Drsná realita po koupi ojetého auta. Podvodů prodejců přibývá, často nepomůže ani prověření

Auta

Stáčené tachometry

Přetočené kilometry, zatajované nehody a další podvody u ojetých aut jsou v Česku znovu na vzestupu. Nedostatek vozidel i vysoké ceny motivují nepoctivé prodejce k nekalostem víc než kdy jindy. Často podvodníky nezastaví ani zaběhlí prověřovatelé vozů. Jejich potvrzení o technickém stavu auta totiž umí leckdo zfalšovat.

Nabídka, na kterou podvedený Tomáš naletěl, zněla lákavě. Šlo o ojetý vůz v údajně dobrém stavu, který měl mít najeto 140 tisíc kilometrů a nebyl prý nikdy poškozený. „Před koupí jsem zhlédl výpis o vozidlu udělaný od společnosti Cebia a neviděl žádné poškození,“ konstatoval Tomáš.

Jenže po zakoupení zjistil, že skutečný stav vozidla je zcela jiný. „Po zběžné servisní prohlídce jsem přišel na to, že auto v minulosti čtyřikrát havarovalo. Bylo lakováno ze čtyř stran,“ sdělil poškozený muž.

A jak je možné, že podvod neodhalila ani firma Cebia?. „Dokument, který předložil prodávající, nebyl originální, což znamená, že neprošel standartními režimy, které máme,“ uvedl ředitel prověřovací služby Martin Pajer.

Podobná falešná prověření přitom nejsou ojedinělá. Podle Pajera se s nimi ohánějí i zaběhlé autobazary. Pravost dokumentu nelze vždy ověřit přes internet. „Oprava u takových aut probíhá i v neautorizovaných dílnách, které nezanechávají žádnou digitální stopu v databázích. 100procentní kontrolu tak máte pouze při fyzické kontrole daného vozu,“ přiblížil odborník na ojeté vozy Jan Baroch.

Zda bylo auto bourané, může napovědět mimo jiné souměrnost spár u dveří či datum výroby světel. Nejlepším pomocníkem je pak takzvaná lakoměrka, která na autě rozezná původní lak od neoriginálního. Pozornost je třeba věnovat  i údajům v servisní knížce. I když i ty podle expertů někdy lžou. Řidiči by si měli dávat pozor rovněž na čerstvost razítek, barvu tužek i styl písma.

Tagy: