitostí, dnes už je to zcela relevantní alternativa, po které zákazníci pošilhávají.
„Kromě nízkoemisního provozu totiž full hybridy nabízejí hlavně nízkou spotřebu a nízké náklady na provoz, pohodlnou a tichou jízdu, ale také vysokou zůstatkovou hodnotu,“ řekl CNN Prima NEWS Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.
Nejprodávanější značky hybridních vozů na českém trhu v roce 2020
Pořadí | Značka | Počet prodaných kusů |
---|---|---|
1. | Toyota | 4046 |
2. | Ford | 1746 |
3. | Suzuki | 1570 |
Zdroj: Svazu dovozců automobilů
Diesel je mrtvý
Češi ve stále větší míře nákup hybridního automobilu zvažují, protože je oslovuje právě laciný provoz. „Dříve jsem hodně srovnával auta s benzínovým a naftovým motorem, dnes už mě diesely prakticky nezajímají,“ řekl CNN Prima NEWS Michal Novotný z Teplic, který se v loňském roce stal jedním z více než 12,5 tisíce majitelů nového vozu s hybridním provozem.
Elektroauta jsou škodlivá, tvrdí kontroverzní studie. Podezření padlo na automobilky
Koncem prosince 2020 se na veřejnost dostaly informace o tom, že některé automobilky stojí za kontroverzní studií, která označuje elektromobily za minimálně stejně škodlivé jako auta s klasickými benzinovými a naftovými motory. Na základě jejích výsledků se prý dá dokonce vyvrátit ekologický význam elektromobilů, resp. celá současná politika Evropské unie a dalších států.
Dokonce ho neodradila ani vyšší pořizovací cena v porovnání s čistě benzínovou alternativou. „Cenový rozdíl je srovnatelný s tím, jaký býval mezi benzíny a diesely. U hybridu mě navíc baví, že dokáže jezdit s výrazně nižší spotřebou i po městě. Poměrně často také projedu třeba celou obcí jen na elektromotor,“ dodal Novotný s tím, že při rozhodování dal přednost full hybridu. „Je to výrazně pohodlnější v tom, že se u něho baterie dobíjejí během jízdy, nemusím auto strkat do zásuvky na rozdíl od plug-inů,“ vysvětlil.
Dlouhou dobu platilo, že když jste si chtěli pořídit hybrid, měli jste na výběr jen mezi vozy automobilky Toyota a její prémiové značky Lexus. Obě sice stále patří k tomu nejlepšímu v daném segmentu, ale hybridy postupně nabízejí i další výrobci. Toyota však na tuzemském trhu jasně vede, jeden ze tří prodaných hybridů na sobě vozí právě její logo. Druhý Ford má 13procentní podíl, třetí Suzuki zaujímá asi 12 procent trhu s hybridními auty.
Hybridy pomohly v krizi
Zájem o vozy s tímto pohonem dokonce Toyotě pomohl vyrovnat se s dopady koronavirové krize. „U nás tvoří hybridní auta přes 40 procent prodejů osobních vozů, a i díky tomu jsme jako jediná značka na trhu loni navzdory složité koronavirové situaci celkové prodeje meziročně zvýšili,“ řekl Martin Peleška.
Nejprodávanější modely hybridních vozů na českém trhu v roce 2020
Pořadí | Model | Počet kusů |
---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 1385 |
2. | Toyota RAV4 | 1207 |
3. | Škoda Superb | 807 |
Zdroj: Svazu dovozců automobilů
Podle něj se můžeme těšit i na pokračování trendu zlevňování hybridních aut. „Roste počet nabízených modelů a ty se zároveň stávají cenově dostupnější. Hybrid je již v podstatě cenově na úrovni dieselového vozu s automatickou převodovkou, jen s nižšími náklady na údržbu,“ vysvětlil šéf českého zastoupení Toyoty a Lexusu.
Peleška je také přesvědčen, že rostoucí oblíbenost už není zdaleka módní nebo úzkoprofilovou záležitostí, o čemž svědčí i loňská čísla o počtu prodejů. Hybridy jsou také stále populárnější u firem. Právě firemní flotila představuje asi 70 procent celkového automobilového trhu v Česku.