V únoru započne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části Václavského náměstí. Po více než 40 letech se tak obnoví tramvajové spojení mezi Vinohradskou třídou a nejdůležitějším náměstím v Praze, což má ambici výrazně ulehčit hromadné dopravě v centru města. Pražská integrovaná doprava (PID) již přišla s plánem, jaké tramvajové linky by mohly na nových kolejích jezdit.
Nová tramvajová trať, která spojí Vinohradskou ulici s Václavským náměstím, umožní podle projektantů snížit přetížení Ječné ulice a Karlova náměstí. Zlepší také možnosti alternativních tras během mimořádných událostí v centru města. Pražská integrovaná doprava zároveň věří, že tak dojde k zvýšení rychlosti a pravidelnosti tramvajové dopravy v Praze.
ČTĚTE TAKÉ: Průšvih za miliardy? Stavba metra D se může protáhnout o celé roky, politici se přou o vině
„Posílení tramvajové sítě v centru je klíčové, abychom získali objízdné povrchové trasy. Jinak totiž může znamenat prasklá kolej ve Spálené kolony až k Andělu. Navíc vznikne přímá tramvajová linka k hlavnímu nádraží a na Vinohrady,“ komentoval budoucnost náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
PID přišla také s konkrétním plánem, jaké tramvaje by měly v budoucnu po „Václaváku“ jezdit. „Pro denní obsluhu nové trati na Václavském náměstí jsou navrhovány tři tramvajové linky (6, 13 a 21) provozované ve standardních intervalech 8 minut ve špičkách, 10 kolem poledne, 15 minut o víkendu a 20 minut pozdě večer. V nočním provozu je v podélném směru na Václavském náměstí navržen provoz linky 95,“ píše PID ve svém koncepčním dokumentu.
Tramvaje na Václavském náměstí (mapa) Zdroj: Pražská integrovaná doprava
Linka 6, která nyní spojuje střed Václavského náměstí s náměstím I. P. Pavlova zdlouhavou trasou přes Karlovo náměstí a Ječnou ulici, je navržena k vedení přes novou zastávku Muzeum, přičemž její cesta na I. P. Pavlova se tak ze středu Václavského náměstí zkrátí podle PID o přibližně 5 minut. Touto změnou trasy by mělo dojít k odlehčení tramvajemi přetížených úseků v Ječné ulici a na Karlově náměstí.
PŘEHLEDNĚ: Dálnice na Moravu či Pražský okruh. Rozestavět se má rekordní počet kilometrů
Stavební boom na českých silnicích bude pokračovat také v letošním roce. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá výrazně posunout dostavbu klíčové dálnice D35, která má v budoucnosti ulehčit přetížené D1. Po letech odkládání by mělo znovu dojít k prodloužení Pražského okruhu či k dokončení části spojky mezi Prahou a Karlovými Vary. Podívejte se, které úseky dálnic se v letošním roce zahájí.
Linka 13 nově zajistí z Čechova a Vršovického náměstí výraznější posilu k tramvajové lince 22. Ze středu Vršovic a zastávky Náměstí Míru bude linka 13 pokračovat jako dnes k Muzeu, dále však do středu Václavského náměstí, k Masarykovu nádraží, na Náměstí Republiky a přes Malostranskou a Pražský hrad na Malovanku. „V případě, že nebude dostatečně silná poptávka po novém spojení linkou 13 přes Chotkovu ulici, lze uvažovat o jejím přesměrování přes Letenské náměstí a Strossmayerovo náměstí,“ dodává dokument Pražské integrované dopravy.
V úseku Muzeum – Olšanské hřbitovy nahradí provoz linky 13 linka 21. Ze své současné konečné zastávky na Radlické dojede k Andělu a následně bude pokračovat přes Újezd a Národní třídu do Vodičkovy ulice, odkud odbočí k Muzeu a bude po Vinohradské ulici pokračovat na Olšanské hřbitovy.
V dalších letech se však počítá s dalším rozšířením tramvajové sítě v okolí Václavského náměstí. Koleje by se měly vrátit před budovu Hlavního nádraží a po několika dekádách znovu propojit horní část Václavského náměstí přes Opletalovu ulici k Bolzanově ulici.
Plán návratu tramvají před hlavní nádraží Zdroj: Správa železnic/CNN Prima NEWS
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu budou koleje po straně náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysázejí zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů, které pojedou částečně po tramvajových kolejích.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město z většiny dokončilo loni na podzim. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které již byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Moderní a šťastné, říkají k „novému hlaváku“ lidé oslovení redakcí na nádraží