O víkendu letos poprvé zhasnou červená světla. Formule 1 se v plné parádě vrátí formou Grand Prix v Bahrajnu a už podruhé bude z pozice úřadujícího šampiona ostatními „loven“ Max Verstappen. Jediný Čech, který se kdy v královně motorsportu objevil, Tomáš Enge mluví za všechny fanoušky, když si přeje drama do posledního závodu. Pro CNN Prima NEWS rozebírá i propuštění Micka Schumachera nebo premiérové závodění mezi kasiny v Las Vegas.
Zkušený závodník a expert Tomáš Enge potřebuje chvilku na zamyšlení, když dostane otázku, na jakého pilota v sezoně klepající na dveře se nejvíce těší.
„Po předsezonních testech by to mohl být Fernando Alonso,“ chechtá se po vyřknutí jména už 41letého veterána. V létě si dvojnásobný světový šampion formule 1, vítěz slavného „maratonu“ 24 hodin Le Mans a účastník Rallye Dakar plácl se stájí Aston Martin, takže na konci sezony opustil Alpine, dřívější Renault.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Pilotům formule 1 chtějí sebrat dečky. Hamilton větří nebezpečí a nechápe ekologický smysl
Je tomu už skoro 22 let, co Enge jako první a zatím poslední Čech nakoukl do F1. A ve třech závodech – v Itálii, Japonsku a USA – na trati soupeřil právě i s tehdejším mladíčkem Alonsem, který se teprve rozkoukával ve velkém světě. Brzy ale rodák z Ovieda konkurenci ukázal, co umí. A v královně motosportu vyhrál celkem 32krát Grand Prix. Naposledy však v roce 2013.
Like a fine wine. 🍷#F1 @alo_oficial pic.twitter.com/8ZdT2U199Y
— Formula 1 (@F1) March 1, 2023
Díky změně týmu zřejmě dostane šanci zabojovat o triumf číslo 33. „Astonu se podle testů podařilo udělat dobré auto a tento tým může být černým koněm šampionátu. Zřejmě nepojedou na celkové vítězství, ale budou minimálně na začátku mezi nejlepšími. Určitě budu Fernandovi fandit. Ale zároveň držím palcem i třem nováčkům,“ pokračuje Enge.
Schumacher na F1 neměl
„Bažanty“ mezi většími či menšími mazáky letos jsou Nizozemec Nyck de Vries (Alpha Tauri), Australan Oscar Piastri (McLaren) a Američan Logan Sargeant (Williams). „Nováčci to nikdy nemají jednoduché. Musí se vyjezdit z jezdeckého i mentálního hlediska. A jen nejsilnější přežijí,“ zmiňuje nekompromisnost F1 Enge.
Mick Schumacher – syn fenomenálního Michaela Schumachera – nepřežil. Dostal dvě sezony, ve kterých tým Haas nepřesvědčil. A český odborník si nemyslí, že by s 23letým pilotem bylo, lidově řečeno, zameteno neprávem.
Formule 1 vysadila cigarety a rapidně přibrala. Dramatická proměna vozů za posledních 15 let
Člověk by pocitově řekl, že rok 2007 ještě není příliš vzdálený v minulosti. Pohled na vozy formule 1 z této doby však napovídá, že čas pádí kupředu velmi rychle. Monoposty pro sezonu 2023 budou moct být oproti té předchozí o dva kilogramy lehčí, nicméně stále váží o takřka dva metráky více než auta z doby před 16 lety.
„Osobně jsem toho názoru, že na formuli 1 neměl. I když předtím ovládl šampionát F2, jezdecky pak nestačil. Musel bojovat s tlakem ze všech stran, který přinášelo jeho ohromně slavné příjmení. Dělalo mu nepříjemnosti. Ano, určitě mu do F1 pomohlo, ale po mentální stránce to pak měl těžší. Jeho táta byl určitě talentovanější a Mick neměl na to, aby se mu vyrovnal. Ani na to, aby se vyrovnal svým soupeřům.“
Mladý Schumacher skončil nedobrovolně podobně jako vždy vysmátý Daniel Ricciardo i – teď už bývalý šéf – Ferrari Mattia Binotto. Stalo se mu osudným, že dobře rozehraná sezona 2022 se proměnila ve zmar plný přešlapů. Stáji z italského Maranella má pomoct navrátit hrdost Frédéric Vasseur, dosavadní boss Alfy Romeo.
„Jsem zvědavý na to, co předvedou. Stejně jako všichni fanoušci. Na startu minulého ročníku dokázali skvěle soupeřit s Red Bullem a všichni jsme doufali, že tomu tak bude do posledního závodu. Leč, Ferrari udělalo přešlapy, Red Bull vylepšil monopost a zcela odskočil. Uvidíme, co bude letos. Dost mě také zajímá, jak Mercedes dokáže smazat ztrátu, napravit nepovedenou sezonu, kdy měl problém adaptovat se na nové technické předpisy,“ přidává lákadlo Enge.
Závod, který bude sledovat celý svět
Nejlépe se s novou érou formule 1 sžila jednička Red Bullu Max Verstappen. Strhující souboje s Charlesem Leclercem z Ferrari o pozici lídra byly poměrně rychle pryč, z druhé poloviny sezony si udělal exhibici. Jednou vyhrál i z desátého místa na startovním roštu, navíc s „hodinami“ během závodu.
V roce 2023 útočí na mistrovský hattrick. Enge si nemyslí, že by splnění tohoto cíle bylo nereálné. „Podle mě bude kráčet k třetímu titulu v řadě. Nebudu lhát, raději bych viděl napínavé souboje až do konce. A aby se tyto souboje odehrávaly především na trati, ne v zákulisí. Každopádně Max bude těžit z toho, že má opět výborně auto, k tomu skvělé jezdecké schopnosti a už i zkušenosti šampiona,“ uvádí 46letý Enge.
Je to pravda? divili se piloti. Formule 1 míří do „města hříchu“, nejen Hamilton má obavy
Formule 1 má nový americký přírůstek. Popularita královny motorsportu v USA raketově roste, a proto Max Verstappen, Lewis Hamilton nebo Charles Leclerc zamíří do „města hříchu“ – Las Vegas. Monoposty budou už příští rok projíždět i po slavném bulváru Strip plném neonů, luxusních hotelů a kasin.
I kdyby měl znovu dostat na hlavu korunu Verstappen, nepovede podle Engeho dominance k odrazení části fanoušků.
„Nemyslím si, že by formule 1 ještě někdy měla být nuda. Když se v minulosti objevil náznak nudy, vstoupila do seriálu skupina Liberty Media. A ta se postarala minimálně mediálně o to, že jde o zábavnou show,“ naráží na popularitu F1, která v posledních letech prudce narostla, a to z velké části díky seriálu na streamovací platformě Netflix. „Dělají to dobře,“ chválí.
Pro letošek má F1 jeden významný trumf. V listopadu je na programu Velká cena Vegas. Soupeření v rychlosti 300 kilometrů za hodinu na profláklém bulváru Strip obklopeném nejluxusnějšími kasiny a hotely baví i Engeho.
„Tento závod bude sledovat celý svět. Každá nová Grand Prix je velkou událostí, zvlášť když se jede v ulicích takového města. Už loni měl obrovský úspěch premiérový závod v Miami, i když průběh nebyl příliš záživný. Las Vegas je jiný level, na který se těší všichni, a je dobře, že se nachází až v závěru kalendáře. I kdyby Max Verstappen získal titul už dříve, sledovanost formule 1 bude stále obrovská díky této speciální události.“