Evropská komise (EK) navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok, oznámila EK. Část českých europoslanců, zejména z frakce EPP, návrh ohledně pokut uvítala. Podle jiných, zejména z ECR, je ale nedostatečný.
Navrhované změny podle EK dají automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
K TÉMATU: Trump chystá na středu velkou show. Následků se obávají dokonce i jeho republikáni, píše CNN
„Evropská komise dnes (v úterý, pozn. red.) navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027.
„Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala komise.
Dekarbonizace a konkurenceschopnost najednou?
„Náš vysoce inovativní automobilový průmysl dekarbonizuje, aby přispěl k boji proti změně klimatu, ale také aby si udržel svou konkurenční výhodu na světových trzích,“ okomentovala krok předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
„Díky úterní iniciativě poskytujeme tomuto klíčovému odvětví větší flexibilitu a zároveň držíme směr našich klimatických cílů. Společně chceme dokázat, že dekarbonizace a konkurenceschopnost mohou jít ruku v ruce,“ dodala.
Kupka: Malé, ale citelné povzbuzení
Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je tento návrh Evropské komise „takovým malým, ale citelným povzbuzením“ v oblasti evropského automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ uvedl také Kupka.
Komise v této souvislosti vyzvala spoluzákonodárce, tedy Evropský parlament a Radu EU, která sdružuje členské státy, aby „neprodleně dosáhli dohody o tomto pozměňovacím návrhu, aby byla zajištěna předvídatelnost a jistota pro automobilový průmysl a investory“.
Jde o silný kompromis, míní Nerudová
Podle europoslance Luďka Niedermayera (TOP09) nyní frakce EPP usiluje o co nejrychlejší projednání návrhu v Evropském parlamentu, nejspíš v takzvané zrychlené proceduře. Vše musí ale rovněž projednat a odsouhlasit členské státy.
Jeho kolegyně Danuše Nerudová (STAN) ze stejné frakce uvedla, že v úterý ráno se tématem zabývali na snídani se zástupci automobilového průmyslu a jejich reakce byla „překvapivě dobrá“. „Jsou rádi za toto řešení. Tři roky jsou velmi silný kompromis, pro který, si myslím, se najde i většina v Evropském parlamentu,“ řekla novinářům Nerudová.
Podle europoslance za ODS Ondřeje Krutílka z frakce ECR je navržené řešení stále nedostatečné. „Uvědomujeme si ale, že realita je obtížná a ne všichni by podpořili delší rozložení pokut,“ pronesl. Česká vláda uvádí, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
Patrioti pro Evropu mluví o určité úlevě
Návrh komise je podle Krutílka úspěchem právě i české iniciativy, protože „na začátku byl jeden rok, my jsme tlačili na pět let, takže tři roky jsou někde na půli cesty“. „O to více bude důležité soustředit se na další aktivity spjaté s nedávno proběhlým akčním plánem pro automobilový průmysl,“ dodal europoslanec.
Podle Ondřeje Kovaříka (ANO) z Frakce Patrioti pro Evropu očekává automobilový průmysl od této změny „určitou úlevu“. „Otázkou bude, jestli bude dostatečná. Já osobně se domnívám, po konzultacích s některými výrobci automobilů, že to nebude stačit,“ uvedl europoslanec. „Spíš bych se klonil k tomu, aby Evropská komise v tuto chvíli platnost tohoto nařízení pozastavila a dala automobilovému průmyslu čas investovat do inovací,“ dodal Kovařík.
VIDEO: Havlíček zmínil, čemu by se ve vládě věnoval. Volby nebudou jen antibabiš, slibuje Lipavský
Europoslanec za Motoristy Filip Turek (Patrioti pro Evropu) uvítal, že Evropská komise vyslyšela „požadavky, které jsem vznesl prostřednictvím svých písemných otázek z prosince 2024 a března 2025“.
„Ačkoliv považuji za nejlepší řešení emisní limity CO2 zcela zrušit, tento návrh komise představuje důležitý mezikrok, kterým mohou automobilky získat potřebný čas. Bohužel neprošel návrh na pět let nebo odložení celého opatření až po nástup příští komise,“ uvedl Turek. „Věřím, že v budoucnu se tyto požadavky buď zmírní, nebo – což by byla jediná správná cesta – zruší úplně,“ dodal.
Hrozí rozhádání evropských frakcí?
Evropský parlament měl původně na svém zasedání tento týden projednávat rezoluci o pomoci automobilovému průmyslu, nakonec se tak ale nestalo, což právě čeští europoslanci z ODS Alexandr Vondra a Krutílek zkritizovali. Usnesení EP k pomoci automobilkám navrhují podle svých slov již od října loňského roku, podle Krutílka mají rezoluci připravenou již v paragrafovaném znění, nezískali ale pro ni podporu největší lidovecké frakce EPP.
Nerudová kritiku na adresu EPP odmítá. Podle ní se situaci změnila právě s úterním návrhem komise. „V tuto chvíli je nejdůležitější tento návrh co nejrychleji schválit, rezoluce by znamenala, že by se rozhádaly jednotlivé frakce,“ uvedla s tím, že europoslanci z ODS mohou autoprůmyslu nejvíce pomoci právě tím, že na plénu podpoří návrh EK.
Podobný názor zastává i Niedermayer. „Rezoluce jsou důležité, když není legislativa. Pro nás je nyní důležitý návrh komise a rezoluce už je absolutně nadbytečná,“ dodal.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Jsem nevinná, tvrdí Le Penová o verdiktu. Padají slova o exemplárním rozsudku i popravě demokracie