Drama nad Evropou: Letadlo zůstalo bez pilota, kapitán se nemohl dostat do kokpitu

Airbus v Evropě letěl bez pilota

V polovině února minulého roku se na nebi nad Evropou odehrálo nevšední drama. Jedno z letadel německých aerolinií Lufthansa totiž zůstalo bez pilota poté, co kopilot, který byl v kokpitu sám, dostal záchvat a upadl do bezvědomí. Kapitán, který si předtím odskočil na toaletu, se pak do kabiny nemohl dostat, odhalila vyšetřovací zpráva, o jejíchž závěrech informoval deník Bild.

Letoun společnosti Lufthansa vzlétl z německého Frankfurtu nad Mohanem 17. února 2024 ráno. Namířeno měl do Sevilly ve Španělsku, na palubě se nacházelo 199 cestujících a šest členů posádky. Rutinní let se však brzy proměnil v drama, píše německý deník Bild.

ČTĚTE TAKÉ: Smrtelná havárie řidiče BMW na Plzeňsku. Mířil na svou vlastní svatbu, příčina je zřejmá

Vše začalo, když si kapitán musel v 10:31 odskočit na toaletu. První důstojník tak zůstal v kokpitu sám. Podle vyšetřovací zprávy španělské Komise pro vyšetřování nehod a incidentů v civilním letectví (CIAIAC) vypadal v tu chvíli „fit a pozorně“.

Jen o několik sekund později však hlasový záznamník v kabině zaznamenal několik podezřelých zvuků – osmatřicetiletého prvního důstojníka postihl záchvat, v jehož důsledku upadl do bezvědomí. Autopilot naštěstí zůstal v chodu a stroj tak pokračoval ve letu, aniž by kdokoli na palubě tušil, že jej v tu chvíli nikdo neřídí.

Až po osmi minutách na to přišel kapitán. Když se totiž vracel z toalety, nemohl se dostat do kokpitu kvůli zamčeným dveřím. V dopravních letadlech to funguje tak, že když kdokoli chce vstoupit do kabiny pilotů, musí zadat přístupový kód. Posádka v kokpitu pak musí vstup potvrdit a dveře odemknout. To se ale v tomto případě nestalo.

Letoun bez pilota a zamčené dveře

Kapitán se několikrát snažil do kokpitu s pilotem v bezvědomí dostat, v 10:42 posádka aktivovala krizový postup. V tu chvíli se však dveře otevřely zevnitř – první důstojník se probral a uvědomil si, co se děje. Kapitán poté převzal řízení a nasměroval stroj na nouzové přistání na letišti ve španělském Madridu. Po přistání byl kopilot převezen do nemocnice, poznamenává web Daily Mail.

Podle vyšetřovací zprávy CIAIAC byla „náhlá a těžká neschopnost jednat příznakem neurologické poruchy, která nebyla diagnostikována ani během lékařských prohlídek“. Zpráva španělských úřadů zároveň poznamenává, že „je výhodné mít přítomnou další oprávněnou osobu, pokud jeden ze dvou pilotů z jakéhokoli důvodu opustí kabinu“.

CIAIAC se ve svém reportu také odkázala na doporučení Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) z roku 2015. Úřad tehdy aerolinky vyzval, aby přehodnotily provozní bezpečnost, a navrhl, aby v kokpitu byly neustále přítomny dvě oprávněné osoby.

Jednalo se o reakci na katastrofu letu 9525 společnosti Germanwings – jeden z pilotů se tehdy zamkl v kabině a se strojem záměrně havaroval. Všech 150 lidí na palubě zahynulo, psala tehdy americká CNN.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Chodci se sluchátky na ulicích riskují, říká odborník. Co se děje s autobusy po nehodě

Tagy: