Globální ekonomika zřejmě stále není z nejhoršího venku. Druhá největší automobilka světa byla nucena zastavit výrobu v Thajsku. Chybí jí totiž důležité součástky od místních dodavatelů. Ti rovněž omezili produkci, a to kvůli šíření varianty delta viru SARS-CoV-2.
Toyota zastavila výrobu v thajských továrnách už ve středu, přičemž původně tento krok měla naplánovaný na sobotu. Žádný vůz z linky nesjede nejméně do 28. července, není však vyloučeno, že se odstávka protáhne. Vedení Toyoty totiž bude situaci vyhodnocovat a může rozhodnout o prodloužení nucených „prázdnin“. Informaci přinesl portál Nikkei Asia.
Za zastavení produkce stojí narušení dodavatelských řetězců důležitých součástek, bez nichž Toyota své vozy nemůže kompletovat, a to v důsledku šíření mutace delta viru SARS-CoV-2 v zemi. Thajsko je přitom třetí největší výrobce vozů Toyota mimo Japonsko, hned po Číně a Spojených státech amerických.
Výroba klesla o 40 procent
Ročně se ve druhé největší ekonomice jihovýchodní Asie vyrobí kolem 760 tisíc vozidel japonské značky. V loňském roce však produkce klesla na 440 tisíc, což bylo meziročně přibližně o dvě pětiny méně. Thajské továrny se soustředí především na modely Corolla a Hilux. Zhruba polovina v Thajsku vyráběných automobilů značky Toyota je zde také prodáno, zbytek se exportuje.
Kvůli pandemii koronaviru Toyota zastavila výrobu v Thajsku už podruhé. Poprvé to bylo loni v březnu. Šíření nákazy v Thajsku zrychlilo v průběhu července, a to právě kvůli variantě delta, která se stala v regionu dominantní. Thajská vláda proto rozhodla o lokálních lockdownech v nejvíce zasažených regionech. Do nich sice spadají i továrny Toyota, restrikce se ale na automobilový průmysl nevztahují. Japonské automobilce to však nebylo nic platné.
Nedostatek čipů trvá
Naproti tomu Malajsie vyhlásila plošný lockdown v červnu bez výjimky. I zde má Toyota produkci vozidel, kterou musela zastavit. Stejně jako další japonská automobilka Honda. Podle webu Nikkei Asia je nyní epicentrem nákazy variantou delta Indonésie, na což odstávkou doplatila třetí japonská automobilka Daihatsu.
Globální automobilový průmysl se přitom nestihl vzpamatovat z celosvětového nedostatku čipů, které jsou nezbytnou součástí každého nového vozu. Podle odhadů některých expertů tato situace potrvá nejméně do druhého kvartálu příštího roku.