Zemřela legenda českého alternativního divadla a jeden z nejvýznamnějších českých tanečníků, choreografů a pedagogů Václav Martinec. Mimo jiné byl jedním ze zakladatelů divadla D21, které o jeho smrti informovalo na Facebooku. Bylo mu sedmaosmdesát let.
„V noci se k nám dostala smutná zpráva, že navždy odešel Václav Martinec. Neumíme slovy ani vyjádřit, co všechno pro nás znamenal! Otec zakladatel D21, formoval jádro souboru a stál před 21 lety u zrodu všeho. Bez něj by naše divadlo nebylo tím, čím je. Dost možná by nebylo vůbec! Drahý Václave, děkujeme a nikdy nezapomeneme,“ napsalo divadlo D21 na Facebooku.
V noci se k nám dostala smutná zpráva, že navždy odešel Václav Martinec. Neumíme slovy ani vyjádřit, co všechno pro nás...
Posted by Divadlo D21 on Monday, August 5, 2024
ČTĚTE TAKÉ: Příčina smrti herečky Simony Postlerové odhalena. Její syn Damián prozradil výsledky pitvy
Martinec se divadlu upsal už v dětství, když před rokem 1948 začal navštěvovat Dismanův rozhlasový soubor. V době studia na gymnáziu dokonce založil vlastní folklórní soubor. Jeho další kroky směřovaly na DAMU, kde studoval pod vedením herečky Vlasty Fabianové činoherní herectví, tajně ale také navštěvoval tréninky klasického tance a dokonce si sem tam odskočil i do cirkusové školy, uvedly Divadelní noviny.
V první dekádě své kariéry se podílel na zrodu osobité poetiky spojené s Činoherním klubem, v 60. letech se uplatnil jako tanečník v Laterně magice a vystupoval na EXPO 67 v Montrealu. Jeho zahraniční zkušenosti prohloubily jeho zájem o světové divadlo a inspirativní osobnosti, jako byli Artaud, Brook a Grotowski, poznamenala Asociace češtinářů.
V době normalizace prošel řadou angažmá v českých i slovenských divadlech a jeho práce se soustředila na vizuální a pohybovou stránku divadla, především v básnických dramatických textech. Změny v angažmá byly dány jednak politickými tlaky vyplývajícími z Martincových občanských postojů, ale také kulturní omezeností tehdejšího režimu.
Martinec proslul také jako pedagog. Uplatnil se v Bílém divadle, založil legendární divadlo Křesadlo a pokračoval ve Studiu pohybového divadla. Po roce 1989 působil na Divadelní fakultě AMU, Hudební fakultě AMU, Janáčkově akademii múzických umění v Brně a vedl herecké dílny v Monaku a Irsku. Jeho pedagogická práce, zahrnující i vlastní mluvní metodu, se odrazila v jeho publikacích a v práci s předškolními dětmi.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Na pódiu přepínám, říká Slováčková. Prozradila, co ji motivuje v boji se zákeřnou nemocí