Rozsáhlé opravy mezi 16. a 21. kilometrem dálnice D1 mezi Všechromy a Mirošovicemi skončí 29 dní před původním termínem. Řidiči by měli úsekem projet bez omezení už v druhé polovině října. Na urychlení prací se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dohodlo se společností Eurovia CS, která práce provádí. Na sociální síti X to uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Práce na rekonstrukci D1, které dennodenně způsobují dopravní komplikace, by měly být ukončeny nejpozději 22. října 2023,“ uvedl Mátl na sociální síti X. Původně měly být práce hotové do 22. listopadu. Eurovia CS zvítězila v tendru díky ceně i době zhotovení. Necelých pět kilometrů dálnice má opravit za 388 milionů korun bez DPH a 300 dnů, maximum bylo 392 dnů. V soutěži tvořila cena 70 procent, 30 procent byla doba rekonstrukce.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Dálnici D1 u Brna uzavřela tragická nehoda. Doprava kolabovala, vytvořila se dlouhá kolona
Podle serveru Zdopravy.cz bude firmě vyplacena takzvaná akcelerační odměna, tedy příplatek za urychlení, ve výši 8,545 milionu korun. „Většinou zhotovitelé dobu výstavby těžko stíhají. Dodatky neděláme, když nemají dopravní význam. V tomto úseku je ale každý den k urychlení dobrý,“ řekl webu Mátl.
OBRAZEM: Vlakem na letiště do konce desetiletí. Některé úseky železnice se však zpožďují
Výstavba dráhy na letiště je v plném proudu, jak lze aktuálně pozorovat například v úseku mezi Bubny a novou zastávkou Výstaviště. Přestože si Správa železnic i ministerstvo dopravy postup prací pochvalují, harmonogram výstavby některých úseků moderního spojení se posouvá. Aktuálně tedy neplatí dříve avizovaný termín celkového dokončení v roce 2029, ale počítá se s termínem 2030. Největší výzvou totiž bude vyhloubení tunelu mezi nádražími Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín.
Úsek nedaleko Prahy patří k extrémně dopravně zatíženým, denně po něm projede až 70 tisíc aut, z toho 20 tisíc tvoří kamionová doprava. Kompletní opravy povrchu v místě stavbaři dělali naposledy v roce 1996. Jde o jeden z posledních úseků dálnice D1, který doposud není modernizovaný, uvedl Mátl při zahájení oprav v dubnu.
Stavbaři opravují úsek mezi Všechromy a Mirošovicemi od začátku března. Do konce června pracovali na polovině dálnice ve směru na Prahu, od konce června v opačném směru na Brno. Součástí prací je i oprava dálničních mostů, odvodnění, nezpevněných krajnic, protihlukových stěn či svodidel. Plánována je také stavba protihlukové stěny u Kunic. Na závěr prací bude vozovka vybavena meteorologickými čidly a dělníci vymění kamery pro dohled nad provozem a instalují nové vodorovné a svislé dopravní značení.