Tlak na snižování emisí začíná likvidovat i desetiletí vyráběné modely. Automobilky nechtějí pokračovat ve vývoji vozů, jejichž tržní cena by se vlivem ekologických opatření stala v daném segmentu nesmyslnou. Nejde přitom jen o lidovější malé modely, ale i o dražší auta. Klíčovou otázkou pro budoucnost výrobních plánů je, zda bude skutečně zavedena emisní norma Euro 7, a pokud ano, tak s jakými parametry. Ty naposledy prezentované znamenají faktickou nemožnost rentabilně vyrábět auta se spalovacími motory. Důvody jsou ale i jinde.
Výrobní cykly jednotlivých generací modelů v obvyklé délce pět až osm let nejsou ničím zvláštním. Také ukončení výroby bez nástupce má logiku v případech, kdy končící verze z různých důvodů nebyla na trhu úspěšná. V minulosti se to stalo nejedné automobilové veličině. Za všechny můžeme jmenovat auta jako Ford Scorpio, Škoda Fabia sedan nebo Volkswagen Phaeton. Má-li ale bez náhrady skončit mainstreanový model, který své značce ostudu jednoznačně nedělal, je to něco, co zavání revolucí. Evropské automobilky se ze svých ceníků v blízké době chystají vyškrtnout hned několik takových aut.
Škoda Fabia
Našince samozřejmě eminentně zajímá osud druhého nejprodávanějšího modelu na našem trhu. Už fakt, že současná čtvrtá generace Fabie nedostala oblíbenou variantu combi, signalizoval, že ani výchozí provedení nemusí čekat světlé zítřky. Právě u českého oblíbence je další osud Eura 7 zásadní.
Problém je v tom, že parametry nové normy jsou méně než 2,5 roku před začátkem její platnosti stále nejasné. A dokud výrobci nebudou mít jistotu, do vývoje nových generací aut se pouštět nebudou.
K TÉMATU: Ať nám nic nediktují. Motory umírají, kritizují emisní normy Euro 7 výrobci i europoslanci
Ať tak či onak, aktuálně navrhovaná podoba Eura 7 by spolu s novými bezpečnostními normami zvýšila cenu Škody Fabia na pro zákazníky těžko akceptovatelnou úroveň. A pokud nebude další Fabia, je skoro jisté, že skončí i dva další městské hatchbacky koncernu VW, tedy Volkswagen Polo a Seat Ibiza.
Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon patří k posledním klasickým modelům v nabídce výrobce. Dlouhý život nečeká vzdor příchodu nové generace ani Passat. Zdroj: Martin Sznapka
Volkswagen Arteon patří k posledním klasickým modelům v nabídce výrobce. Dlouhý život nečeká vzdor příchodu nové generace ani Passat. Zdroj: Martin Sznapka
Šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer už v listopadu 2022 oznámil, že VW Arteon nebude mít nástupce, protože se výrobce „chce zaměřit na klíčové elektrické modely a výrazně zjednodušit výrobní sortiment“.
Je to škoda, protože v Evropě se Volkswagen Arteon prodává opravdu dobře. V roce 2021 byl tento impozantní vůz 4. nejoblíbenějším modelem mezi klasickými vozy střední třídy, před mimo jiné Opelem Insignia, Fordem Mondeo, Toyotou Camry a Renaultem Talisman. Na druhou stranu od roku 2018 byl Arteon v Evropě úspěšnější než druhá generace Peugeotu 508 pouze jednou, a to v roce 2022, přičemž francouzského modelu se v letech 2019 a 2020 prodalo více než dvakrát tolik.
Renault Twingo
Populární Twingo je blízkým příbuzným vozů Smart. Zdroj: Se svolením společnosti Renault
Renault Espace se proměnil v SUV, brzy bude následovat Scénic a z nabídky zmizí elektrické mini Zoe, které nahradí nová inkarnace Renaultu 5. A to není vše. Bez nástupce zůstane další legenda této francouzské firmy – Twingo.
Zájem o tento vůz roky klesá. V roce 1996 bylo jen v západní Evropě zakoupeno více než 5krát více Renaultů Twingo než loni na celém starém kontinentu. Podíl tohoto modelu na prodejích Renaultu ve stejném období klesl z bezmála 17 procent zhruba na polovinu, současná generace twinga strávila většinu svého života v druhé polovině top 10 nejoblíbenějších minivozů v Evropě. Růst cen kvůli přísnější emisní normě bude i v tomto případě velkým hřebíkem do rakve kdysi hvězdného miniauta. Předpisy EU, které mají sloužit ekologii, tak paradoxně přispějí ke konci velmi ekologického modelu (65koňová verze Twinga spotřebuje v průměru 5,2 l/100 km, v nabídce je i elektrická varianta).
