360°, Ondřej Kania, Petr Vrána, Jiří Šedivý, Radko Kubičko - 17.8. v 21:20
Přípravy na Vánoce začínají už nyní. Obchodníci nakupují zboží, aby v prosinci měli co prodávat. Čínské přístavy jsou zacpané a cena lodní dopravy raketově roste. Výsledkem je dražší elektronika, oblečení i automobily. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy máme před sebou nejdražší Vánoce v historii.
Lodní doprava utrpěla velký zásah již během loňského roku. „Svět se snaží v překotném čase dohnat ztracený rok, kdy nefungovala přeprava a mezinárodní výroba,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda.
Podstatná část zboží pro mezinárodní přepravu se nakládá v Asii. „Nyní se tam ale šíří delta varianta koronaviru, a to opět směřuje k situaci, ve které jsme byli před rokem,“ upřesnil Kovanda a dodal, že přetížení dopravy zasahuje celý svět a zboží je pak pro koncového zákazníka dražší.
Rozdíly v cenách je možné vidět už nyní. „Meziročně zdražily například tablety. To je podpořeno i výpadkem ve výrobě čipů, což je problém i pro automobilky. Kojenecké oblečení podražilo o 25 procent, dámské bundy zhruba o 20 procent. Do Vánoc nárůsty ještě posílí zhruba o 40 až 50 procent,“ myslí si Kovanda a předpokládá, že nárůst je jen přechodný a během příštího roku se vše vrátí do normálu.
Obchodníci se podle Kovandy budou snažit využít situace a navýšit si marže. „Lidé si letos budou chtít vynahradit loňské Vánoce. Všechny peníze se vrhnou do ekonomiky. Česká národní banka očekává inflaci až kolem čtyř procent,“ sdělil Kovanda a dodal, že podle něj může být nárůst cenové hladiny zboží ještě větší. „Očekával bych nejdražší Vánoce v historii. Je ale těžké přesně určit, kterého zboží se to bude týkat. V zásadě půjde o spotřební zboží z dovozu,“ dodal.
Zboží se může zpozdit
Problémy by mohly nastat také s dodáním zboží. „Vánoční sezona začíná teď. Námořní doprava nemusí dodat zboží včas. Pokud se vše nestihne naložit do půlky září, do Vánoc se na našem trhu neobjeví,“ obává se výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Petr Rožek. „Obchodníci nakupují na Vánoce už nyní,“ potvrdil v pořadu CNN Prima NEWS novinář a konzultant Ondřej Malý.
V Číně byl navíc uzavřen terminál druhého největšího přístavu kvůli jedinému případu koronaviru. „Čína a Nový Zéland bojují s koronavirem jiným způsobem než my, stejně tak Austrálie – města se zavírají na 14 dnů kvůli třem případům,“ vysvětlil Malý.
Lodní doprava se navíc nedá snadno nahradit. Jedno plavidlo je totiž schopné přemístit mnohonásobně větší náklady než například kamion. „Kamion uveze jeden kontejner o hmotnosti 25 tun, jenže loď jich naloží 18 tisíc,“ řekl Rožek a doplnil, že lodní dopravě může konkurovat jen železnice.
Je těžké odhadnout, kdy se situace zlepší. „Nejde jen o námořní dopravu. Potýkáme se se zhroucením celého logistického systému od výroby až po spotřebu. Celý systém vyžaduje velkou nápravu,“ dodal Rožek.