Koncem prosince 2020 se na veřejnost dostaly informace o tom, že některé automobilky stojí za kontroverzní studií, která označuje elektromobily za minimálně stejně škodlivé jako auta s klasickými benzinovými a naftovými motory. Na základě jejích výsledků se prý dá dokonce vyvrátit ekologický význam elektromobilů, resp. celá současná politika Evropské unie a dalších států.
Jedním z hlavních poselství studie by podle britských médií měla být skandální skutečnost, že aby se vyrovnala výrobní uhlíková stopa elektromobilu a spalovacího auta, musí elektromobil ujet až 77 000 km.
Zajímavé je už to, že studie byla zveřejněna záhy po plánu vlády Velké Británie ukončit do roku 2030 prodej aut se spalovacími motory. Oficiálním autorem studie je společnost Clarendon Communications, která se věnuje PR. Podle šéfa BloombergNEF Michaela Liebreiche, který se rozhodl zjistit, kdo konkrétně za ní stojí, je zakladatelkou poměrně nové společnosti Rebecca Stephen – manželka Jamese Stephense, který je jedním z ředitelů automobilky Aston Martin.
Toto odhalení podnítilo další média včetně renomovaného deníku Guardian k průzkumu, kdo a jak je na této práci zainteresovaný. Postupně se tak dostaly na povrch další známé automobilky, které mají propojení se společností Clarendon Communications.
Elektromobil s dojezdem až 1000 kilometrů? Čínská firma ukázala nové super baterie
Čínská technologická společnost NIO představila nový balík baterií pro elektromobily s kapacitou 150 kWh. Ten by měl umožnit dojezd až 1 000 kilometrů na jedno nabití. Díky standardizované velikosti jej navíc lze snadno vyměnit za jiný, třeba novější.
„Zprávu zadaly společnosti Aston Martin, Bosch, Honda a McLaren krátce poté, co britský premiér Boris Johnson vyzval k zákazu prodeje nových vozidel na fosilní paliva od roku 2030, a byla předložena jako dílo společnosti Clarendon Communications,“ napsal mimo jiné britský deník.
Slovo proti slovu
Po odhalení pravděpodobných pravých objednavatelů studie se její výsledky rozhodli posoudit také vědci a odborníci. Jedním z nich je Auke Hoekstra z holandské Eindhovenské technické univerzity, který se zaměřuje právě na emise u spalovacích i elektrifikovaných vozidel.
V práci našel několik závažných nedostatků, například zhruba poloviční podcenění emisí u spalovacích aut, emise elektromobilů byly naopak určeny na základě čínského modelu Polestar 2 a v neposlední řadě prý nebyly dostatečně zohledněny některé objektivně známé přínosy elektromobilů.
Podle Hoekstra je studie pouze „klamavou brožurou“, jejímž cílem je diskreditovat elektromobily, přičemž skutečnost je údajně taková, že aktuální výrobní emisní stopa elektromobilů oproti běžným autům se vrátí po ujetí přibližně 26 000 km.
Další, kdo se ke kritizované práci vyjádřil, je Lucien Mathieu z Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Podle něj svědčí ve prospěch elektromobilů mnoho jiných studií, které potvrzují, že elektromobily mají mnohem menší emisní stopu CO2 a tento rozdíl se bude dále zvyšovat.
Aston Martin si myje ruce
Podle všeho je do celé kauzy nejvíce zapleten tradiční výrobce sportovních vozů Aston Martin. Tam se ale odpovědnosti šikovně zbavili. V jejím čele totiž stojí jen krátce nový šéf Martin Tobias Moers, který své nové postavení ve společnosti uvedl jako důvod, pro který nemůže být do věci nikterak zainteresován a v případě prokázání propojení společnosti se studií půjde o záležitosti předchozího vedení.
Nezapomněl také dodat, že Aston Martin plánuje vyrábět a vyvíjet elektromobily a hybridy stejně jako ostatní automobilky.