Jak vypadal vlak, kterým cestovali premiéři do Kyjeva?
Možná vás to také napadlo: Jak vlastně vypadal vlak, kterým na Ukrajinu vyrazil Petr Fiala? Redakce CNN Prima NEWS to zjistila a navíc se její štáb vydal i na železnice české. Zajímalo ho, zda i Česká republika vlastní vozy pro speciální cesty politiků.
Jak vypadal vagon, který po ukrajinských kolejích vyrazil s Petrem Fialou a dalšími státníky do Kyjeva? Byla v něm kuchyně, čtyřmístné kupé, zasedací i odpočinková místnost, sprcha, toalety a mnoho dalšího. Převládala zlatá barva, aby byl efekt luxusu silnější. Vlak byl z flotily Ukrajinských drah.
Fiala odráží kritiku své cesty do Kyjeva: Nejdůležitější je, jak ji vnímá Ukrajina
Cesta tří premiérů do metropole Ukrajiny mnohé lidi šokovala. Premiér Petr Fiala (ODS) však podotýká, že slyší spíše chválu a slova pochopení. „Kritika je ojedinělá. Nejdůležitější je, jak se na to dívají ukrajinští přátelé: Zelenskyj či Šmyhal. Ti to hodnotí pozitivně,“ podotkl premiér ve vysílání CNN Prima NEWS.
Cílem redakce CNN Prima NEWS bylo najít podobný standard v českých vlacích. Třeba jídelní vůz, lůžkový vagón a také ten, který slouží pro konference. Našla je všechny. Štáb objevil například jídelní vůz, kterým se vozili dokonce i čeští státní představitelé a různé vlivné osoby.
„Pokud půjdeme úplně na začátek kroniky, tak ve voze jel současný prezident Miloš Zeman, který byl tehdy ještě předseda vlády, či německý prezident Frank-Walter Steinmeier,“ přiblížil Bohumír Bárta, generální ředitel společnosti JLV, jejímž hlavním posláním je poskytování služeb v jídelních a lůžkových vozech.
Co si německý státník dal z české kuchyně k jídlu, prozradila stevardka Martina Hranická, která ho tehdy obsluhovala. „Z nabídky si vybral smažený kuřecí řízek s opečenými bramborami. Byl velmi spokojený,“ podotkla.
Lůžkový vůz má vzduchové měchy
Následuje konferenční vůz. Kávu nebo něco ostřejšího si mohou lidé vychutnat buď u baru, anebo se s ní přemístit k pultíku a sledovat prezentaci na obrazovce. Odpočinout si následně mohou v kupé, které má jednu až tři postele, podle toho, kolik lidí jede. Cestující mohou za stěnou využít také toaletu a sprchu.
Lůžkový vůz jezdí rychlostí 200 kilometrů za hodinu a má dokonce i takzvané vzduchové měchy. „Měchy jsou pro lepší komfort cestujících, aby neslyšeli nárazy o koleje,“ vysvětlil Bárta. Pokud člověku vyhládne, stačí zmáčknout tlačítko, díky kterému si objedná občerstvení.
Vagony se ve čtvrtek opět vydají na cestu. Jídelní zamíří do německého Berlína a dojede až do Hamburku a lůžkový do Curychu.