Globální automobilový průmysl se už řadu měsíců potýká s nedostatkem čipů. Bez nich už dnes nelze pustit do provozu takřka žádný nový vůz. Jenže problém přetrvá nejméně do příštího roku a budou se s ním muset vypořádat i další průmyslová odvětví.
Dopady koronavirové krize nás budou doprovázet ještě několik následujících měsíců. Jedním z nich je celosvětový nedostatek čipů, které jsou nepostradatelnou komponentou při výrobě automobilů. Ale nejen jich. Bez čipu se dnes neobejde žádný výrobek, který je více či méně řízen počítačem.
Podle odborníků se tak může stát, že po omezování výroby vozidel přijdou na řadu také chytré telefony. „Automobilový sektor trpěl v letošním roce nejvíce, ale problém s čipy může být poměrně brzy vyřešen. Část poptávky může uspokojit Čína, jelikož Tchaj-wan čipy nestačí vyrábět,“ uvedla pro agenturu Reuters Iris Pangová, hlavní ekonomka čínské pobočky banky ING.
Investice do nových kapacit
Jenže zatímco automobilky se zřejmě brzy s nedostatkem čipů vypořádají, v ostatních odvětvích přetrvá. „Další na řadě jsou výrobci smartphonů a spotřební elektroniky obecně,“ dodala Pangová s tím, že se pravděpodobně budou prodlužovat dodací lhůty právě na chytré telefony. Podle ní se to bude týkat zejména nových modelů.
Trh se s nastalou situací ale nevypořádá dříve než v příštím roce. Současný růst poptávky po čipech, který se pro celý letošní rok odhaduje až na 25 procent, bude výrobce stimulovat k novým investicím do navýšení výrobních kapacit. Ale jejich vybudování bude zkrátka nějakou dobu trvat.
„Větší omezení nabídky čipů může svět sužovat až do druhého čtvrtletí roku 2022,“ řekl Reuters Adam Khan, zakladatel společnosti AKHAN Semiconductor. Upozornil ale, že jeho odhad je spíše optimistický. Podle šéfa start-upu Cerebras Systems Andrewa Feldmana není výjimkou dodací lhůta na požadované komponenty až 32 týdnů, tedy více než půl roku.