Pražský magistrát zamýšlí zakázat automobilům vjezd do vyhrazených pruhů pro MHD i v době, kdy je to nyní povoleno, tedy například v noci. Rozhodnutí by mělo vejít v platnost v příštím týdnu. Proti rozhodnutí se ve čtvrtek postavili někteří pražští zastupitelé, a to i zástupci pražské koalice. S návrhem náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě), aby byly odstraněny dodatkové tabulky, které umožňují jízdu v tzv. buspruzích, nesouhlasí především Spojené síly pro Prahu (TOP 09 + STAN).
Změnu režimu ve vyhrazených pruzích navrhla magistrátní komise pro cyklodopravu. Znamená to, že by běžný řidič nemohl již mimo dopravní špičku tyto pruhy pro dopravní obsluhu používat. Nadále by je mohli využívat po celý den pouze autobusy MHD, IZS a cyklisté. Týká se to zhruba 40 úseků v celé Praze. Europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09) řekl, že záměrem jsou omezována práva části Pražanů.
„TOP 09 se v této koalici snaží, aby byla vyvažována práva mezi občany, kteří jezdí na kole a mezi těmi, kteří využívají k přepravě automobily. Nebudeme jako naši koaliční partneři preferovat pouze jednu z těchto skupin a nechceme šikanovat automobilisty. Proto nesouhlasíme s návrhem náměstka Adama Scheinherra, který chce bez diskuse v koalici rušit časy, kdy vyhrazené jízdní pruhy mohli používat i ostatní řidiči mimo dopravní špičku,“ říká předseda klubu Spojené síly pro Prahu (TOP 09 + STAN) Jiří Pospíšil.
Dle Pospíšila po případném schválení tohoto návrhu dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu, prodloužení dopravních kolon a celkovému omezení a zkomplikování dopravy na území celého města.
Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu
Proti rozhodnutí se postavili také další pražští zastupitelé z klubu Spojených sil. „Není žádný reálný důvod nutit řidiče nevyužívat vymezené jízdní pruhy v době mimo špičku, například i o víkendech nebo třeba o půlnoci. Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu,“ řekl na čtvrtečním jednání zastupitelů starosta Libuše Jiří Koubek (TOP 09).
Covid se šíří nejrychleji na Pelhřimovsku. Praha je nyní nejbezpečnější
Praha byla po většinu času koronavirové epidemie považována za nejnebezpečnější město v České republice. Během probíhající druhé vlny šíření nemoci se však situace obrátila. V hlavním městě je nyní nejlepší situace v celé republice. Nejhůře je na tom naopak Pelhřimovsko, o kterém se přitom během první vlny mluvilo jako o „oáze bez koronaviru.“
Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) však omezení žádné dopravní komplikace nepřinese. „Jedná se o sjednocení podmínek v rámci celého města a tím zlepšení přehlednosti i pro řidiče, kteří jsou často zmateni, kde jaký pruh jak funguje. Pak jsou i zbytečně pokutováni. Vzhledem k tomu, že se jedná o úpravu mimo dopravní špičku, kdy není dopravní situace náročná, tak se o komplikace pro provoz nejedná,“ tvrdil v minulosti Scheinherr.
Záměru se při diskusi o programu zastal zastupitel Ladislav Kos (Piráti). Řekl, že nechápe, proč je rozpoutávána válka mezi automobilisty a cyklisty či uživateli MHD. „Mně píská v uších, když někdo říká, že jsou tu někomu upírána práva, jako by tu byli jen automobilisté. Berme to jako mix automobilistů, pěších, cyklistů. Dává se na preferenci, kterou si zaslouží veřejná doprava a samozřejmě záchranný sbor, který to bude využívat. Neberu to jako upírání práv,“ řekl Kos.
V hlavním městě je okolo 40 kilometrů pruhů vyhrazených pro MHD. Pruhy využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři. Na některých místech jsou určeny rovněž cyklistům. Vyhrazení pruhů je dosud časově omezené a neplatí 24 hodin denně. Obvyklý čas platnosti pruhů je od pondělí do pátku od 07:00 do 11:00 a od 14:00 do 19:00.