Mazda 6
Mazda 6 je spolu s Toyotou Camry posledním mohykánem mezi japonskými sedany střední neprémiové třídy na evropském trhu. Zdroj: Se svolením společnosti Mazda
Mazda 6 je spolu s Toyotou Camry posledním mohykánem mezi japonskými sedany střední neprémiové třídy na evropském trhu. Zdroj: Se svolením společnosti Mazda
Když se sedan a kombi dohromady začnou prodávat hůř než malé roadstery, je něco špatně. Současná generace Mazdy 6 debutovala už před více než 10 lety, v roce 2012, ale stále je jedním z nejkrásnějších vozů na trhu. Její nadčasovost, spolehlivost a nekomplikované ovládání už bohužel na zákazníky nepůsobí tak jako dříve. Jen mezi lety 2019 a 2021 klesly prodeje Mazdy 6 v Evropě téměř pětinásobně, z 21 700 na méně než 4,5 tisíce vozů. V letech 2021 a 2022 byl tedy vůz na starém kontinentu méně populární než roadster Mazda MX-5.
Od roku 2012 prošla Mazda 6 několika facelifty a v těchto dnech přichází na náš trh ten poslední. Výrobce nehodlá přizpůsobovat své motory nové normě Euro 7, což znamená, že vůz bude muset zmizet z trhu EU v roce 2025, protože pro případnou zástavbu hybridního nebo dokonce elektrického pohonu není současná platforma vhodná a vyvíjení nové speciálně pro Evropu se Mazdě nevyplatí. Škoda.
Ford Focus
Také sláva Fordu Focus pozvolna zapadá prachem. Zdroj: Bart Běhal
V roce 2000 se jen v západní Evropě prodalo na půl milionu tehdy revolučních aut Focus první generace a tento model tvořil celých 41 procent prodejů evropského Fordu. V roce 2022 byla poptávka napříč Evropou téměř sedmkrát nižší (74,7 tisíce vozů) a tento slavný kompaktní vůz zaznamenal pouze 14procentní podíl na prodejích firmy. Jen mezi roky 2019 a 2022 klesl zájem o Ford Focus na starém kontinentu téměř třikrát.
Ještě v roce 2020 byl Focus nejpopulárnějším fordem v Evropě, v následujících dvou letech se musel uskromnit ve prospěch dvou SUV: městské Pumě a kompaktní Kuze. Legendárnímu kompaktnímu modelu skončí výrobní cyklu za pouhé dva roky a není ani moc divu, že se v současnosti neplánuje žádný přímý nástupce. Je to stejné, jako by Volkswagen přestal vyrábět model Golf.
Mercedes-Benz třídy B
Béčkový Mercedes patří mezi cenově nejdostupnější a nejpraktičtější modely značky. Zdroj: se svolením společnosti Mecedes-Benz
Béčkový Mercedes patří mezi cenově nejdostupnější a nejpraktičtější modely značky. Zdroj: se svolením společnosti Mecedes-Benz
Co je platné, když jste králem svého segmentu, pokud tento segment v Evropě mnoho neznamená? Mercedes třídy B byl sice v roce 2022 nejprodávanějším kompaktním minivanem v EU a dva předchozí roky byl na druhém místě za Volkswagenem Touran, jenže v roce 2022 klesly jeho prodeje oproti roku 2020 téměř dvojnásobně, na 22 500 vozů.
Praktický minivan je tak dnes s přehledem nejslabším článkem nabídky kompaktních Mercedesů. V roce 2022 se třídy B prodalo mnohem méně než třídy A (87,9 tisíce vozů), GLA (51,3 tisíce), CLA (49,7 tisíce) a GLB (28,5 tisíce). Výrobce navíc hodlá nabídku příští generace kompaktů výrazně přeskupit a právě třída B je nejvíce ohrožena. Prostor, který uvolňuje, by mohlo zaplnit další SUV, které by bylo ideově silně inspirováno obrovským Mercedesem třídy G.
MINI Clubman
Ani praktickou verzi slavného MINI se příliš toho už moc nečeká. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
Ani praktickou verzi slavného MINI se příliš toho už moc nečeká. Zdroj: se svolením společnosti BMW Group
V roce 2015 se MINI Clubman změnil z městského vozu na kompaktní hatchback, ale tato metamorfóza mu úspěch nepřinesla. Došlo to tak daleko, že v roce 2022 se MINI Clubman v Evropě prodávalo hůř než mnohem dražší Porsche 911, ale čísla prodejů klesají už od roku 2016. MINI každopádně právě představilo limitovanou sérii Clubman pod příznačným názvem Final Edition a brzy bude tento kompaktní hatchback nepřímo nahrazen SUV Aceman.
Všechna prodejní data: JATO Dynamics.