Francouzská minidodávka v rodinném balení válcovala trh přes dvacet let, výhradně elektrický pohon současné generace ji však fakticky pohřbil zaživa. Při nevalných továrních parametrech elektromotoru a ještě horším vlastnostem v praxi dávají zákazníci praktického vozu přednost konkurenci s tradičními spalovacími motory.
Když se první generace Citroënu Berlingo a jeho dvojčete Peugeotu Partner v roce 1996 objevila, zákazníci výrobci trhali ruce. Nic podobně praktického a moderního v té době nebylo, takže nebylo ani tolik potřeba řešit, že designéři zapomněli Berlingu navrhnout boční dveře nákladního prostoru. Na ty došlo až později. Buď jak buď, šlo o obrovský obchodní úspěch. Napříč všemi třemi generacemi se prodalo na několik milionů kusů. Rok 2022 to ale všechno obrátil vzhůru nohama.
Elektromobilita v praxi
Právě před rokem koncern Stellantis zveřejnil zprávu, že značky Peugeot, Citroën ale také Opel, končí s prodejem osobních verzí malých dodávek se spalovacími motory a nahradí je čistě elektrickým pohonem. Byl to pochopitelně logický tah směrem k redukci flotilových emisí. Koncern je jednoduše musel snížit, aby neplatil vysoké pokuty.
Jenže tím doslova popravil životy modelů Rifter, Combo a právě nejoblíbenějšího Berlinga. Zatímco u prvních dvou zmiňovaných nebyl pokles prodejů tak razantní, u Citroënu se propadl o stovky kusů. Ještě v roce 2019 si Češi registrovali 2 498 vozů Berlingo, o rok později 1 992 a v roce 2021 stále 1 161. V loňském roce pak toto číslo pro rodinné auto s dojezdem 280 kilometrů (reálně to je okolo 200 km) a cenovkou od 975 000 Kč spadlo na pouhých 403 prodaných kusů.