Technologická společnost Facebook dva měsíce před vyvrcholením souboje o Bílý dům oznámila nové kroky, jejichž cílem je omezit šíření dezinformací v průběhu amerických voleb. Provozovatelé největší sociální sítě světa mimo jiné avizovali, že v týdnu před volbami nebudou přijímat nové reklamy s politickou tematikou.
Novinky oznámil na svém facebookovém profilu zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg. V obsáhlém příspěvku varoval před množícími se pokusy „podkopat legitimitu našich voleb zevnitř“ a napsal, že kvůli aktuálnímu rozdělení americké společnosti a možným průtahům při sčítání hlasů se obává zvýšeného rizika „občanských nepokojů napříč zemí“.
Facebook dlouhodobě čelí kritice, že zmíněnou polarizaci společnosti jen zhoršuje a že jeho snahy v boji proti dezinformacím nejsou dostatečné.
Nová opatření jsou podle Zuckerberga reakcí na zkušenosti z posledních let a také na konzultace s experty na volební a občanská práva. „Tyto volby nebudou jen dalšími typickými volbami,“ uvedl při oznamování „dodatečných kroků“ ve snaze podpořit volební účast, propojovat uživatele s důvěryhodnými informacemi a bojovat proti manipulacím.
Nejvýraznějším opatřením je plánované týdenní moratorium na zadávání politických reklam. Zuckerberg jej zdůvodnil tím, že těsně před termínem voleb už by kandidáti či média nemuseli mít dostatek času k reakci na nová tvrzení.
Starší reklamy s politickým obsahem ovšem budou moci zůstat aktivní i v posledním týdnu kampaně a jejich zadavatelé budou i v této době mít možnost upravovat nastavení jejich cílové skupiny. Čtvrteční oznámení tedy nereflektuje dvě hlavní výhrady týkající se přístupu Facebooku k politickým reklamám. Společnost neomezila možnosti kolem jejich cílení a stále odmítá ověřovat jejich pravdivost.
Facebook nicméně už před delší dobou ohlásil, že bude na svých platformách blokovat příspěvky s nepravdivými výroky o způsobu hlasování či o situaci ve volebních místnostech. Nyní slibuje, že ve spolupráci s volebními činiteli toto úsilí vystupňuje. V této souvislosti také omezí funkci přeposílání zpráv ve své komunikační aplikaci Messenger.