Revoluce v F1: Bahrajn má variabilní okruh, pojede se nejvíce kol v rekordním čase

Seriál formule 1 má za sebou víkend na belgickém Spa – jedné z nejdelších tratí v celém kalendáři. Na konci roku jsou v souvislosti s pandemickou situací v plánu hned dvě Grand Prix v Bahrajnu. A ta druhá bude opravdu výjimečná. Vůbec poprvé se na okruhu v Perském zálivu využije vnější trať, která je extrémně rychlá. Poprvé od roku 1974 se tak pojede jedno kolo v čase pod 60 vteřin.

Před 46 lety se „létalo“ tratí pod minutu jen a pouze na francouzském okruhu Dijon. Respektive to dokázal jediný muž, a to legendární Niki Lauda s Ferrari. Tehdy si vyjel pole position a stanovil rekord s časem 58,790 vteřiny.

Od té doby nebylo v silách monopostů ani jejich pilotů, aby čas pod hranici jedné minuty stlačili. Z aktuálních tratí je nejrychlejší rakouský Spielberg, na němž je díky letošnímu roku stanovený rekord na 1:02:939. Tento čas dozajista bude pokořen v prosinci, a to v Bahrajnu. A podle počítačových simulací by se měl s přehledem trumfnout Laudův skoro půl století starý počin.

Nejprve se o posledním listopadovém víkendu pojede klasická verze bahrajnského okruhu Sakhir, která měří 5,4 kilometru. Tato trať byla v plánu koncem března, ale pandemie koronaviru závod odložila na neurčito. Bahrajn se nakonec do programu zařadí už letos, a to v dvojnásobné porci.

Druhý závod přijde hned o týden později – 4. až 6. prosince. To už na jezdce bude v noci za umělého osvětlení číhat neozkoušená a superrychlá trať, která měří pouze 3,54 kilometru. Velká část okruhu je stejná jako pro předchozí Grand Prix, ovšem vrchní polovina trati je v rámci doposud nepoužité modifikace oproti známé variantě značně narovnaná.

Délka trati, která bude mít v F1 premiéru, není nejkratší v celém seriálu – okruh v ikonickém Monaku má 3,33 kilometru. Ovšem je plný ostrých zákrut, ve kterých se piloti mohou jen těžko přiblížit maximální rychlosti. Ve finále tak jedno kolo závodníkům zabere zhruba minutu a čtvrt.

To v novém bahrajnském prostředí, které obnáší především úseky s rovinkami, půjde především o neúprosný souboj rychlosti, při kterém do pozadí ustupují individuální řidičské dovednosti.

Sakhir v tradičním podání má 15 zatáček, v upravené podobě jen 11. Aby závod přesáhl potřebný limit aspoň 305 kilometrů, pojede se na 87 kol, což je v letošní sezoně nejvíce.

Královna motosportu se ke konci roku podle nedávno upraveného itineráře rovněž podívá například do tureckého Istanbulu, kde se naposledy závodilo před devíti lety. Seriál tradičně uzavře Velká cena Abú Zabí.

Tagy: