Proč došlo k nehodě v Ruzyni?
Dramatické okamžiky zažilo v úterý večer Letiště Václava Havla v Praze. Málem tam došlo ke střetu dvou letadel. Před přistávajícím Boeingem 737 se totiž přímo na dráze zjevil jiný letoun. Včas naštěstí zareagoval letový dispečink, který srážce zabránil.
K incidentu došlo v úterý krátce po 22. hodině. Pilot stroje ATR 72-600F ze společnosti ASL Airlines Ireland mířící do Paříže se rozhodl vjet na ranvej ruzyňského letiště právě v okamžiku, kdy na ni přilétal Boeing 737 společnosti ASL Airlines Belgium letící z Brna.
Srážce zabránil dispečer letového provozu, který přistávajícímu letadlu nařídil, aby se zvedlo a pouze nad dráhou proletělo. Stroj na zemi mezitím z ranveje odstartoval.
Na vině byl zřejmě pilot menšího letadla, které čekalo na ranveji. Podle webu Novinky.cz dostal povolení najet k vyčkávacímu místu, kde měl zůstat stát, dokud boeing nepřistane. To se ale pilot zřejmě rozhodl nerespektovat, u přikázaného stanoviště nezastavil a vjel na dráhu.
Richard Klíma z Řízení letového provozu České republiky uvedl, že letadlo irské společnosti překročilo chybou pilota tzv. stop příčku a narušil ochranou zónu runwaye. S ohledem na tuto situaci řídící letového provozu nařídil přistávajícímu Boeingu 737, aby provedl takzvaný průlet.
Na letišti provoz nebyl přerušen
Podle Řízení letového provozu naštěstí s ohledem na vzdálenost obou letounů nebyla ohrožena bezpečnost a nemusel být přerušen ani provoz na letišti. Boeing dráhu přeletěl a obloukem se vrátil. Druhé letadlo mezitím odstartovalo.
„Tento druh událostí v letovém provozu není ojedinělý. V roce 2020 jsme zaznamenali čtyři události a v roce 2019 těchto událostí bylo sedmnáct. Je na nich poměrně dobře vidět zmenšující se objem provozu na letišti Praha,“ uvedl Klíma.
Celý incident se nyní bude vyšetřovat ve spolupráci s Úřadem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod a irskou stranou.