Do Kyjeva premiér Fiala s delegací zamířil speciálním vlakem. Jaké vlastní Česko?

Cestu do Kyjeva premiér Petr Fiala absolvoval ve speciálním vlaku. Ty vlastní i České dráhy.

Jak vypadal vlak, kterým cestovali premiéři do Kyjeva?

Možná vás to také napadlo: Jak vlastně vypadal vlak, kterým na Ukrajinu vyrazil Petr Fiala? Redakce CNN Prima NEWS to zjistila a navíc se její štáb vydal i na železnice české. Zajímalo ho, zda i Česká republika vlastní vozy pro speciální cesty politiků.

Jak vypadal vagon, který po ukrajinských kolejích vyrazil s Petrem Fialou a dalšími státníky do Kyjeva? Byla v něm kuchyně, čtyřmístné kupé, zasedací i odpočinková místnost, sprcha, toalety a mnoho dalšího. Převládala zlatá barva, aby byl efekt luxusu silnější. Vlak byl z flotily Ukrajinských drah.

Cílem redakce CNN Prima NEWS bylo najít podobný standard v českých vlacích. Třeba jídelní vůz, lůžkový vagón a také ten, který slouží pro konference. Našla je všechny. Štáb objevil například jídelní vůz, kterým se vozili dokonce i čeští státní představitelé a různé vlivné osoby.

„Pokud půjdeme úplně na začátek kroniky, tak ve voze jel současný prezident Miloš Zeman, který byl tehdy ještě předseda vlády, či německý prezident Frank-Walter Steinmeier,“ přiblížil Bohumír Bárta, generální ředitel společnosti JLV,  jejímž hlavním posláním je poskytování služeb v jídelních a lůžkových vozech.

Co si německý státník dal z české kuchyně k jídlu, prozradila stevardka Martina Hranická, která ho tehdy obsluhovala. „Z nabídky si vybral smažený kuřecí řízek s opečenými bramborami. Byl velmi spokojený,“ podotkla.

Lůžkový vůz má vzduchové měchy

Následuje konferenční vůz. Kávu nebo něco ostřejšího si mohou lidé vychutnat buď u baru, anebo se s ní přemístit k pultíku a sledovat prezentaci na obrazovce. Odpočinout si následně mohou v kupé, které má jednu až tři postele, podle toho, kolik lidí jede. Cestující mohou za stěnou využít také toaletu a sprchu.

Lůžkový vůz jezdí rychlostí 200 kilometrů za hodinu a má dokonce i takzvané vzduchové měchy. „Měchy jsou pro lepší komfort cestujících, aby neslyšeli nárazy o koleje,“ vysvětlil Bárta. Pokud člověku vyhládne, stačí zmáčknout tlačítko, díky kterému si objedná občerstvení.

Vagony se ve čtvrtek opět vydají na cestu. Jídelní zamíří do německého Berlína a dojede až do Hamburku a lůžkový do Curychu.

Tagy: