Hádka o Green Deal: Evropské automobilky zaspaly, řekla Gregorová. Turek se chytal za hlavu

Filip Turek a Markéta Gregorová

Spor Turka s Gregorovou

Evropský speciál CNN Prima NEWS ve Štrasburku se neobešel bez ostrých názorových sporů. Jeden z nich vedli europoslanci Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) a Markéta Gregorová (Piráti), kteří se neshodli na dopadech zelené politiky na automobilový průmysl. Turek se během řeči Gregorové několikrát nevěřícně chytal za hlavu. Spor začal ve chvíli, kdy politici začali řešit otázku unijního zákazu prodeje aut se spalovacím motorem.

„Pokud mluvíte se zástupci automobilek napřímo, řeknou vám, že zákaz prodeje aut se spalovacími motory je zvěrstvo. Řekli to už před několika lety. Veřejná prohlášení, která ten zákaz podporovala, souvisela s tím, že automobilky nechtěly přijít o dotace. Zákaz výroby těchto aut je prostě nesmysl a likvidace našeho průmyslu,“ řekl Turek ve vysílání CNN Prima NEWS.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Výroky Piráta Michálka jsou směšné a hloupé. Vládu neřídím já, ale Fiala, říká Stanjura

Velmi odlišně situaci hodnotí Gregorová: „Je otázka, zda za současný ekonomický stav EU a evropských automobilek může Green Deal. S těmito tezemi nesouhlasím.“ Ve stejné chvíli se Turek ve studiu nevěřícně chytal za hlavu.

KOMENTÁŘ: Zelenskyj je frajer, Putin zrůda, říkal kdysi Turek. Změnil své názory? Spíš taktizuje

Zelenskyj je největší frajer, který má koule, Putin je zrůda, krysa, kretén a zločinec. Přesně tak europoslanec Filip Turek mluvil o dvou státnících v březnu 2022, tedy krátce po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu. Změnil patron Motoristů od té doby své názory? S největší pravděpodobností ne. Možná si jen uvědomil, o čem by měl mluvit více a o čem spíš minimálně, pokud se chce zalíbit svým voličům. Říct o něm, že je proruským politikem, by bylo nepřesné a zároveň i nespravedlivé. Turek se na druhou stranu podobným nálepkám nemůže moc divit – obzvlášť poté, co o Ukrajině v Evropském parlamentu hlasoval stejně jako Kateřina Konečná či Ivan David. Přitom by mu stačilo zopakovat pár bonmotů z března 2022...

„Evropská ekonomika oslabuje již od roku 2008. Green Deal ale přišel na scénu až v roce 2019. Automobilky začaly klesat až mnohem později. A jak víme ze všech dat, není to kvůli regulacím, na které měly mnoho času se připravit,“ sdělila pirátská politička.

Europoslanec zvolený za Přísahu a Motoristy jí nicméně skočil do řeči s poznámkou, že emisní norma Euro 5 začala platit již v roce 2009 a Euro 6 po roce 2014. „Že se to nejmenovalo Green Deal, neznamená, že se nedělala zelená politika. Jenže to byste o tom musela něco vědět,“ rýpl si Turek, přičemž se Gregorová obrátila na moderátorku se slovy: „Já se omlouvám. Můžete, prosím, něco udělat s tímto člověkem?“

„Evropské automobilky vůči těm čínským a americkým bohužel silně zaspaly. Nesoustředily se na elektromobily a nyní samozřejmě pláčou nad výdělkem. Ono když se nesoustředíte na investice, tak to dopadne takhle,“ dodala Gregorová. Turek mezitím nesouhlasně kroutil hlavou.

Premiér Petr Fiala (ODS) začátkem října uvedl, že Česká republika bude prosazovat úpravy cílů EU v automobilovém průmyslu, jelikož jsou nereálné a rovněž ohrožují konkurenceschopnost Evropy. Stěžejní má být diskuse o urychlení revize zákazu prodeje aut se spalovacím motorem a také přehodnocení emisních limitů. EU nyní počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035.

Tagy:
auta Evropa elektromobilita emise průmysl politika spalovací motor Evropská unie Piráti Evropský parlament Česká pirátská strana automobilky Markéta Gregorová zákaz spalovacích motorů Green Deal Filip Turek Motoristé sobě České zájmy v Evropě Přísaha a Motoristé