
Česká dopravní stavba a technologie
Soutěž Česká dopravní stavba 2024 zná své vítěze! O získání prestižního titulu usilovalo třicet projektů, odborná porota vybrala sedm nejlepších staveb a technologií, které zásadním způsobem přispěly k rozvoji dopravní infrastruktury v Česku. Další ceny předávali odborní a mediální partneři a ani letos nechybělo udělení studentské ceny, která má pomoci motivovat mladé naděje českého stavitelství, které se dlouhodobě potýká s personální krizí.
Jména nejúspěšnějších společností usilujících o prestižní titul se svět dozvěděl 24. června ve Fantově sále na Hlavním nádraží v Praze. Význam jednotlivých staveb a technologií odborná porota 22. ročníku soutěže Česká dopravní stavba posuzovala v několika kategoriích. Sošku a ocenění z rukou prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy a ministra dopravy Martina Kupky v následujících případech převzali zástupci hned dvou vítězných projektů.
Dopravní technologie a inovace
Pořízení diagnostického zařízení datových přenosů ETCS v síti GSM-R — komplexní diagnostický systém umožňující měření, testování a garanci provozu systémů GSM-R a ETCS v heterogenní síti Správy železnic.
Rekonstrukce Barrandovského mostu — inovativní řešení využití UHPC významně prodlužující životnost páteřního pražského mostu a navyšující jeho zatížitelnost.
Dopravní stavby ostatní
Elektrifikace autobusové linky 119 — velmi frekventovaná pražská autobusová linka obsluhující i Letiště Václava Havla díky elektrifikaci přispívá ke snižování emisí CO2 a dalších škodlivých látek.
Obchvat města Opočno – II. etapa — obchvat II/298 odvádí tranzitní dopravu mimo centrum Opočna a tak snižuje emisní zatížení města.
Dopravní stavby kolejové (železniční a tramvajové)
Modernizace železničního uzlu Pardubice — projekt zahrnující rekonstrukci železniční stanice Pardubice, včetně napojení na stávající traťové úseky.
Zdvoukolejnění trati Branický most – Praha-Krč – Spořilov — rekonstrukce navyšující kapacity pro nákladní i osobní dopravu v Praze a zvyšující traťovou rychlost až na 100 km/hod.
Dopravní stavby dálniční
Kategorie, v níž nad ostatními vynikl jediný projekt:
Dálnice D3 310/I, úsek Úsilné – Hodějovice — část obchvatu Českých Budějovic odvádějící veškerou zbytnou dopravu ze stávající silnice I/3 v úseku České Budějovice-Krasejovka, čímž výrazně vylepšuje opravní situaci ve městě.
ČTĚTE TAKÉ: Šokující čísla: České stavebnictví míří do personální krize!
Cena veřejnosti
Slovo běžných občanů má svou váhu, která s největším počtem hlasů připadla projektu Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení, což je projekt, který prověřuje scénáře a možnosti eliminace kapacitních limitů pražského uzlu v dlouhodobém horizontu let 2035–2050. Nová koncepce počítá s přivedením vysokorychlostní železnice, která v současnosti představuje nejmodernější dopravní systém.
Ceny odborných a mediálních partnerů
Příležitost k úspěchu v soutěži pro dalších 11 projektů. Zohledněna byla technická i společenská hodnota nominovaných staveb.
- Cena časopisu Stavebnictví: Rekonstrukce Sepekovského viaduktu na trati Tábor–Písek
- Cena časopisu Silnice & Železnice: Modernizace trati Hradec Králové–Pardubice–Chrudim
- Cena časopisu Skypaper: Optimalizace trati Mstětice–Praha-Vysočany
- Česká silniční společnost: most přes řeku Jizera před obcí Klášter – Hradiště nad Jizerou
- ČKAIT: Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení
- ČKAIT: Rekonstrukce Barrandovského mostu
- Cena Prahy: Výměna pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad
- Cena Státního fondu dopravní infrastruktury: Rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice Plzeň hl. n.
- Cena Ředitelství silnic a dálnic: Modernizace D46 od nultého kilometru po hranici kraje
- Cena Správy železnic: Rekonstrukce železničního mostu přes vodní nádrž Orlík na trati Tábor–Písek
- Cena Ředitelství vodních cest ČR: Modernizace ochranných stání služebních plavidel Policie ČR v Praze a Nymburce
- Cena Ministerstva dopravy ČR: PPP projekt Via Salis D4 mezi Příbramí a Pískem
Poslední zmíněný projekt se přitom potýkal s obvykle přitěžujícími okolnostmi. „Co se v roli ministra dopravy podařilo zahájit Karlu Havlíčkovi, to úspěšně dokončil Martin Kupka. Rád bych tímto oběma poděkoval za příkladnou spolupráci napříč volebními obdobími. Přesně takhle by spolupráce na projektech podobného významu měla vypadat,“ uvedl Jiří Nouza.
A na příkladnou spolupráci mezi státním a soukromým sektorem pak upozornil i generální ředitel ŘSD Radek Mátl: „Je to společný projekt, na kterém se podílela spousta subjektů i jednotlivců. V České republice bohužel bývá nejsložitější stavbu připravit a prodrat se byrokracií. Ta byla úmorná. Realizace je za odměnu. Jsem šťastný, že se vše podařilo nejen připravit na straně ŘSD, ale poté i realizovat soukromým investorem. Takových projektů by mělo být víc.“
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Česko potřebuje novou generaci stavařů! Chybí diplomované profese i řemeslníci
ČDS Student
Významná součást soutěže pořádaná ve spolupráci s tuzemskými technickými školami a patrony z řad firem působících v oblasti dopravních staveb. Cílem je motivovat studenty k většímu zájmu o dopravní a stavební obory. V časech, kdy stavebnímu oboru v Česku citelně chybí kvalifikovaní odborníci, nemá jen symbolický, ale rovnou i strategický význam, jak potvrdil jeden z významných hostů soutěže, Karel Havlíček: „Každý krok, který pomůže směřování studentů na střední odborné a vysoké technické školy, je cenný. Mladé v oboru nutně potřebujeme.“
Pozornost porotců zaujal projekt Lávka podporovaná kabely, uspěla hned dvakrát, když získala cenu rektora VUT v Brně i cenu společnosti Enteria, generálního patrona studentské kategorie. „Rád bych se věnoval navrhování mostů a jiných inženýrských konstrukcí, ale taky řešení složitějších právních případů souvisejících s výstavbou a stavebním řízením,“ svěřil se po převzetí ocenění Richard Řehulka, student Fakulty stavební VUT v Brně.
Dvojité ocenění převzal také Matěj Süsser za Syntetická pojiva v silničním stavitelství. Jeho projekt ocenil děkan Fakulty stavební ČVUT a také společnost M — Silnice a.s.
Další oceněné projekty jsou:
- Cena rektora Univerzity Pardubice: Aplikovatelnost odpadních materiálů do prefabrikovaných betonových konstrukcí, Jiří Zeman
- Cena děkana DFJP (UPCE): Měření a hodnocení protismykových vlastností cementobetonových krytů, Tomáš Šustr
- Cena děkana FSV VUT v Brně: Návrh spojky Nezamyslice–Otrokovice, Filip Krobot
- Cena děkana FS ZČU v Plzni: Návrh pohonu podvozku elektrické vlakové jednotky s vnitřním rámem pomocí PMSM motoru s převodovou skříní, Vladislav Ledecký
- Cena děkana FEL ZČU v Plzni: Rekonstrukce elektrické lokomotivy na hybridní vozidlo trolej-baterie, Radim Novotný
- Cena děkana Fakulty dopravní ČVUT: Obchvat obce Chodov — přeložka II/2022, Petr Kugler
- Cena Sdružení pro výstavbu silnic: Přeložka silnice I/23 u obcí Předín a Štěměchy, Tomáš Váňa
- Cena Subterra a.s.: Organizace provozu na trase C pražského metra při přechodu ze současného systému na automatizovaný provoz, Lukáš Zejsek
- Cena Správy železnic: Úprava systému regionálních železničních linek na Liberecku, Jiří Opočenský
Na smysl studentské soutěže poukázal Petr Mondschein, předseda České silniční společnosti, jednoho z patronů akce. „Jsem nesmírně rád, že Česká dopravní stavba a technologie otevírá prostor i studentům vysokých škol, kteří můžou soutěžit se svými bakalářskými a diplomovými pracemi. Studentská část soutěže je důležitou platformou pro propojení akademického prostředí, praxe a odborné veřejnosti. Společně pak všechny strany můžou rozvíjet kvalitní, moderní a udržitelné dopravní stavby,“ uvedl a doplnil, že i ČSS se mladou generaci snaží motivovat vlastním projektem Young Roads.
Na jeho slova pak navázal předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Laušman: „Jsem rád, že soutěž Česká dopravní stavba a technologie získává na popularitě. Je to vidět na rostoucím počtu přihlášek vlastních projektů, i diplomových a bakalářských prací. Pravděpodobně to souvisí se skutečností, že se u nás v posledních letech daří připravovat i realizovat velký počet dopravních projektů. To dokládají jak vynakládané finance, tak i množství realizovaných asfaltových směsí. Loni se jich vyrobilo a uložilo téměř 8 milionů tun – bezmála o milion víc než v roce 2023.“
A jaké další projekty by organizátoři soutěže Česká dopravní stavba uvítali v následujícím ročníku? Prezident SPS Jiří Nouza prozradil, že už 25 let sní o severozápadní části dálničního okruhu Prahy. O svou vizi se podělil i ministr dopravy Martin Kupka: „Jednoho dne tuze rád ocenil Metropolitní expres pro železniční spojení Prahy a Středočeského kraje. Ten zároveň propojí i letiště a Hlavní nádraží, kam budou směřovat vysokorychlostní vlaky. Přál bych si, aby se tahle vize zhmotnila co nejdříve. A dále bych chtěl, aby v našem státě byla dokončena dálniční síť, po které bude možné pohodlně a rychle cestovat z jednoho konce republiky na druhý.“