Hřib plánuje zdražení parkování v Praze. Pokračuje ve svaté válce proti autům, říká opozice

Majitele aut v Praze možná čeká zdražení ročního parkování. Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) je totiž současný stav neudržitelný – město podle něj dotuje uskladnění soukromého majetku na veřejném prostranství. Opozice však namítá, že někdejší primátor pokračuje ve své „svaté válce“ proti autům a měl by zajistit především výstavbu nových parkovacích domů.

„Aktuálně jsme spustili proces reformy zón placeného stání. Snažíme se o tom intenzivně bavit s městskými částmi, protože nastavení musí být jednoznačně dáno lokálně. Proto je mým cílem dát více pravomocí městským částem. Navrhoval jsem, aby cena parkování byla dvojsložková. Magistrátní složka by měla být investována zpátky do silnic a složka městských částí by měla být regulační a cenu by měla městská část mít možnost si určit sama,“ uvedl Hřib v podcastu Zdopravy.

ČTĚTE TAKÉ: Tramvaje se vrátí na Václavské náměstí. Podívejte se, jaké linky by tam mohly jezdit

Konkrétní částku však zatím říct nechtěl. „Je třeba uplatnit princip řádného hospodáře. Parkování dnes dotujeme více než MHD. Komerční cena na okraji Prahy je dva tisíce korun za auto na měsíc. Když to srovnáte s cenou za parkování ve veřejném prostoru, 1 200 korun za rok, tak vám dojde, že ta dotace, kterou máte oproti komerční ceně, je neuvěřitelně vysoká. Je to dotace na uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru,“ řekl náměstek pro Zdopravy.cz. „Zcela jistě bude nutné zdražit parkování v ulicích. Byl bych rád, kdybychom to měli vyřešené tento rok a mohlo by to vejít v platnost na podzim,“ doplnil.

O tom, že se nejedná o žádný výstřel do tmy, svědčí také skutečnost, že Hřib téma dražšího parkování následně vypíchnul i na svých sociálních sítích. „Parkování dnes dotujeme víc než veřejnou dopravu. Celoroční kupon na veřejnou dopravu stojí 3 650 korun. Přitom auto na ulici ve veřejném prostoru si můžete zaparkovat za 1 200 korun za rok,“ zopakoval svou myšlenku někdejší primátor také na sociální síti X.

„Když se ale podíváte na tržní ceny za parkovací stání, tak za pronájem zaplatíte až desetitisíce ročně. Například na parkovišti v Petrohradské za Ďolíčkem vychází stání na 17 400 korun za rok. V krytých garážích nákupního centra Eden dokonce na 36 000 Kč za rok. Pojďme se proto bavit věcně o tom, jaká je férová cena za využití veřejného prostoru. Protože jednoduchou matematikou jde dospět k tomu, že současný systém veřejného parkování je neudržitelný,“ dodal náměstek pro dopravu.

Opozice: Je to svatá válka

Podle opozice tím však pirátský politik pokračuje ve svém tažení proti motoristům. „Náměstek Zdeněk Hřib evidentně pokračuje ve své ‚svaté válce‘ proti autům. Neříkám, že cena za parkování je dnes pro potřeby města dostačující, ale pokud by se zdražovat mělo, musí tomu být přizpůsobena infrastruktura a musí tomu předcházet velmi dlouhá a široká diskuze. Tyhle pirátské výstřely od boku nikdy nedopadly dobře,“ sdělil pro CNN Prima NEWS šéf pražského ANO Ondřej Prokop.

Uzavřený Libeňský most? Nový mohl dávno stát, Hřib se vyžívá v kolapsech dopravy, zní z ANO

Současné uzavření Libeňského mostu kvůli jeho špatnému stavu působí trochu jako déjà vu. Ze stejného důvodu se po něm nejezdilo ani v lednu 2018. Od té doby se vedou debaty a tahanice, zda historický most rekonstruovat, či zbourat a postavit nový. V prosinci loňského roku se pražská rada rozhodla postavit místo něj repliku a zachovat některé architektonicky cenné prvky. Opoziční ANO se kvůli tomu opřelo do náměstka pro dopravu a bývalého primátora Zdeňka Hřiba (Piráti). Ten se hájí, že rekonstrukci mostu nikdo neřešil prakticky už od jeho postavení.

„Osobně budu navrhovat na výboru pro dopravu už teď v únoru a následně na zastupitelstvu Prahy, aby se zřídil fond pro budování parkovacích míst a úpravu veřejného prostoru na sídlištích. Byl to hlavní závěr z panelové diskuse o parkování, kterou jsem pořádal na konci minulého roku. Dle mého názoru bychom nejprve, než otevřeme diskusi o zdražení parkování, měli Pražanům jasně říci, co za dodatečné prostředky politici udělají pro zlepšení parkování v Praze,“ doplnil Prokop.

Naopak Hřibovi koaliční partneři jsou o návrhu ochotni diskutovat. „Debatu o ceně parkovného je třeba vést s ohledem na několik dalších souvislostí. Jeho výše totiž funguje i jako regulativ – tedy za situace, kdy je parkování v Praze obecně problém, je výše parkovného jednou z cest jak motivovat Pražany, ale zejména mimopražské řidiče, aby více využívali alternativních možností dopravy – tedy především dopravy hromadné,“ sdělil redakci CNN Prima NEWS Martin Sedeke (ODS), předseda Výboru pro dopravu.

Zároveň však podle něj nesmí být případné navýšení ceny neúnosné. „Debatu o výši parkovného jsme připraveni vést s tím názorem, že možnost užívat vlastní auto nesmí být výsadou úzké skupiny bohatých, ale má být dostupná pro široké vrstvy. Jeho výše by tedy měla být únosná v kontextu ostatních příjmů a výdajů, které rodiny mají,“ konstatoval Martin Sedeke.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fiasko Hřibových nejdelších trolejbusů za půl miliardy. Nabourají samy do sebe, smějí se lidé

Tagy: