Zeman nebývale ostře o Fialovi: Zoufalý politik a lhář, který uráží inteligenci občanů
TEST: Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo se tváří jako „ereso“ aspoň navenek Zdroj: Bart Běhal
Bude to pomalu deset let, co se populární Fabia nevyrábí v nejostřejší verzi RS. Že to je škoda, pochopí asi každý fanoušek značky, když kolem něj projedou koncernoví kolegové VW Golf GTI či Cupra Leon. Kdo ale přece jen českou stálici chce a oželí, že není tak divoká, ale sportovně vypadá, může mít verzi Monte Carlo.
Fabia je pojem, klidně bych se vsadil, že 90 procent z deseti milionů obyvatel České republiky tohle jméno zná a 85 procent s ní někdy v životě jelo. Mladí se na „fabce“ učí řídit, je autem pro menší rodinu i udržovanou jistotou pro zástupce starší generace. Zkrátka z českých modelů je během poslední dekády tím nejlidovějším z lidových.
I když čtvrtá generace je možná v něčem krapet jiná. Nejen, že navenek vypadá skutečně dobře, ale je moderní. Už v základní výbavě se nemusí za nic stydět a hluboko zahrabává vzpomínky na své předchůdce, kteří měli uvnitř z tvrdého plastu snad i sedadla a čelní sklo…
V první řadě je třeba říci, že vůz vyrostl, měří 4,1 metru a jde o první generaci, která se přes čtyři metry dostala. Hlavními znaky jsou širší maska chladiče a úzké světlomety vpředu i vzadu. Že máte čest s verzí Monte Carlo, demonstrují černé prvky (Magic metalíza) kombinované v testovaném případě do příplatkové (4 700 Kč) červené metalízy s názvem Velvet.
To znamená černá zpětná zrcátka, černou masku chladiče, drobný spoiler na předním nárazníku a lízátko na zádi, kryty bočních prahů a pro fajnšmekry je tu také náznak difuzoru na zadní části. Naštěstí jen náznak, nic, co by zbytečně bilo do očí. A jiné to není uvnitř vozu.
Šmrnc fabii nechybí, netřeba usedat, stačí otevřít dveře, uvnitř mě to prostě baví. Na první pohled potěší, že auto není nudnou masovkou a Monte Carlo celek ještě vyvoní. I tady tradiční barvy protíná červená, objeví se jako dekorační lišta na palubní desce, lemuje dveřní madlo a spodní část středového tunelu. Sportovní nádech dodává multifunkční kožený volant se štítkem Monte Carlo, ruční brzda také obšitá kůží a hlavně sportovní sedadla.
Ta mají jednodílná opěradla a pevně drží tělo v zatáčkách. Až moc pevně ale drží každého člověka s „pohotovostní“ hmotností okolo metráku. No, a protože jde dosud největší fabii, nepřekvapí využití prostoru. Vpředu úplně bez potíží, vzadu sedí průměrný dospělý rozkročmo a mizí i strach o zkažený účes. Nad hlavou místo je. Zavazadlový prostor má objem 380 litrů.
Testovaná verze dostala pod kapotu to nejsilnější, co v současné generaci fabia může mít, tedy čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 150 koní a sedmistupňovou automatickou převodovkou. Manuální se mimochodem k této motorizaci ani nedodává, což bylo i specifikum posledního opravdového RS. Na stovku se dostane za 8 vteřin a jet dokáže až 225kilometrovou rychlostí.
ČTĚTE TAKÉ: Nová Škoda Superb i VW Passat už sjíždějí z linek. Zákazníci si však budou muset počkat
Když jsem před rokem a půl fabii současné generace poprvé řídil, „jednapětka“ se pod kapotu ještě nedávala. Místo toho auto poháněl litrový tříválec s výkonem 81 kW. Slušný motor, který bylo potřeba dostat trochu do otáček, než se pořádně rozjel. Ale byl tichý a také šetrný.
Nově použitý pohon je překvapivě živý a pružný a dobrému odhlučnění můžeme děkovat za to, že o něm většinou takřka nevíme. V nižších otáčkách si sice občas zbytečně podřazuje a zůstává vytočený, ačkoliv pocitově by to vůbec nebylo třeba. Ale na druhou stranu, když je ve správné provozní teplotě, tak 110 kW je na auto této hmotnosti úplně akorát.
Fabia váží jen 1 244 kilogramů a to je v současném světě aut, který je založený na robustnosti (SUV), bateriích (elektroauta) či podivných nápadech (SUV elektroauta), hodně příjemným osvěžením. Těžkopádnost se odkládá stranou, tady vládne přesné ovládání a velmi dobrá manévrovatelnost.
Občas až překvapilo, jakou sílu dokáže fabia poskytnout. Při předjíždění v rychlosti okolo 80 km/h vystřelí z pruhu jako ďas, navíc se nekymácí do stran a nehoupe, což je hodně důležité. Na asfaltu drží auto jako přibité i v zatáčkách. Původním škodováckým variantám s označením RS se sice silově nerovná, ale rozumně zadovádět si s autem můžete až až.
Navíc tak, že to nezasahuje do peněženky. Při dynamické jízdě auto poprosí o 8 až 9 litrů, ale rozumné cestování si vyžádá podstatně méně. Po čtyřech dnech ježdění mi na ukazateli naskočilo 5,6 litru. Nižší spotřebě jde fabia naproti tak, že ve chvíli, kdy ucítí, že plná síla není třeba, v klidu si odpojí dva válce.
Je fakt, že tohle by se v RS určitě nikdy nestalo, ale doba jde dál a je třeba se přizpůsobit. Monte Carlo nevládne hrubou silou, ale umí zabavit a v tomto případě s cenovkou lehce přes 600 tisíc korun může být pohodovým sporťáčkem do mladé rodiny.
Celková cena za čtyři servisní prohlídky, které by měly být rozděleny mezi 8 let či 120 tisíc ujetých kilometrů, činí 30 486 Kč bez DPH. První vyjde na 5 656 Kč, druhá na 9 081 Kč, třetí na 6 667 Kč a čtvrtá na 9 081 Kč.
Za celý rok 2022 se v Česku prodalo 13 142 fabií, lépe na tom v republice byla jen octavia. A zpomalování nejspíš nehrozí, protože za leden letošního roku už fabia většího sourozence předstihla. Slušně se prodává i Monte Carlo, u detailových zákazníků tvoří tato výbava zhruba 40 procent prodaných vozů. Tady je porovnání s konkurencí.
Virtuální kokpit a 9,2palcový infotainment s dotykovou obrazovkou a navigací není ve škodovkách dávno ničím novým. Přehlednost a orientace v prostředí je solidní, stejně jako grafika. Jen se občas probouzí bolestivě pomalu.