Čeští podnikavci stále srší motivací zakládat nové e-commerce projekty. Zatímco dva z pěti e-shopařů jsou úplnými nováčky, zbývající část majitelů internetových obchodů již za sebou má určité zkušenosti. V prvním pololetí letošního roku vzniklo nejvíce e-shopů v kategorii hobby a volný čas, dekorace a vybavení do domácnosti. Celkový počet objednávek roste stabilním tempem, avšak průměrný počet objednávek na jeden e-shop klesl přibližně o čtvrtinu. To naznačuje právě příliv nových e-shopů, vysvětlují odborníci ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Přes 60 % majitelů letos vzniklých e-shopů již má předchozí zkušenosti s podnikáním v e-commerce. Dva z pěti zakladatelů nových projektů jsou přitom ale úplní začátečníci. „Z naší analýzy vyplývá, že e-commerce pohání vpřed ostřílení e-shopaři. Tedy ti, kteří už s internetovými obchody mají zkušenosti a třeba zakládají další. Zároveň ale poměrně velkou část nových projektů mají na svědomí úplní nováčci, což je pro budoucnost online prodeje slibné,“ uvádí Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates. Osm z deseti podnikatelů se přitom do stavby svého internetového obchodu pouští zcela na vlastní pěst, jen 20 % spolupracuje se specializovanou agenturou.
ČTĚTE DÁLE: Spor lidovců a ODS pokračuje. Skopeček chce do Jurečkova zákona dostat výpovědi bez důvodu
„Pozitivní také je, že ukončení činnosti v prvním roce postihne jen malý zlomek e-shopů. Konkrétně jde o 8 procent. Drtivá většina projektů naopak po prvním roce pokračuje v prodeji dál,“ upřesňuje Michal Benatzky.
Jedním z nich je například alfiestore.cz s výšivkami z dětských kreseb. „První rok provozu byl velmi dynamický a plný výzev, ale i tak jej hodnotím jako úspěšný a raketový. Nabyté zkušenosti mi pomohly vylepšit procesy a přizpůsobit se potřebám zákazníků, jejichž získávání přitom vyžaduje neustálé úsilí,“ říká zakladatelka e-shopu Romana Sklář.
Naproti zvelebování domácností
V letošním prvním pololetí vzniká nejvíce nových e-shopů v kategorii hobby a volný čas (12,3 %), následují dekorace (11,1 %) a první trojici uzavírá vybavení do domácnosti (8,9 %). Kategorie dekorace si meziročně velice polepšila, počet nových e-shopů zde vzrostl o 89 %. Rostl také počet internetových obchodů v kategoriích jako hračky a výrobky pro děti (o 38 %) či vybavení do domácnosti (o 31 %). Naopak v kategoriích sport či chovatelství vzniklo o 22 %, resp. o 16 % nových e-shopů méně než oproti prvnímu pololetí loňského roku.
„Průřez e-shopů, které vznikají, je velmi pestrý. Ukazuje to, že segment elektronického obchodování v sobě stále ukrývá potenciál. Mezi novými e-shopovými projekty vidíme jak autorské prezentace, například keramika, oblečení, nebo design, tak také e-shopy zaměřené na průmysl, stavebnictví, nebo například servis těžké techniky. Stále vznikají tak nové B2B projekty, tedy e-shopy pro obchodování mezi firmami,“ doplňuje Michal Benatzky.
Oživení e-commerce
Průměrná objednávka, jejich celkový počet i tržby rostou na české e-commerce scéně stabilním tempem. Z aktuálních dat společnosti Upgates například vyplývá, že celkový počet objednávek se meziročně zvýšil o 5 %. A zatímco průměrná výše objednávky v první půlce loňského roku dosahovala 1553 korun, letos je to 1580 korun.
Že jsou lidé stále motivovaní zakládat internetové obchody, ukazuje nejen jejich příliv, ale také pokles průměrného počtu objednávek připadajících na jeden e-shop. „Zatímco za první pololetí roku 2023 jsme evidovali průměrně 852 objednávek, letos už toto číslo bylo 635, tedy přibližně o čtvrtinu nižší. To naznačuje, že na trhu stále vznikají nové e-shopy. Tím se totiž celkový průměr snižuje,“ vysvětluje Michal Benatzky.
Závěrem pak dodává, že celkový počet e-shopů u nás ovšem roste jen mírně. Důvodem je především to, že ačkoliv na jedné straně e-shopy přibývají, další mohou končit. Tím takzvaný e-shopový fond mládne. Je logické, že neživotaschopné projekty uvolňují na trhu místo těm snaživějším.