Formule 1 vysadila cigarety a rapidně přibrala. Dramatická proměna vozů za posledních 15 let

Člověk by pocitově řekl, že rok 2007 ještě není příliš vzdálený v minulosti. Pohled na vozy formule 1 z této doby však napovídá, že čas pádí kupředu velmi rychle. Monoposty pro sezonu 2023 budou moct být oproti té předchozí o dva kilogramy lehčí, nicméně stále váží o takřka dva metráky více než auta z doby před 16 lety.

Kouření cigaret má určitý vliv na hubnutí. A mnozí kuřáci se bojí, že když se pokusí svůj návyk utnout, přiberou. Přesně to se metaforicky přihodilo i formuli 1. Od doby, kdy v královně motorsportu platí zákaz propagování tabákových společností na monopostech jednotlivých týmů, začala váha aut významně narůstat.

Marlboro, West, Lucky Strike a další výrobci cigaret mají v F1 utrum od roku 2006. V následujících třech sezonách musely vozy vážit minimálně 605 kilogramů. Minimálně proto, že platí jednoduché pravidlo: Čím lehčí, tím rychlejší.

A pak prakticky ročník od ročníku až do loňska bobtnaly. Limit se zastavil na 798 kg, přičemž největší skok nastal mezi lety 2013 a 2014, kdy došlo k nárůstu o 49 kilogramů kvůli tomu, že začínala hybridní éra. K váze je ještě na startu závodu třeba připočítat 110 kilogramů paliva.

Fanoušci populárního seriálu motorsportu netrpělivě vyhlížejí novou sezonu, kterou odšpuntuje 5. března Velká cena Bahrajnu. Zatím ještě neví, jak přesně budou vypadat stroje jednotlivých stájí v tomto roce, představení se teprve chystají. Nicméně už teď je jasné, že úřadující šampion Max Verstappen a další usednou do formulí, které lehce zhubnou, a to o dva kilogramy. Trend přibírání je tedy nyní u konce. Podle regulí Mezinárodní automobilové federace (FIA) musí vůz vážit minimálně 796 kg i s nasazenými pneumatikami a pilotem uvnitř.

Auf Wiedersehen, Seb! Jak Vettel vyhladil tábor kritiků a stal se miláčkem fanoušků

Po nedělní Grand Prix formule 1 v Abú Dhabí zřejmě milionům fanoušků něco spadlo do oka. Nebo krájeli cibuli. Neloučila se pouze sezona 2023. Minimálně na nějakou dobu šlo o poslední závod pro oblíbeného smíška Daniela Ricciarda i syna Michaela Schumachera Micka. Ale především to byla definitivní tečka ikony, která jeden čas dominovala královně motorsportu. Sebastiana Vettela si však celý svět zamiloval až v době, kdy byly jeho triumfy minulostí.

Stále ale bude platit, že jsou stroje v porovnání s ne zas tak vzdálenými generacemi monopostů extrémně těžké.

Kromě přechodu k hybridním turbomotorům má na „tloustnutí“ významný podíl cíl co nejvíce ochránit závodníky, a to neustálým implementováním všelijakých bezpečnostních vychytávek. Pak jsou tu také aerodynamické úpravy, které auta prodlužují a rozšiřují. Poměrně dramaticky se auta měnila již před minulým ročníkem – v rámci nových technických pravidel se mimo jiné začala používat objemnější 18palcová kola.

Zmiňovaný Verstappen z Red Bullu si před časem posteskl, že jeho robustní „kancelář“ není úplně skvělá. Soupeř hájící barvy Mercedesu a sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton podotkl: „Nechápu, proč jsou auta těžší a těžší, když neustále slyšíme o udržitelnosti.“

Fanoušci pak na monstróznost současných formulí upozorňují zejména v kontextu závodění na městských okruzích. Především v Monaku je pro moderní monoposty nesmírně úzko a předjíždění se stává takřka nereálným.

Tagy: