Vozy kategorie velkoprostorových rodinných vozů (MPV) byly nejvíce v módě na přelomu minulého tisíciletí a dodnes platí za převlečené dodávky alias minivany. Slibují místo pro větší rodinu, nákup nebo domácího mazlíčka. I když je v popularitě už předběhla kategorie SUV, rozhodně není třeba tahle víceúčelová rodinná auta zatracovat. Že se s nimi počítá i do budoucna, potvrzuje například Citroën. Otestovali jsme elektrickou verzi ë-SpaceTourer.
Francouzská automobilka představila model SpaceTourer v roce 2016 a slavila s ním prakticky od počátku úspěchy. Pořídit se dá v mnoha variantách, od dodávky po obytný vůz. Na délku může měřit 4,6 nebo také 5,3 metru. To už je na rozhodnutí kupujícího.
Nové časy pak bude reprezentovat námi testovaný ë-SpaceTourer, tedy čistě elektrický model se třemi řadami sedadel a místem až pro osm pasažérů.
Zrcátko v zrcátku ocení hlavně rodiče
Na výšku má auto 1 890 milimetrů, a podle toho se do něj nastupuje, i se v něm sedí. Jste opravdu jako „na bidýlku“. Logicky je díky tomu z vozu velmi dobrý výhled.
Uvnitř si v námi testovaném voze přišli na své jak milovníci základu, tak přepychu. Velké množství plastů doplnila pohodlná kožená sedadla, a to pro všechny cestující. Výbava je velmi slušná, nejvíce nás zaujaly dva prosklené pruhy na střeše.
Klasické zpětné zrcátko doplňuje ještě jedno menší, které umožní vidět všechny cestující ve voze. To určitě ocení hlavně rodiče s dvěma a více dětmi, kteří se tak kvůli každé nepřístojnosti, co se bude dít za nimi, nebudou muset nebezpečně otáčet.
Citroën potěší velkým prostorem uvnitř, tady se nedá nic vytknout. Řidič i spolujezdec mohou klidně středem vozu dojít ke druhé řadě sedadel a vyřešit tím třeba záludné parkování v obchodních domech. Když kvůli těsnému prostoru neotevřete své dveře, bočními posuvnými vyjdete ven takřka vždy. Tím spíš, že jsou na každé straně jedny.
Otevřít je můžete na klíčích, tlačítkem na středovém panelu, zatáhnutím za kliku či dalším tlačítkem umístěným uvnitř na boku.
Při tom, kolik je ve voze místa, si ale mohli u výrobce víc pohrát s odkládacími prostory. I když po chvilce vztekání vlastně jen zjistíte, že musíte být prostě pozornější. Kelímek na kávu si můžete odložit do prohlubní na palubní desce, která je ale zkosená dolů, a tak otvory musíte nejdřív najít.
Lépe se dalo umístit také ovládání vyhřívání sedaček. Na boku předních sedadel není ideální, když totiž někdo vystoupí ze sedadla spolujezdce, není šance se k němu z pozice řidiče dostat a vypnout ho. A baterie, kterou nutně potřebujeme, zbytečně mizí…
Zima elektrojízdě nepřeje
Pokud někde elektrifikace dává skutečně smysl, je to jízda ve velkém městě. Věčné zácpy a postávání ve frontách, kratší přejezdy či slušná možnost nabíjení. To jsou plusy. Snadno si lze představit, že doručovatelé potravin a jídla nebo třeba taxislužby, budou podobné vozy využívat.
Jejich pomocníkem by mohlo být právě auto typu ë-SpaceTourer. Kdyby jen měl užitečnější pohon… Vůz, který váží hodně přes dvě tuny, má akumulátor s baterií 75 kWh, který žene do světa elektromotor o výkonu 100 kW s kroutícím momentem 260 Nm. Ten má mimochodem třeba drobný Peugeot 208. A k němu rozhodně sedí víc.
My jsme měli auto k dispozici ve druhé polovině prosince, a to přesně ve chvíli, kdy venku udeřily mrazy. Teploty dosahovaly i minus 10 stupňů. V Bruselu, sídlu Evropské unie, pravděpodobně ví něco o budoucnosti klimatu, co řadový občan ne. Jinak si při plánu masivní elektrifikace těžko vysvětlit, jak se hodlá pracovat s bateriemi v autech během zimy.
Citroën slibuje při maximálním dobití dojezd 330 kilometrů. Nám se podařilo dostat maximálně na 287, ale to bylo stejně jen číslo. Kapacita baterie v mrazech mizí skutečně nehezky, najížděli jsme jednotky, ale mizely nám reálně desítky kilometrů. Je těžké si pak něco plánovat a na auto se v takovém případě spolehnout.
Zima baterii nepřála, v nejhorším případě nám ukázala na polovinu nabití dojezd 48 kilometrů. A to jsme nevyužívali vyhřívanou sedačku a zůstali u vytápění na 24 stupňů.
Pomoc je na středovém panelu. Stačí přepnout na ECO mód. Ten sice vozu ubere už tak nízký výkon a zároveň omezí klimatizaci a topení, ale ë-SpaceTourer konečně šlape tak, jak má. A dojezd začíná odpovídat tomu, který ukazuje palubní deska.
Auto se sice při jízdě houpe, ale jinak je velmi tiché. Je zkrátka dělané pro pravý jízdní pruh. V něm je komfortním společníkem a ekologickým kamarádem.
I tak je stále dobré mít nabíječku po ruce, resp. poblíž. Blízko domova jsem měl stojan firmy PRE a každou možnost, kterou jsem měl, jsem využil k tomu, abych Citroën připojil. I když baterie ukazovala 7 čárek z 8 možných. Přece jen člověk nikdy neví, kdy bude potřebovat ujet 30 kilometrů a kdy 200.
Námi testovaný vůz si francouzská automobilka cení na 1 453 500 Kč a z našeho pohledu jde tak trochu o elektrifikaci za každou cenu.
1. NÁKLADY NA SERVIS
Na každém z dealerů záleží, jak si nastaví sazby k prohlídkám. A to proto, že dovozce již nereguluje ceny servisních prohlídek. Ë-SpaceTourer každopádně do servisu zamíří po 1-2-6-8-10 letech, nebo 20-40-80-120-160 tisících ujetých kilometrech. Záruka na trakční baterii činí 8 let či 160 tisíc ujetých kilometrů při garanci zachování 70 % kapacity baterie.
2. PRODEJE
SpaceTourer je na silnici celkem unikátem. Zatímco model C4 SpaceTourer byl v roce 2021 celkem oblíbený, prodalo se ho v Česku 214, klasický SpaceTourer našel nového majitele jen v šesti případech. Elektrická verze ë-SpaceTourer si našla celkem čtyři zájemce. Výroba nového vozu pak trvá kolem dvou měsíců.
3. INFOTAINMENT
Sedmipalcová dotyková obrazovka nám sloužila hlavně na sledování toku energie. Ukazuje okamžitou spotřebu, energetické toky a umožní nám například i odložit nabíjení. Na klasických tlačítkách pak například zvyšujeme hlasitost hudby či obsluhujeme navigaci.