Výstavba dráhy na letiště je v plném proudu, jak lze aktuálně pozorovat například v úseku mezi Bubny a novou zastávkou Výstaviště. Přestože si Správa železnic i ministerstvo dopravy postup prací pochvalují, harmonogram výstavby některých úseků moderního spojení se posouvá. Aktuálně tedy neplatí dříve avizovaný termín celkového dokončení v roce 2029, ale počítá se s termínem 2030. Největší výzvou totiž bude vyhloubení tunelu mezi nádražími Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín.
„Je to jedno z nejnáročnějších děl na české železnici v současné době, ale postupuje správným směrem,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) během úterní kontroly probíhající stavby.
ČTĚTE TAKÉ: Sny o pražském metru. Hřib chystá linku C do Uhříněvsi, stát sází na podzemní vlaky
Správa železnic si chválí především skutečnost, že se po letech diskuzí trať směrem na letiště a dále již opravdu buduje. „Celkové rameno Praha–Kladno zaznamenalo obrovský rozvoj a mění se v realitu. V budoucnu může stavba ovlivnit rozhodování občanů, zda jet do centra individuální dopravou, nebo veřejnou. V projektu napojení Letiště Václava Havla nás čeká ještě hodně příprav, nicméně dostali jsme se tak daleko, takže věřím, že se v tomto desetiletí svezeme až na letiště,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Trať na letiště, harmonogram jednotlivých úseků Zdroj: Správa železnic/CNN Prima NEWS
Při pohledu na aktuální plán výstavby jednotlivých úseků se však ukazuje, že se některé plány lehce posouvají. Přestože měla být například modernizace Masarykova nádraží započata ještě letos, s její realizací se nakonec počítá až od příštího roku a termín dokončení se posunul z roku 2026 na 2027.
Masarykovo nádraží vizualizace Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží v Praze Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží v Praze Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží v Praze Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží v Praze Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží v Praze Zdroj: Správa železnic
Nová podoba Masarykova nádraží Zdroj: Správa železnic
Vizualizace Masarykova nádraží masaryckaspojuje.cz Zdroj: Správa železnic
Zpoždění čeká zřejmě také nejnáročnější podzemní úsek mezi Dejvicemi a Veleslavínem a navazující směr na Ruzyni. Hotovo by tak mělo být až v roce 2030, a to místo dříve avizovaného roku 2029. O dva roky by se navíc měla posunout výstavba zaokruhování spojení letiště a Kladna, které bude dokončeno místo 2028 taktéž až v roce 2030.
Zejména tunelovou stavbu totiž doprovází řada sporů. „Předcházela tomu léta a léta jednání s Prahou 6, která nesouhlasila s pozemním vedením dvoukolejné tratě. Východiskem je tedy tunel, který je samozřejmě s ohledem na okolní zástavbu mnohem šetrnější. V letošním roce bychom chtěli dotáhnout do konce dokumentaci dopadů na životní prostředí EIA. Jednáme i s vojenskou nemocnicí o nezbytném posunutí tunelu. Jsme ale ve finální fázi,“ řekl ministr Kupka.
Stavba realitou
Přesto se celková stavba jednotlivými krůčky sune dopředu, a to především právě na Praze 7, což lze pozorovat například u Výstaviště či nedaleko stanice metra Vltavská. „Stavba postupuje podle harmonogramu a předpoklad je, že by měla být dokončena v polovině roku 2025, kdy se sem vrátí železniční provoz,“ sdělil Kupka.
Nádraží Bubny (vizualizace) Zdroj: Správa železnic
Nádraží Bubny (vizualizace) Zdroj: Správa železnic
Nádraží Bubny (vizualizace) Zdroj: Správa železnic
Nádraží Bubny (vizualizace) Zdroj: Správa železnic
Nádraží Bubny (vizualizace) Zdroj: Správa železnic
„Můžeme pozorovat již pokročilou přípravu založení estakády, po které budou v budoucnu jezdit vlaky, což uvolní dopravní situaci v celé lokalitě. Bude to znamenat například definitivní odstranění železničního přejezdu s unikátním číslem jedna, kde budou v budoucnu řidiči podjíždět trať,“ doplnil.
Výstavba železnice na letiště Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba železnice na letiště Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba železnice na letiště Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba železnice na letiště Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Výstavba železnice na letiště Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Do budoucna spojení až na Hlavní nádraží
Ministr však avizuje, že tratí mezi Kladnem, letištěm a Masarykovým nádražím práce neskončí. V budoucnu by se totiž měly vlaky podzemním spojením dostat až na pražské Hlavní nádraží. Systému podzemních tratí, které Správa železnic plánuje, se říká metro S.
Plán pražského metra S Zdroj: Praha
„Další krok, který chystáme, je podzemní propojení s Hlavním nádražím. Je to důležitá věc pro budoucí provázání dopravy na letiště s vysokorychlostními tratěmi a zároveň s expresy a dalšími regionálními spoji. Ti, kteří budou cestovat z Českých Budějovic či Plzně, budou moci snadno nasednout na vlak, který je i se zavazadly zaveze na Letiště Václava Havla,“ uvedl Kupka.