Další blamáž s trolejbusy v Praze: Na nové lince téměř žádné nejezdily

Návrat trolejbusů do pražských ulic provázejí problémy. Příliš úspěšný nebyl ani první den zprovoznění pravidelné trolejbusové linky 58 z Palmovky přes Čakovice do Miškovic. Přestože měl dopravní podnik (DPP) k dispozici sedm trolejbusů, ve čtvrtek na nové lince nakonec jezdily pouze dva plus deset klasických autobusů.

„Celý trolejbusový provoz se stal především jen PR a papírovou záležitostí. Ve skutečnosti byly v první ‚standardní rutinní‘ den v provozu jen dva trolejbusy a dále muselo být vypraveno 10 naftových autobusů na linku 58, aby vůbec bylo možné přepravovat cestující z Palmovky na Prosek a do Letňan a Čakovic,“ upozornil radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš na svém webu MHD86.

ČTĚTE TAKÉ: Hřib plánuje zdražení parkování v Praze. Pokračuje ve svaté válce proti autům, říká opozice

Situaci také komentovali lidé na českém dopravním serveru K-report. „Koukám, že na trolejbusy se musí chodit jako na houby a přivstat si brzo po ránu,“ napsal uživatel Borovička. „Možná to programují stejní lidé, co najal Cermat,“ narážel zase uživatel Gabuliatko na problémy s podáváním přihlášek na střední školy.

Dopravní podnik předem avizoval, že bude v prvních týdnech provozu linka provozována jak trolejbusy, tak autobusy. „V následujících zhruba dvou až třech týdnech bude provoz na trolejbusové lince č. 58 ještě smíšený. Primárně na ni budeme nasazovat všechny provozuschopné trolejbusy SOR TNS 18, nicméně ve špičkách nebo na večerní spoje budeme po dočasnou dobu vypravovat i kloubové naftové autobusy,“ uvedl v tiskové zprávě Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Přesto však mělo na lince jezdit více trolejbusů, než jak tomu bylo v první den provozu. „V tuto chvíli máme k dispozici sedm kloubových trolejbusů SOR TNS 18, které můžeme vypravovat do standardního rutinního provozu. U zbylých osmi očekáváme od výrobce v nejbližších dnech co nejrychlejší dokončení servisních a administrativních úkonů, abychom mohli postupně podíl trolejbusů na lince č. 58 dále navýšit. Doufáme, že po skončení pražských jarních prázdnin a obnovení plného provozu v pražské MHD, tedy od 19. února 2024 už budeme moct na linku nasazovat výlučně bateriové trolejbusy,“ doplnil Barchánek.

MAPA: Tramvaje se vrátí na Václavské náměstí. Podívejte se, jaké linky by tam mohly jezdit

V únoru započne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části Václavského náměstí. Po více než 40 letech se tak obnoví tramvajové spojení mezi Vinohradskou třídou a nejdůležitějším náměstím v Praze, což má ambici výrazně ulehčit hromadné dopravě v centru města. Pražská integrovaná doprava (PID) již přišla s plánem, jaké tramvajové linky by mohly na nových kolejích jezdit.

Samotnou dodávku trolejbusů doprovázely problémy.  Dopravní podnik tak ještě před několika dny avizoval, že vozy převzal s výhradami. „DPP si všech 15 bateriových kloubových trolejbusů SOR TNS 18 převzal na konci roku 2023 s výhradami, protože vozidla vykazovala dílčí závady či nedodělky a neměla některé průkazy způsobilosti, či další nezbytnou dokumentaci,“ napsal v tiskové zprávě.

Podle DPP byl problém u výrobce trolejbusů. „V souladu s dohodnutými termíny, na základě obdržení zbývající dokumentace a ujištění výrobce o připravenosti vozů k nasazení do rutinního provozu, DPP po dohodě s ROPIDem naplánoval uvedení trolejbusů SOR TNS 18 do rutinního provozu na lince 58 ve dvou krocích: první část vozů, celkem 7 kusů, od 1. 2. 2024 a zbývající část vozů postupně nejpozději do 19. 2. 2024,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí Aneta Řehková.

„Ačkoliv bylo ze strany výrobce pro ranní výjezd 1. 2. 2024 skutečně připraveno 7 provozuschopných trolejbusů SOR TNS 18, během dne bohužel postupně došlo k závadám u pěti vozů. Závady se týkaly zejména systému sběračů,“ doplnila. Od pondělí podle podniku již jezdí na lince všech 7 připravených trolejbusů.

Potíže doprovází také chystaná trolejbusová linka z Veleslavína na pražské letiště. Během testování se totiž v posledních dnech ukázalo, že nejdelší trolejbusy v Česku mají problém právě se svou velikostí. Trolejbus měří 25 metrů a vejde se do něj téměř 180 cestujících. Zatímco zadní část při odbočování zabere téměř dva pruhy, přední zase musí najet do protisměru.

K tématu: Fiasko Hřibových nejdelších trolejbusů za půl miliardy. Nabourají samy do sebe, smějí se lidé

Tagy:
doprava Letňany trolejbus Praha Palmovka Dopravní podnik hl. m. Prahy Prosek městská hromadná doprava Čakovice SOR TNS 18