Family Business Week: Rodinné firmy hrají naprosto klíčovou roli v naší i zahraniční ekonomice
Obecně platí, že rodinné firmy jsou základem každé rozvinuté ekonomiky, kde tvoří zhruba 70 až 80 procent hrubého domácího produktu. V České republice rodinné podniky zaměstnávají téměř 2 miliony lidí, což je zhruba polovina pracovního trhu. Právě na druhém regionálním setkání, které bylo opět zorganizováno platformou Family Business Week, to řekl její zakladatel a poradce rodinných firem, David Krajíček. Hlavním tématem byl tentokrát externí management v rodinných firmách. Jak těžké to je, přenechat řízení společnosti externímu managementu? Nejenom o tom diskutovalo na několik desítek rodinných firem, které mezi sebou, mimo jiné, sdíleli také své dosavadní zkušenosti a zajímavá doporučení. Druhé letošní setkání v rámci série FBW Regiony 2024, proběhlo tentokrát v Brně – a to přímo v showroomu a muzeu veteránů značky BMW. Firma Renocar byla totiž hostitelem a partnerem této akce.
POZOR! Nenechte sí ujít FBW SUMMIT 2024
Rodinné firmy jsou řízeny na základě hodnot, investují do rozvoje svých regionů a uvažují dlouhodobě, jsou totiž motivované k vytváření odkazu pro budoucí generace.
Své o tom ví i zakladatel Family Business Weeku, který vysvětlil, čím se tato platforma přesně zabývá a v neposlední řadě zmínil důležitý fakt, že považuje za extrémně významnou součást české a zahraniční ekonomiky právě rodinné podniky. „Platforma Family Business Week je tady pro všechny rodinné firmy a založil jsem ji z toho důvodu, že považuji rodinné firmy za naprosto klíčovou součást a základní kámen naší ekonomiky – a nejenom naší.“ Rodinné firmy jsou obecně považovány za finančně stabilnější a je tudíž méně pravděpodobné, že se předluží. Také je méně pravděpodobné, že budou propouštět zaměstnance i v ekonomicky náročném období. Málokdo si rovněž uvědomuje, že rodinné podniky odvádějí daně lokálně a významně tak přispívají do našeho daňového systému. Expert na rodinné firmy, David Krajíček, ještě doplňuje:
„Family Business Week je tady proto, aby vybudoval silnou komunitu rodinných firem, které se budou od sebe navzájem inspirovat a zároveň, aby rozvíjel a kultivoval celý ekosystém, ve kterém rodinné firmy existují a podnikají.“
Tato druhá regionální zastávka Family Business Weeku probíhala pod záštitou Asociace krajů České republiky, primátorky města Brna – Markéty Vaňkové a za finanční pomoci tohoto města. Společně s hejtmanem jihomoravského kraje Janem Grolichem vysvětlili, jak vnímají roli rodinných firem v tomto kraji, jestli je důležité podporovat jejich rozvoj a také jak s rodinnými firmami spolupracují.
„Z mého pohledu je ta role skutečně významná. Obecně samozřejmě musím říci, že za Brno podnikání podporujeme.“ Vysvětluje Markéta Vaňková a dodává „pokud rodinné firmy ve městě jsou, tak přináší pracovní potenciál a přináší možnosti pro občany města, kteří mohou těchto služeb využívat“. A Jan Grolich, primátorku města Brna doplňuje. „Podporujeme podnikatele obecně a jsou zde i speciální témata i pro rodinné podniky. Takovou podporu poskytujeme skrze Jihomoravské inovační centrum, které nepomáhá jenom vzniku nových firem. Pomáhá i firmám v určitém bodu zlomu, když se předává firma z generace na generaci atd.“
Hostitelskou firmou tohoto setkání, byla rodinná firma Renocar. Sám majitel nám prozradil, že ne vždy jsou rozhodnutí tak těžká, jak se zdají – zejména pokud se jedná o přenechání vedení mladší generaci.
„Za mě to těžké nebylo, bylo to rozhodnutí už několik let předtím, protože to je podle mě jediná správná cesta, pokud chcete udržet firmu při životě – udělat to rozhodnutí včas!“ Říká Miloš Vránek.
Mentální příprava je důležitá
Přenechání řízení firmy externímu managementu není ale pro všechny tak jednoduché rozhodnutí. Jaká jsou největší rizika a jak může majitel svoji firmu na tento velký krok připravit, nám ze svých zkušeností shrnul Jiří Jemelka.
„Zásadní věc je, aby majitel udělal krok stranou a nechal jednat externí managment. Což znamená, že by neměl být ve středu dění všeho, co se v té firmě děje. Bývá to však mnohdy opačně.“
Family Business Week čeká tento rok, krom summitu, který proběhne 6. června, ještě tři regionální zastávky, na kterých se budeme věnovat dalším velmi zajímavým tématům. Na další setkání v řadě, se můžeme těšit už v květnu.