Ukazuje se, že v automobilovém průmyslu jsou chybějící čipy vlastně jen podružný problém. Většina automobilek v poslední době sází hlavně na vývoj a výrobu elektromobilů nebo elektrifikovaných modelů, což s sebou nese také extrémně zvýšenou poptávku po kovech nezbytných pro výrobu baterií i samotných elektromobilů.
Stále více se totiž mluví o tom, že za několik desítek let nebude možné si koupit auto se spalovacím motorem. To vše ve jménu čistého ovzduší a nulových lokálních emisí. Nicméně nastupující elektromobilita má kromě těchto pozitiv také svá negativa. A ta její rozvoj zatím výrazně brzdí.
Bludný kruh
Esenciální součástí každého akumulátoru jsou vzácné kovy – a právě těch se na trhu v současné době zoufale nedostává. Výsledkem jsou vyšší ceny jak těchto prvků, tak samotných aut, resp. elektromobilů. „Cena elektromobilů zůstane minimálně v příštích dvou letech pravděpodobně dál vysoká. Neočekáváme žádné zásadní změny v cenovém vývoji,“ říká Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface.
„Důvodem vysokých cen je zvýšená poptávka po kovech, které jsou nezbytné pro výrobu baterií, zejména po lithiu, kobaltu a mědi. Jejich nabídka však vzhledem k celosvětové podpoře elektromobility nestačí pokrýt poptávku,“ upozorňuje. A bude hůř. Coface očekává, že ceny niklu, hliníku a mědi, tedy materiálů nezbytných k výrobě aut a baterií, ještě porostou. Stejně tak poptávka, což z elektromobility dělá začarovaný a zároveň velmi drahý kruh.
Elektromobilita: V Bavorsku už toho mají dost a ucpávají nabíječky mletým masem
S rostoucím počtem elektromobilů exponenciálně roste i množství jejich odpůrců, kteří se snaží „nepříteli" všemožně ztrpčit život. Na jihu Německa nabral elektrovandalismus doslova masovou podobu...
Recyklace pokulhává
V bateriích se přitom používá několik desítek kilogramů kovů, ne-li stovek. Například hliník tvoří přibližně polovinu celkové hmotnosti, následuje měď, grafit a nikl. A to všechno zatím není možné plnohodnotně recyklovat nebo, a to by bylo úplně nejlepší, nahradit jinými, lépe recyklovatelnými a dostupnými prvky.
Obrovským problémem je také získávání těchto kovů. Jedním z největších producentů těchto materiálů je Demokratická republika Kongo, kde se ovšem podle dat pojišťovny Coface na těžbě často podílí malé děti a navíc je kvůli ní drancováno životní prostředí, především pak masivním odlesňováním.
Osvědčené řešení?
Brzy se přes všechny problémy podíl elektromobilů na evropských silnicích, i z důvodů nařízení EU, nejspíš razantně zvýší. Následkem toho státy současně přijdou o obrovské peníze za spotřební daň z fosilních paliv. Nasnadě by tedy bylo výraznější zdanění elektrické energie. Podle vyjádření ministerstva financí je tvoří trh s elektromobily v České republice stále relativně malý segment a související negativní dopad na inkaso spotřební daně z pohonných hmot či DPH je z pohledu MF ČR spíše zanedbatelný. „Bezpochyby ale můžeme sledovat rostoucí trend na trhu s elektromobily, který do budoucna může promlouvat do diskuze o daňovém mixu,“ píše tiskový odbor MF ČR.
Zatím tedy resort financí žádné velké změny neplánuje, jakmile ale podíl elektromobilů výrazněji stoupne, a tím zároveň výrazně klesne odběr fosilních pohonných hmot, a tedy i vybrané daně, zcela jistě se místo pobídek na koupi elektro auta dočkáme spíše nové daně za elektřinu.