Člověk by pocitově řekl, že rok 2007 ještě není příliš vzdálený v minulosti. Pohled na vozy formule 1 z této doby však napovídá, že čas pádí kupředu velmi rychle. Monoposty pro sezonu 2023 budou moct být oproti té předchozí o dva kilogramy lehčí, nicméně stále váží o takřka dva metráky více než auta z doby před 16 lety.
Kouření cigaret má určitý vliv na hubnutí. A mnozí kuřáci se bojí, že když se pokusí svůj návyk utnout, přiberou. Přesně to se metaforicky přihodilo i formuli 1. Od doby, kdy v královně motorsportu platí zákaz propagování tabákových společností na monopostech jednotlivých týmů, začala váha aut významně narůstat.
Marlboro, West, Lucky Strike a další výrobci cigaret mají v F1 utrum od roku 2006. V následujících třech sezonách musely vozy vážit minimálně 605 kilogramů. Minimálně proto, že platí jednoduché pravidlo: Čím lehčí, tím rychlejší.
A pak prakticky ročník od ročníku až do loňska bobtnaly. Limit se zastavil na 798 kg, přičemž největší skok nastal mezi lety 2013 a 2014, kdy došlo k nárůstu o 49 kilogramů kvůli tomu, že začínala hybridní éra. K váze je ještě na startu závodu třeba připočítat 110 kilogramů paliva.
Are the current generation of F1 cars too heavy? 🤔
— Autosport (@autosport) January 15, 2023
For 2023 the minimum weight of the cars will reduce by 2KG, but they are still nearly 200KG heavier than they were in the late 00s ⚖️ 👀 pic.twitter.com/iCR5SRPsJz
Fanoušci populárního seriálu motorsportu netrpělivě vyhlížejí novou sezonu, kterou odšpuntuje 5. března Velká cena Bahrajnu. Zatím ještě neví, jak přesně budou vypadat stroje jednotlivých stájí v tomto roce, představení se teprve chystají. Nicméně už teď je jasné, že úřadující šampion Max Verstappen a další usednou do formulí, které lehce zhubnou, a to o dva kilogramy. Trend přibírání je tedy nyní u konce. Podle regulí Mezinárodní automobilové federace (FIA) musí vůz vážit minimálně 796 kg i s nasazenými pneumatikami a pilotem uvnitř.
Stále ale bude platit, že jsou stroje v porovnání s ne zas tak vzdálenými generacemi monopostů extrémně těžké.
Kromě přechodu k hybridním turbomotorům má na „tloustnutí“ významný podíl cíl co nejvíce ochránit závodníky, a to neustálým implementováním všelijakých bezpečnostních vychytávek. Pak jsou tu také aerodynamické úpravy, které auta prodlužují a rozšiřují. Poměrně dramaticky se auta měnila již před minulým ročníkem – v rámci nových technických pravidel se mimo jiné začala používat objemnější 18palcová kola.
Zmiňovaný Verstappen z Red Bullu si před časem posteskl, že jeho robustní „kancelář“ není úplně skvělá. Soupeř hájící barvy Mercedesu a sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton podotkl: „Nechápu, proč jsou auta těžší a těžší, když neustále slyšíme o udržitelnosti.“
Fanoušci pak na monstróznost současných formulí upozorňují zejména v kontextu závodění na městských okruzích. Především v Monaku je pro moderní monoposty nesmírně úzko a předjíždění se stává takřka nereálným.