Jsme malinkatá velmoc v kruhových objezdech. Někdy dají zabrat i zkušeným řidičům, říká expert

Česká republika je velmoc v kruhových objezdech. V pořadu Bezpečně na cestách na CNN Prima NEWS to uvedl krajský koordinátor BESIP pro hl. m. Prahu Oldřich Kassl. Podle experta jsou ovšem postrachem začínajících řidičů v autoškole a občas dají zabrat i zkušeným řidičům. Mezi nejčastější příčiny nehod pak patří hlavně nepozornost nebo příliš vysoká rychlost.
Za posledních deset let zažily kruhové objezdy v Česku obrovský boom. „Máme tu okolo dvou tisíc objezdů. Jsme malinkatá velmoc v jejich počtu k poměru rozlohy republiky,“ popsal Kassl. Podle Portálu nehod na nich došlo od roku 2010 do roku 2025 k 15 668 nehodám. Nejvíce se jich stalo v Ústeckém kraji, Praze a Moravskoslezském kraji.
ČTĚTE TAKÉ: Pozor na ptačí trus. Na autě způsobí škody přes 10 tisíc a pojišťovna nezaplatí ani korunu.
Mezi nejčastější příčiny patří chyba v udání přednosti v jízdě, nesprávný způsob jízdy a příliš vysoká rychlost. „Patří tam i přehlédnutí samotného objezdu, kdy auto skončí na ostrůvku uprostřed, protože si ho nevšimne a zareaguje až na poslední chvíli,“ upřesnil expert.
Nehody na kruhových objezdech nebývají tak drastické, přesto je třeba obezřetnost. „Lidé, kteří na něj najíždějí, musí dát přednost, a lidé, kteří po něm jedou, musí naopak dávat pozor, kdo přijíždí. Velká nájezdová rychlost totiž může řidiče vystrašit. Vše je o pozornosti a přehlednosti,“ popsal Kassl.
Obávaný je Kulaťák v Praze
Velikost kruhových objezdů je různá, což také může činit problémy. „V obytných zónách trochu nahradily křižovatky. Občas mají malinkatý poloměr a je spousta lidí, kteří si s tím neumí poradit. Někdy může dát zabrat i zkušeným řidičům,“ uvedl Kassl a doplnil, že problémy činí i začínajícím řidičům v autoškole, kde pracuje jako instruktor.
Jedním z nejstarších objezdů je „Kulaťák“ na pražském Vítězném náměstí, který byl postaven ve 20. letech minulého století. Již několik let má tři pruhy, které komplikují průjezd tramvají uprostřed. „Když se dostanu na víceproudý objezd, tak platí přednost zprava. Hodně lidí se bojí najet ke středu, když má za další otáčku vyjíždět po pravé straně. Vždy radíme být v klidu a radši si objet kolečko ještě jednou,“ popsal Kassl.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Štěně na pět hodin zastavilo metro. Je rychlé a mrštné, vysvětlovala policie složitý odchyt