Pokud má být základní dálniční síť v České republice dobudována do deseti let, je nutné, aby se na klíčových stavbách podílely soukromé společnosti formou PPP projektů. Novinářům to v úterý sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Tímto způsobem by mohl být dostavěn například Pražský okruh, středočeský úsek dálnice D3, či dokonce některé zásadní železniční stavby. Bez dobudování dopravní infrastruktury přestaneme být podle Kupky konkurenceschopní.
„Za posledních 15 let se podařilo připravit důležité projekty. Česká republika tak netrpí jejich nedostatkem, ale jen nutné zajistit jejich financování. Musíme příštím vládám připravit podmínky, jak se s tím vypořádat. Pokud se vše podaří, dokončení dálniční sítě by bylo možné do deseti let, tedy do roku 2033,“ sdělil ministr na úterním setkání s novináři.
ČTĚTE TAKÉ: V energetice nám ujíždí vlak. Hazardujeme, až mě to vyděsilo, říká šéf Hospodářské komory
Možnou variantou by tak mohla být spolupráce veřejného se soukromým sektorem. Takzvaný PPP projekt znamená, že dálnici vybuduje soukromá společnost, která ji po nějakou dobu udržuje, a poté přejde pod vlastnictví státu.
„Cestou je také možnost realizovat stavby skrze PPP projekty. Například úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí na dálnici D35. Teď jsme ve fázi výběru poradce, který bude spravovávat celý tendr,“ řekl Kupka novinářům.
Důležité stavby
Stát by však tímto způsobem rád stavěl řadu dalších kriticky důležitých dopravních staveb jako severní část Pražského okruhu, středočeský úsek dálnice D3 či úseky dálnice D55.
„Splácíme historický dluh. Česká Republika měla mít dálniční síť dávnou dostavěnou jako například Polsko. Pokud s tím něco neuděláme, tak nám za dvacet let Maďarsko a Polsko výrazně utečou a přestaneme být konkurenceschopní,“ varoval Kupka.
PŘEHLEDNĚ: Kupka radí fígl, jak ušetřit na dálniční známce. Pozor si musí dát řidiči hybridů
Jak ušetřit na dálniční známce, která příští rok v Česku značně podraží? Ministr Martin Kupka (ODS) poradil, jak si kupon pořídit levněji. Pokud si ho člověk zakoupí do konce příštího února, bude ho mít na celý rok stále za původní cenu. Za dálnice budou muset nově platit také majitelé hybridních automobilů či vozů na biometan.
Týkat by se to ale mělo také železničních staveb jako například některých úseků dráhy Praha–letiště–Kladno, modernizace trati Brno–Přerov či prvních úseků vysokorychlostních tratí Moravská brána či Jižní Morava.
„Začali jsme připravovat také železniční úseky formou PPP projektů, například na části koridoru směrem na jih. Cílem je také přivést vlaky z letiště pod hlavní nádraží, aby skutečně v Praze vznikl efektivní hub. Česká Republika potřebuje výhled a cíle, které představují kvalitativní posun. Vysokorychlostní tratě výrazně zvyšují možnosti pracovních příležitostí, vzdělávání, ekonomických aktivit a tak dále,“ popsal Kupka.
Vybudování nových železnic je podle něj zásadní také z důvodu nutnosti přesunout část nákladní dopravy právě na koleje. „Pokud v České republice nevybudujeme vysokorychlostní železnici v nové stopě, nemůžeme vůbec uvažovat o tom, že bychom nákladní dopravu dokázali dostat na železnici. Česká železniční síť praská ve švech,“ vysvětlil.
PPP projekty je tak nutné připravovat co nejdříve, aby byly plány uskutečnitelné. „Kdybychom teď nedali výhled a nezačali pracovat na přípravě PPP projektů, tak se to bude těžko realizovat,“ doplnil ministr.