Vysoké ceny nafty i AdBlue nahrávají dieselovým vozům s minimální spotřebou, kterými jsou po hříchu hlavně ty ojeté. Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence. Píše to ve své analýze AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů.
Spotřeba paliva je vedle ceny nebo praktičnosti dalším ze stěžejních kritérií, které potenciální kupce nových aut i ojetin zajímají. V myslích většiny českých zákazníků přitom stále platí rovnice naftové auto = úsporné auto. Nejen že však nových naftových aut na trhu ubývá, ale už nejsou ani tak úsporná jako ještě před nedávnem. Mohou komplikovanější emisní systémy nových aut, do kterých je pro správné fungování obvykle nutné pravidelně dodávat už opět nedostatkovou, a proto drahou kapalinu AdBlue. Některých ojetých dieselů se tyto problémy netýkají a patří naopak k vůbec nejúspornějším, a tedy nejekologičtějším autům na silnicích.
Další problém pro řidiče dieselů. Kromě nafty zdražuje i kapalina nutná k fungování motoru
Po nebývale vysokých cenách za motorovou naftu se na majitele dieselových aut řítí další nepříjemnost v podobě hrozícího nedostatku kapaliny AdBlue. Provoz velké většiny moderních naftových agregátů se přitom bez této příměsi neobejde, neboť je nezbytná pro správnou funkci jejich emisních systémů. Jakmile dojde, motor nenastartuje. Za problémy s výrobou močoviny mohou hlavně rostoucí ceny zemního plynu.
Prostor vyměněný za úspory
„Zatímco poslední dva roky bylo pro zákazníky důležité, jak velký prostor automobil nabízí, nyní zohledňují i provozní náklady. Pokud si řidič vybere automobil se spotřebou jen tři litry na sto kilometrů, utratí za pohonné hmoty při 15 tisících najetých kilometrech za rok a aktuálních cenách paliva zhruba 18 tisíc korun, tedy ušetří více než 16 tisíc korun, pokud by jezdil s průměrným vozem střední třídy,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel sítě autobazarů AAA AUTO.
Ze zkušeností odborníků vyplývá, že nejúspornějším modelem na trhu s ojetými vozy je Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW z let 2014 až 2018, který spotřebuje pouze 3,1 l/100 km. Takovýto model se dá aktuálně pořídit za mediánovou cenu 260 000 korun s nájezdem do 130 tisíc kilometrů. Hned za ním je Škoda Octavia Combi 1,6 TDI 81 kW Greenline vyrobená v letech 2014 až 2016 se spotřebou 3,2 l/100 km, jejíž mediánová cena je aktuálně 293 000 korun. Pokud člověk hledá úsporné a zároveň levné auto, se kterým toho tolik za rok nenajede, může pro něho být zajímavou koupí Smart Fortwo CDI 33 kW z let 2007 až 2009 se spotřebou 3,3 l/100 km, jehož střední hodnota ceny je pod hranicí sto tisíc korun a kilometrový nájezd je stále na velmi slušné hranici 130 tisíc kilometrů.
V září bylo podle Vorlíka doposud inzerováno na 64 tisíc ojetých vozů. Meziměsíčně je tedy zatím nabídka konstantní stejně jako střední hodnota ceny, která se drží kolem 190 tisíc korun. „Stabilizace ceny i nabídky na českém trhu ojetin je velice pozitivním trendem a po více než dvou letech je to i útěcha pro všechny, kteří si v dnešní době zdražovaní paliv a energií chtějí pořídit lepší vůz,“ dodal.
Nejlevnější a nejúspornější ojetiny nabízené na českém trhu v září 2022
Model | Spotřeba (l/100km) | Průměrná cena (Kč) | Průměrný nájezd (km) |
---|---|---|---|
Peugeot 308 1.6 BlueHDi | 3,1 | 260 000 | 129 449 |
Škoda Octavia 1.6 TDI Greenline | 3,2 | 293 000 | 176 482 |
Renault Clio 1.5 dCi | 3,3 | 210 500 | 71 281 |
Smart Fortwo CDI | 3,3 | 99 552 | 130 894 |
Škoda Fabia 1.2 TDI | 3,4 | 120 000 | 136 500 |
Škoda Fabia combi 1.4 TDI | 3,4 | 181 000 | 129 800 |
Volkswagen Polo 1.4 TDI | 3,4 | 209 500 | 87 697 |
Hyundai i20 1.1 CRDi | 3,4 | 198 000 | 60 425 |
Volkswagen Golf 1.6 TDI | 3,4 | 300 000 | 113 174 |
Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi | 3,5 | 282 000 | 170 716 |
zdroj: Aures Holdings
Drsná realita po koupi ojetého auta. Podvodů prodejců přibývá, často nepomůže ani prověření
Přetočené kilometry, zatajované nehody a další podvody u ojetých aut jsou v Česku znovu na vzestupu. Nedostatek vozidel i vysoké ceny motivují nepoctivé prodejce k nekalostem víc než kdy jindy. Často podvodníky nezastaví ani zaběhlí prověřovatelé vozů. Jejich potvrzení o technickém stavu auta totiž umí leckdo zfalšovat.