Koalice Spolu spustila kampaň pod sloganem „děláme, co je třeba“. Na jednom z billboardů se například chlubí tím, že vláda Petra Fialy (ODS) otevře za svého působení 207 kilometrů nových dálnic. Počítá do toho však i dálnici D4, kterou připravilo hnutí ANO.
Bývá běžné, že jedna vláda otevírá dálnice, které započala stavět vláda předchozí. Ne všichni se s tím však chlubí na billboardech jako koalice Spolu. „Silnice a dálnice stavíme rekordním tempem. V tomto volebním období zprovozníme 207 kilometrů dálnic a u dalších 260 kilometrů zahájíme stavbu. Ještě letos dokončíme klíčovou dálnici D4 do jižních Čech,“ napsal minulý týden na sociální síť X premiér Fiala.
K TÉMATU: Dálniční síť má být hotová do deseti let, potvrdil Kupka. Důležité úseky vybudují soukromníci
Jenže s dálnicí D4 z Prahy do Písku neměla vláda žádné starosti. Konkrétně se jedná o posledních 32 kilometrů, které kompletně připravilo hnutí ANO – pod vedením ministra dopravy Karla Havlíčka a jeho předchůdce Dana Ťoka.
Silnice a dálnice stavíme rekordním tempem. V tomto volebním období zprovozníme 207 km dálnic a u dalších 260 km zahájíme stavbu. Ještě letos dokončíme klíčovou dálnici D4 do jižních Čech a začneme stavět další část Pražského okruhu od dálnice D1 do Běchovic. 👍🏻
— Petr Fiala (@P_Fiala) November 5, 2024
Spolu děláme, co… pic.twitter.com/vUGn8e6bep
„V dopravních stavbách je normální, že všechno, co budou otevírat, jsou stavby, které jsme zahájili. To, co jsem otvíral já, byla do jisté míry práce mých předchůdců, zejména Dana Ťoka. Ale co se týká D4, tak tam ani nezajišťují žádné finance. To je fakt výsměch,“ reagoval na billboard místopředseda Sněmovny a někdejší ministr ANO Karel Havlíček.
Spor o důchody: Vláda poslala ekonomiku do háje, zuří Konečná. Manipulace, kontrovala Vaňková
Důchodová reforma není žádná reforma, kritizuje vládní novelu předsedkyně komunistů Kateřina Konečná. Kabinetu Petra Fialy (ODS) také vyčetla, že neudělal nic pro hospodářský růst a že českou ekonomiku poslal do háje. Poslankyně Pavla Pivoňka Vaňková (STAN) v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS označila řeči šéfky KSČM za manipulace. Podle političky z vládní koalice se Konečná vyjadřuje populisticky.
Novou část dálnice D4 staví sdružení Via Salis složené z francouzských firem. Budovat se začala v roce 2021, jedná se v této oblasti o první spolupráci veřejného a soukromého sektoru, takzvanou PPP (Public Private Partnership). Po dostavbě bude konsorcium dálnici provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit, a to celkem 17,8 miliardy korun.
„Bylo to za nás připraveno, koplo se za nás. Je to část dálnice, která jde komplet za námi. Byl to můj největší projekt. Jestli jsem někde nechal nějaký pomník, je to tohle. Koalice by na ten billboard správně měla napsat: ‚Děkujeme Dane Ťoku a Karle Havlíčku',“ komentoval pro CNN Prima NEWS druhý muž ANO.
Kupka: Naše tempo roste
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) redakci napsal, že větší část prací na projektu se uskutečnila za Fialovy vlády. „Nikdo nepopírá, že přípravy samotné soutěže na koncesionáře probíhaly od roku 2016. Ze strany ANO je to dětinské dohadování,“ uvedl Kupka.
A dodal: „Stejně tak naše vláda připravuje desítky kilometrů nových dálnic pro další vládní období. A co je důležité a nezpochybnitelné – tempo příprav roste. Nových kilometrů připravených dálnic přibývá.“
Aktuálně je ve výstavbě 226,1 kilometru dálnic. V příštím roce začne budování dalších úseků karlovarské dálnice D6, dálnice D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mám si nasadit uši jako zajíc? Starý profesor možná neosloví každého, promluvil Fiala o své formě a pobavil internet