Petr Pavel je především marketingovým prezidentem. A protože národ (a filatelista Ivan Bartoš v SMS) chtěl, aby byl Pavel na známce, je Pavel na známce. I když sám Pavel fakt nechtěl! V „českomotorkové“, „babičkově malinovkové“, „hřibově pravé“ a všech dalších zajímavých kreativních vlasteneckých slovnohříčkových barvách, které vás napadnou, když to přeženete s microdosingem LSD, který je u mladých markeťáků dost populární.
Pavel před volbami opakoval: „Nechci být všude.“ Realita: je ÚPLNĚ všude. Buď klasicky politicky „pozoruje věci“ po českých krajích a snaží se „nabídnout řešení“, byť k jejich uskutečnění nemá téměř žádné pravomoci, nebo okouzluje slušností a absencí vozíku v Bruselu a na Ukrajině. A my, média, to samozřejmě vše odvysíláme a napíšeme, protože tak nějak ze zpravodajské povinnosti musíme, záleží, v jaké míře. No, taky se v tom motáme.
ČTĚTE TAKÉ: Dát státní kasu do pořádku? Jistě, ale bez dopadu na mou peněženku, vzkazují Češi
Prostě Pavel nechtěl být všude, ale je. A teď i na známce. Přitom říkal, kudy chodil: „Mně se mnohem více na známkách líbí motivy našich hradů a zámků, případně přírodních krás než jednotlivých politiků.”
Ale Ivan Bartoš mu napsal esemesku, ať si tu známku udělá. Pak tu esemesku ukázal v televizi. A následně mu vlastní známku samozřejmě poradil i jeho marketingový tým (pokud mu to tedy neporadil už dávno). Ta známka vypadá dobře, designově moderní, proč ne, akorát půlka sociálních sítí hejtuje Pavlův tým za to, že celý grafický styl prý okopíroval od fotografa a designera Tomáše Třeštíka, ale jinak OK.
Větší udivení vzbudily již zmiňované názvy barev. Oranžová je „spodně kvašená“. Růžová „babičkově malinková“. Vínová „českomotorková“. A tak dále. Je to trochu prvoplánově retardované až slizké. Ano, ale přesně takové věci v marketingu fungují, což teď potvrzuji já, že o těch divných názvech píšu, byť kriticky. Dostávám je do prostoru. To byl cíl!
Jestli něco Pavel umí, je to marketing. Koneckonců, právě díky němu je prezidentem. Češi drtivě uvěřili příběhu polepšeného „hrdiny socialistické práce“, slušného chlapa ve flanelce. Volnomyšlenkářský motorkář, kavárenský hipster i vesničan naráz. Prostě geniální marketingový produkt, stejně jako dřív Andrej Babiš, který už teď mediálně ztěžka dýchá a ztrácí drajv.
Samozřejmě otázkou je, kdo a kam bude vlastně Pavlovy známky lepit, když jsme zrušili asi půlku poštovních poboček, ale to je věc druhá. Hlavní je, že prezident, momentálně nejviditelnější český politik, absolutně ovládl veřejný prostor.
A takovým vrcholem dnešního dne plného fotek Petra Pavla byla fotka, jak Petr Pavel věší fotku Petra Pavla na zeď. Jaromír Soukup tiše závidí.