Výstavba dráhy na letiště je v plném proudu, jak lze aktuálně pozorovat například v úseku mezi Bubny a novou zastávkou Výstaviště. Přestože si Správa železnic i ministerstvo dopravy postup prací pochvalují, harmonogram výstavby některých úseků moderního spojení se posouvá. Aktuálně tedy neplatí dříve avizovaný termín celkového dokončení v roce 2029, ale počítá se s termínem 2030. Největší výzvou totiž bude vyhloubení tunelu mezi nádražími Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín.
„Je to jedno z nejnáročnějších děl na české železnici v současné době, ale postupuje správným směrem,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) během úterní kontroly probíhající stavby.
ČTĚTE TAKÉ: Sny o pražském metru. Hřib chystá linku C do Uhříněvsi, stát sází na podzemní vlaky
Správa železnic si chválí především skutečnost, že se po letech diskuzí trať směrem na letiště a dále již opravdu buduje. „Celkové rameno Praha–Kladno zaznamenalo obrovský rozvoj a mění se v realitu. V budoucnu může stavba ovlivnit rozhodování občanů, zda jet do centra individuální dopravou, nebo veřejnou. V projektu napojení Letiště Václava Havla nás čeká ještě hodně příprav, nicméně dostali jsme se tak daleko, takže věřím, že se v tomto desetiletí svezeme až na letiště,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Při pohledu na aktuální plán výstavby jednotlivých úseků se však ukazuje, že se některé plány lehce posouvají. Přestože měla být například modernizace Masarykova nádraží započata ještě letos, s její realizací se nakonec počítá až od příštího roku a termín dokončení se posunul z roku 2026 na 2027.
Zpoždění čeká zřejmě také nejnáročnější podzemní úsek mezi Dejvicemi a Veleslavínem a navazující směr na Ruzyni. Hotovo by tak mělo být až v roce 2030, a to místo dříve avizovaného roku 2029. O dva roky by se navíc měla posunout výstavba zaokruhování spojení letiště a Kladna, které bude dokončeno místo 2028 taktéž až v roce 2030.
Zejména tunelovou stavbu totiž doprovází řada sporů. „Předcházela tomu léta a léta jednání s Prahou 6, která nesouhlasila s pozemním vedením dvoukolejné tratě. Východiskem je tedy tunel, který je samozřejmě s ohledem na okolní zástavbu mnohem šetrnější. V letošním roce bychom chtěli dotáhnout do konce dokumentaci dopadů na životní prostředí EIA. Jednáme i s vojenskou nemocnicí o nezbytném posunutí tunelu. Jsme ale ve finální fázi,“ řekl ministr Kupka.
Stavba realitou
Přesto se celková stavba jednotlivými krůčky sune dopředu, a to především právě na Praze 7, což lze pozorovat například u Výstaviště či nedaleko stanice metra Vltavská. „Stavba postupuje podle harmonogramu a předpoklad je, že by měla být dokončena v polovině roku 2025, kdy se sem vrátí železniční provoz,“ sdělil Kupka.
„Můžeme pozorovat již pokročilou přípravu založení estakády, po které budou v budoucnu jezdit vlaky, což uvolní dopravní situaci v celé lokalitě. Bude to znamenat například definitivní odstranění železničního přejezdu s unikátním číslem jedna, kde budou v budoucnu řidiči podjíždět trať,“ doplnil.
Do budoucna spojení až na Hlavní nádraží
Ministr však avizuje, že tratí mezi Kladnem, letištěm a Masarykovým nádražím práce neskončí. V budoucnu by se totiž měly vlaky podzemním spojením dostat až na pražské Hlavní nádraží. Systému podzemních tratí, které Správa železnic plánuje, se říká metro S.
„Další krok, který chystáme, je podzemní propojení s Hlavním nádražím. Je to důležitá věc pro budoucí provázání dopravy na letiště s vysokorychlostními tratěmi a zároveň s expresy a dalšími regionálními spoji. Ti, kteří budou cestovat z Českých Budějovic či Plzně, budou moci snadno nasednout na vlak, který je i se zavazadly zaveze na Letiště Václava Havla,“ uvedl Kupka.