Dokážeme stavět jako Baťa nebo Karel IV., věří si Piráti. Mají plán na vybudování 80 tisíc bytů


Piráti mají plán, jak postavit 80 tisíc bytů pro 200 tisíc lidí, a to ve třech nových čtvrtích na okrajích Prahy. V souvislosti s tím by prodloužili stávající metro a vybudovali 10 nových stanic. Vzniknout by měly i desítky škol a školek. Ambiciózní plán, který by vyšel na stovky miliard korun, zároveň počítá se změnou legislativy a vytvořením takzvaných akceleračních zón. Stavbu bytů pro vlastnické i nájemní bydlení by chtěli realizovat v průběhu deseti let.

„Představujeme vizi vzniku nových čtvrtí společně s 10 novými zastávkami metra. Půjde o byty pro 200 tisíc lidí v 80 tisících bytech,“ řekl na úterní tiskové konferenci předseda Pirátů Zdeněk Hřib s tím, že výhledově by se měla Praha rozrůst až na dva miliony obyvatel.

Čtěte více: Čech na byt v Praze dře přes 18 let, patří mezi „nejdražší“ města. Kdo je na špici žebříčku?

Nové čtvrti by Piráti chtěli založit v blízkosti pražské čtvrti Stodůlky, ze stejnojmenné stanice metra vést linku B dál a založit takzvané Západní město. Dále pokračovat ve výstavbě metra A ze Zahradního Města a založit takzvané Východní město. Poslední místo, kde by se stavěly navrhované byty, by mělo být v Nových Kolovratech, kam by vedlo metro C prodloužené z Hájů před Uhříněves.

Budeme stavět jako Baťa nebo Karel IV.

„Dosavadní plány výstavby města jsou důležité, ale matematicky to zjevně nebude stačit. Není důvod, proč bychom nedokázali stavět nové čtvrti jako Tomáš Baťa nebo Karel IV. Krize dostupnosti bydlení dosáhla enormních rozměrů. Naší vizí je vytvořit nové dostupné domovy, kde se bude kombinovat vlastnické i městské nájemní bydlení,“ dodal Zdeněk Hřib v pražském pirátském centru na Palackého náměstí.

Časový horizont, kdy by nové čtvrti s tisícovkami nových bytů, školkami, školami a deseti novými stanicemi metra měly vzniknout, je podle Pirátů nejméně 10 let. K tomu, aby se tato vize stala realitou, je ale podle nich třeba změnit zákon a uzákonit takzvané akcelerační zóny neboli zóny zrychlené výstavby.

Richterová: Desítky nových škol a školek

„Spousta lidí by si přála mít rodinu a prostě na to nemají peníze a nemají bydlení. V rámci nových čtvrtí bychom chtěli zbudovat 72 školek, 20 škol, 37 středních škol. To je základ,“ uvedla na tiskové konferenci místopředsedkyně strany Olga Richterová.

„Počítáme s tím, že by šlo o intenzivní spolupráci mezi městem, státem i soukromým sektorem. Veřejný sektor by stavěl dopravu a soukromý development byty, kanceláře a část silnic,“ doplnil pirátský předseda.

Nicméně návrhy zatím nemají projednané ani s koaličními partnery v Praze, ani s městskými částmi. Zdeněk Hřib počítá s tím, že jedna zastávka metra by stála cca 10 miliard korun a celkové výdaje na metro by se tedy pohybovaly kolem 100 miliard korun. Právě tyto peníze by z velké části šly za Prahou. Stavba bytů by podle něj poté vyšla na 320 miliard korun. Tyto peníze by z větší části financoval soukromý sektor.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hádka o korespondenční volbu. Hladík označil Babiše za dezinformátora, Vondráček to odmítl