Trumpova těstovinová válka je smrtící, zuří Italové. Nikam se nestěhujeme, vzkazují výrobci

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Italským výrobcům těstovin hrozí „smrtící úder“ v podobě cel.

  • Proč se americký prezident zaměřil na italské těstoviny?

  • Jaké dopady by cla mohla mít na ceny a prodej těstovin?

  • Které italské firmy by mohly být nejvíce zasaženy?

  • Jak reagují italská vláda a výrobci na hrozící cla?

Více

Slavné italské výrobce těstovin ohrožuje nový plán amerického prezidenta Donalda Trumpa, který hodlá zvýšit cla o 92 procent. Důvodem je podle něj ochrana amerického trhu před údajným dumpingem, píše web The Guardian. Italové mezitím mluví o „válce proti těstovinám“ a „smrtícím úderu“, který zásadně poškodí tradiční potravinářský průmysl.

Hrozba amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalit cla ve výši 92 procent na velké výrobce ohrožuje také rodinné firmy. „Je to opravdu škoda,“ lituje Antonio Rummo, jehož firma na výrobu těstovin se stala také obětí Trumpovy celní války. Jde o pravnuka zakladatele společnosti Pasta Rummo, který v roce 1846 otevřel mlýn na pšenici v Beneventu v jižní Itálii a s pomocí tří koní svážel obilí z okolních regionů Kampánie a Apulie k výrobě čerstvých těstovin, píše web The Guardian.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Překvapilo mě, že jsem se mýlila. Jak se žije ve městě s domy za 25 korun?

„Poptávka po prémiových těstovinách v USA roste,“ říká Rummo. Spotřebitelé podle něj oceňují tradiční způsob zpracování, který zaručuje dokonalou konzistenci. „Naše značka rostla v posledních šesti letech obzvláště rychle, což nás překvapilo. Jsme na to velmi hrdí,“ dodal. Nyní se obává, že cla amerického prezidenta by mohla jejich obchody zmařit.

Italští výrobci potravin si mysleli, že mají to nejhorší už za sebou, když Trump v srpnu souhlasil se snížením cel na dovoz zboží z EU na paušální sazbu 15 procent. Doufali, že jeho přátelské vztahy s italskou premiérkou Giorgiou Meloniovou je před dalšími turbulencemi ochrání. Washington následně pohrozil uvalením cel ve výši 92 procent, což italská média označila za „Trumpovu válku proti těstovinám“.

Rummo říká, že balení jejich těstovin se prodává přibližně za čtyři dolary (asi 80 korun). Po uvalení cel by se jejich cena mohla zdvojnásobit. Vstoupit v platnost mají v lednu a jsou výsledkem šetření amerického ministerstva obchodu týkajícího se dumpingových praktik, kdy zahraniční firmy vyvážejí zboží za ceny nižší než na domácím trhu, aby získaly výhodu nad místními konkurenty.

„Smrtící úder“

Vývoz těstovin z Itálie dosáhl v roce 2024 více než čtyř miliard eur, přičemž USA patřily mezi tři nejvýznamnější destinace. S novým opatřením se italští výrobci těstovin nechtějí smířit a připravují se na právní kroky. Giuseppe Ferro, generální ředitel společnosti La Molisana, která vyrábí těstoviny od roku 1912, řekl italským médiím, že obvinění z dumpingu jsou neopodstatněná. Pevně doufá, že Trumpova vláda ještě změní názor.

Cílem těchto cel je pravděpodobně povzbudit italské výrobce k založení továren v USA. Například Emidio Mansi, marketingový ředitel společnosti Garofalo, však uvedl, že společnost žádné takové plány nemá. „Jsme v Gragnanu (městě nedaleko Neapole) od roku 1789 a nikam se nestěhujeme,“ sdělil webu Gambero Rosso.

Italská vláda a Evropská komise se snaží Washington od tohoto kroku odradit. Italský ministr zemědělství Francesco Lollobrigida uvedl, že opatření je „hyperprotekcionistické“. „Nevidíme v tom ani potřebu, ani opodstatnění,“ uvedl. Ettore Prandini, prezident Coldiretti, největšího italského zemědělského sdružení, uvedl, že cla budou pro italské těstoviny „smrtícím úderem“. „Je to velmi škodlivé a nikdo si nedokázal představit, že by mohla nastat taková situace, zejména poté, co Evropa dosáhla dohody o 15 procentech,“ řekl Prandini.

Dodal, že cla jsou obzvláště brutální vzhledem k tomu, že v USA je spousta produktů, které napodobují názvy známých italských potravinářských značek. „To je v Americe skutečná výzva,“ řekl a dodal, že tato země je největším viníkem, pokud jde o výrobu značek, které ‚zní italsky‘. „Trh s napodobeninami italských produktů má celosvětově hodnotu asi 120 miliard eur, z čehož 40 miliard eur připadá na USA. To má dopad na celý italský potravinářský průmysl,“ sdělil.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: V pražském Karlíně budou jídlo rozvážet roboti. Městská část jim dala zelenou