Po nebývale vysokých cenách za motorovou naftu se na majitele dieselových aut řítí další nepříjemnost v podobě hrozícího nedostatku kapaliny AdBlue. Provoz velké většiny moderních naftových agregátů se přitom bez této příměsi neobejde, neboť je nezbytná pro správnou funkci jejich emisních systémů. Jakmile dojde, motor nenastartuje. Za problémy s výrobou močoviny mohou hlavně rostoucí ceny zemního plynu.
Automobilový průmysl je v posledních letech stíhán jednou pohromou za druhou. Po covidové krizi a ní souvisejícím nedostatkem komponentů pro výrobu aut se ve spojení s válkou na Ukrajině ohlásila také krize energetická. Kromě zvýšených cen paliv a v současné době především abnormálního rozdílu ceny nafty oproti ceně benzinu, který u nás činí 5 Kč na litr, se začínají projevovat také potíže s dalšími surovinami nutnými pro provoz. Mezi ty nejohroženější patří podobně jako před rokem AdBlue alias močovina, tedy prostředek, který ve spalovacím systému rozkládá oxidy dusíku na dusík a vodu, respektive vodní páru.
Ukrajinský konflikt straší také pneumatikáře. Budeme mít na čem jezdit?
Válka na Ukrajině neznamená problémy jen pro výrobce automobilů, zásadní restrikce nebo zastavení výroby hlásí i jejich dodavatelé. Německý gumárenský průmysl varuje před blížícím se nedostatkem nových pneumatik na trhu. Docházejí totiž suroviny z Ruska.
Dcera Agroferu v problémech
Největším výrobcem AdBlue v Evropě je slovenský podnik Duslo Šaľa, který zatím potíže nehlásí. Druhý největší producent, kterým je německý SKW, však podle listu Frankfurter Allgemeine Zeitung zásadně omezil výrobu a v některých závodech ji i zcela zastavil. Mluvčí společnosti před pár dny uvedl, že firma nyní za měsíc utratí tolik, kolik běžně za rok vydělá. SKW podle Frankfurter Allgemeine Zeitung patří do českého holdingu Agrofert.
AdBlue začíná podle Němců chybět kvůli vysokým cenám zemního plynu. Jeho samostatná produkce totiž není ekonomicky udržitelná, proto je součástí výroby jiných chemických produktů, jako jsou čpavek a hnojiva.
Vysoké ceny plynu způsobily navýšení výrobních nákladů na AdBlue o částku 30 milionů eur měsíčně, což není pro SKW rentabilní. Mluvčí SKW potvrdil, že začali s výprodejem posledních skladových zásob a nedostatek AdBlue se na trhu může projevit už za dva týdny. Na situaci už zareagovali i velcí němečtí přepravci, kteří začínají vytvářet větší zásoby. Jak se situace vyvine dál, zůstává prozatím otázkou.
„Žádné Adblue znamená žádné nákladní vozy. A to znamená žádné dodávky pro Německo,“ řekl deníku Bild generální manažer německého Spolkového svazu nákladní dopravy a logistiky Dirk Engelhardt ve zjevné narážce na skutečnost, že drtivá většina nákladních aut jezdí na naftu.
Ještě donedávna byla kapalina AdBlue levnější než minerální voda, v současnosti se však ceny vyrovnají pohonným hmotám.
Nezvyklá situace na pumpách. Expert vysvětlil, proč je nafta i o 5 korun dražší než benzin
Dlouhá desetiletí platilo, že za litr nafty se platí o pár korun méně než za stejné množství benzinu. Po začátku válečného konfliktu na Ukrajině je ale všechno jinak a po přechodné nivelaci cen obou hlavních paliv jsou to opět dieselová auta, jejichž provoz se notně prodražuje. Rozevření nůžek mezi cenami benzinu a nafty se přitom stále zvětšuje. Podle ekonoma Lukáše Kovandy jde o celosvětový fenomén zapříčiněný důsledky ruské agrese na Ukrajině i blížící se zimou.
V ČR zatím klid
Situace u českých čerpadel zatím panikou nehrozí. Dvě sítě čerpacích stanic oslovené webem autosalon.tv potíže nehlásí. „Žádný výraznější zájem o AdBlue zatím neregistrujeme. Skladových zásob je zatím rovněž dostatek,“ uklidňuje spotřebitele mluvčí Orlenu Pavel Kaidl.
Co se týče cen, vyplatí se kupovat močovinu přímo ze stojanu, kde například na Tank ONO stojí litr 35,90 Kč. U čerpací stanice ORLEN Benzina už se cena pohybuje kolem 50 Kč za litr, i tak je ale levnější než v kanystrech, kdy vyjde i na 80 Kč za litr.