Sociální síť Facebook varuje australské uživatele, že jim zakáže sdílení článků z lokálních i mezinárodních médií. K tomuto opatření přistoupí, pokud země přijme nový zákon, který má společnost donutit platit kompenzace mediálním firmám za využití (sdílení) jejich obsahu. Informoval o tom web CNN.
„Za předpokladu, že bude návrh zákona přijat, ač neradi, znemožníme Australanům sdílení místních i mezinárodních zpráv na Facebooku a Instagramu,“ varoval Will Easton, ředitel Facebooku pro Austrálii a Nový Zéland.
Rovné podmínky na mediálním trhu?
Návrh zákona, který má být podle očekávání implementován do legislativy do konce roku, by určitým médiím umožnil vlastní nebo kolektivní vyjednávání s Facebookem a Googlem – a podle těchto regulí by následně umožnil zahájení arbitráže v případě, že zúčastněné strany nedosáhnou do tří měsíců žádné dohody. Proces by následně zahrnoval nezávislého arbitra, který by návrhy stran prověřil a do pětačtyřiceti pracovních dní záležitost urovnal.
Apple, Facebook, Google jsou pod stále větším tlakem médií. Ta chtějí více peněz za obsah
Technologičtí giganti Apple, Facebook či Google čelí tlaku mediálních společností, které chtějí dosáhnout lepších podmínek. Sdružení Digital Content Next (DCN), jehož členem je například list The New York Times, se obrátilo na Apple s žádostí, aby si bral menší podíl za zprostředkování digitálního předplatného. Google se dostal do sporu s australským regulačním úřadem, který si přeje, aby vyhledávač platil za zpravodajský obsah.
Podle agentury DPA některé z největších mediálních domů v Austrálii požadují roční poplatek od technologických gigantů ve výši sahající od 600 milionů až do jedné miliardy dolarů (13 až 22 miliard korun). Australská vláda argumentuje, že záměrem kodexu je „vytvořit rovné podmínky“ pro vyjednávání a uzavření platebních dohod.
Ředitel australského Facebooku nicméně tvrdí, že nové regulace nechápou dynamiku internetu a poškodí zpravodajské organizace, které se vláda snaží chránit. „Toto není naší první možností – je naší poslední. Je to jediný způsob, jak se chránit před tímto závěrem, který se příčí logice a poškodí, nikoliv pomůže, dlouhodobé životnosti australského zpravodajského a mediálního sektoru.“
Podle Austrálie jde o špatně načasovanou hrozbu
Oznámení Facebooku předznamenává další dramatickou eskalaci napětí v rámci digitálních platforem kvůli navrhovanému zákonu oznámenému v červenci. Minulý měsíc vyjádřila s navrhovanou legislativou nesouhlas i společnost Google, která na domovské stránce svého vyhledávače varovala uživatele v Austrálii, že taková legislativa se dotkne i jejich možností vyhledávání a důsledky pocítí i uživatelé platformy pro sdílení videí YouTube.
Podle obou technologických gigantů je chystaný zákon nespravedlivě vychýlen směrem k vydavatelům a nutí je platit zpravodajským společnostem, ačkoliv je už nyní podporují. „Investujeme miliony dolarů do australského zpravodajského byznysu a během diskuzí nad touto legislativou jsme nabídli investovat ještě další miliony,“ napsal Easton. „Také doufáme, že do Austrálie přineseme Facebook News, exkluzivní funkci naší platformy přímo pro média, u níž budeme platit vydavatelům za obsah.“
Podle australského ministra financí Joshe Frydenberga reforma pomůže vytvořit udržitelnější mediální prostředí. „Austrálie vydává zákony, které prosazují její národní zájmy. Nereagujeme na nátlak, ať už přichází odkudkoliv,“ reagoval v prohlášení Frydenberg.
Na oznámení Facebooku reagovala rovněž australská komise pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele, která uvedla, že „dnešní hrozba Facebooku znemožnit jakékoliv sdílení zpráv v rámci svých služeb v Austrálii je špatně načasovaná a chybně pojatá“.