Jak americká cla ovlivní český autoprůmysl? V oboru panuje velká nejistota

Budou nás cla bolet?

Evropské automobilky investují v USA desítky let, zavedení cel je pro ně rána pod pás. Tak hodnotí evropská asociace autoprůmyslu ACEA rozhodnutí Donalda Trumpa uvalit 25% cla na automobily vyrobené mimo USA. Nepřímo zasáhnou i českou Škodovku a dodavatele, varují výrobci. Jak zásadní ale takový zásah bude, závisí na přesném seznamu výrobků, kterých se cla budou týkat. Ten zatím není známý. Ministerstvo průmyslu a obchodu uklidňuje, že by jejich dopad na Česko měl být spíše menší.

Donald Trump obchodní válku opět eskaloval. Ve středu oznámil, že Spojené státy od počátku dubna uvalí cla ve výši 25 procent na dovoz „všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech“ a jejich součástek.

ČTĚTE TAKÉ: Rusko o vyslání našich vojáků na Ukrajinu nerozhoduje, řekl Macron. Zmínil rozsah možné akce

Spoléhali jsme na to, že zavedení cel odvrátí jednání – to se bohužel nestalo, hodnotí opatření zástupci autoprůmyslu.

Chybí jasný seznam, na co cla platí

Co přesně to ale v praxi znamená – a jaké dopady to bude pro evropské nebo české firmy znamenat – zatím ale není jasné ani samotným automobilkám, ani asociacím sdružujícím automobilový průmysl a jeho dodavatele.

Na co se konkrétně mají zavedená cla vztahovat, americká administrativa zatím neupřesnila. Na stránkách Bílého domu se nachází výhradně oznámení o 25% navýšení cel bez jakýchkoliv dalších detailů.

Chybí tím pádem konkrétní seznam s tarifními kódy výrobků, kterých by se cla měla týkat. Tedy zda pouze „hotových“ aut, jakožto finálních produktů, anebo i jeho komponent, jako jsou například dveřní systémy nebo pneumatiky.

Nemůžeme dělat odhad dopadů, když na stránkách Bílého domu chybí dostatek informací, okomentoval pro CNN Prima NEWS zástupce byznysu.

„V tuto chvíli zůstává nejasné, zda se americká cla budou týkat pouze hotových vozidel, nebo zda zasáhnou i klíčové automobilové díly,“ dodává k aktuální situaci české Sdružení automobilového průmyslu (Autosap), jehož je členem je i Škoda Auto.

Žádné ekonomické opatření, ale politikum

Bílý dům uvádí pouze krátký odstavec s informací, že se 25% clo „bude vztahovat na dovážená osobní vozidla (sedany, SUV, crossovery, minivany, nákladní dodávky) a lehká nákladní vozidla, jakož i na klíčové automobilové díly (motory, převodovky, části hnacího ústrojí a elektrické komponenty)“.

„V případě potřeby bude možné rozšířit cla na další díly,“ dodává Bílý dům.

Působí to výhradně politicky, okomentoval oznámení americké administrativy pro redakci zdroj z automotive.

O tom, nakolik „férové“ zavádění přirážek i pro evropské automobilky je, pochybuje také evropské sdružení autoprůmyslu.

„Evropské automobilky investují v USA již desítky let, vytvářejí pracovní místa, podporují hospodářský růst v místních komunitách a generují obrovské daňové příjmy pro americkou vládu,“ uvedla v tiskové zprávě Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Sigrid de Vriesová. Zavedení cel proto podle ní nemá ospravedlnění.

V první fázi celá auta, v další komponenty

Nakolik se Trumpovo opatření dotkne konkrétně českých firem, je zatím vzhledem k nedostatku informací jen těžko vyčíslitelné.

„Cla uvalená americkým prezidentem se mají v první fázi (od 3. dubna) týkat pouze kompletních vozidel. To by se českého automobilového průmyslu nemělo příliš dotknout, jelikož vývoz již hotových aut do USA tvoří jen velmi malou část českého exportu,“ vysvětlil pro CNN Prima News analytik think-tanku Europeum Filip Křenek.

V druhé fázi, čili od 3. května, by pak měly Spojené státy zavést cla i na vybrané autodíly vyrobené mimo USA, upozorňuje analytik.

Americký trh je důležitým odbytištěm pro ostatní

Háček nicméně spočívá v tom, že americký trh je důležitým odbytištěm pro ostatní evropské výrobce. K takovým patří například německé značky Mercedes-Benz a BMW nebo další značky patřící do koncernu VW. Důsledkem tak podle Křenka bude nárůst cen po americké zákazníky.

To konstatuje i ACEA. „Cla nebudou mít dopad pouze na dovoz do USA – což je pokuta, kterou pravděpodobně zaplatí američtí spotřebitelé, ale cla na automobilové díly poškodí také výrobce automobilů vyrábějící v USA automobily pro exportní trhy,“ vyčítá asociace.

„U největších evropských automobilek, jimiž jsou VW a Stellantis, bude záležet především na tom, jak budou nová cla uplatněna vůči Kanadě a Mexiku, které spolu se Spojenými státy tvoří severo-americkou zónu volného obchodu (USMCA),“ vysvětluje Křenek.

Tyto evropské automobilky, podobně jako americký General Motors nebo Ford, totiž svou produkci pro severní Ameriku soustředí především v Mexiku, popisuje. „Dle dostupných informací také splňují tzv. kritéria původu, kdy alespoň 75 % vozidla má být vyrobeno v zemích USMCA. Tím by se mohly clům vyhnout,“ dává automobilkám naději analytik.

Dopad na nás bude nepřímý, říká Škoda Auto

Česká automobilka Škoda Auto přímo do USA nedováží. Vzhledem k tomu, že patří pod koncern VW, tak by na ni americká cla měla dopadnout pouze nepřímo.

„Přestože nejsme na americkém trhu aktivní, tato situace bude mít nepřímý dopad na společnost Škoda Auto a naši činnost, jelikož ovlivní celé širší odvětví automotive, včetně našich dodavatelů,“ uvedlo na dotaz redakce tiskové oddělení Škody Auto.

„Dále nás nepřímo ovlivní i zákaz prodeje čínských vozů ve Spojených státech, protože to povede k ještě většímu zaměření čínských výrobců na evropský trh,“ popisuje automobilka.

Důsledky pro ČR jsou marginální, uklidňuje ministerstvo

Podobně situaci hodnotí také Autosap. Podle něj směřovala do USA jen necelá setina celkového automobilového exportu, konkrétně 0,8 % v celkové hodnotě 9,3 miliardy korun.

„Oznámené zvýšení cel bude mít přesto významný dopad na řadu českých dodavatelů dílů a služeb, zejména těch dodávaných německým odběratelům, a bude pro ně tak znamenat výrazné omezení exportních příležitostí a ztrátu zakázek,“ varuje sdružení.

Stejně situaci vyhodnocuje také české ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). „Přímé dopady jsou marginální a jde spíše o dopady přes evropské dodavatelské řetězce, případně nepřímé dopady na unijní ekonomiku. Ty je nicméně obtížné vyčíslit,“ vysvětluje pro redakci tisková mluvčí MPO.

MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Fiala: Vyslání Čechů na Ukrajinu je ve vzduchu, ne na stole. Rusko zneužívá mírová jednání

Tagy:
Volkswagen automobilový průmysl ekonomika politika Bílý dům automobilka USA Rusko Donald Trump makroekonomie Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky ŠKODA AUTO a.s. Evropská asociace výrobců automobilů produkty a služby ekonomika, obchod a finance tovární výroba a inženýrství