Kritika ministra dopravy
V červenci se stalo na tuzemských železničních tratích několik velkých nehod či tzv. mimořádných událostí. Opoziční politici naznačují, že Karel Havlíček (za ANO), který je ministrem dopravy, a k tomu i ministrem průmyslu a obchodu a místopředsedou vlády, své funkce nestíhá. Premiér Andrej Babiš se však člena vlády zastal a uvedl, že je Havlíček nejpracovitějším ministrem.
Nejtragičtější vlakovou nehodou posledních dnů byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 se zranilo. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U Běchovic narazil vlak bez cestujících do rychlíku. Na stejné trati pak tento týden v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Někteří opoziční politici viní vládu z toho, že je Karel Havlíček ministrem dvou rezortů, a tak nemůže stíhat své povinnosti. Premiér Babiš však před odletem na summit EU řekl, že je Havlíček nejpracovitější ministr.
Havlíček by neměl vést ministerstvo dopravy jen napůl, tvrdí Černohorský z Pirátů
Sedm mimořádných událostí včetně tragických nehod na českých železnicích během července není podle Martina Kolovratníka (ANO), předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu, ničím zvláštním. Lukáš Černohorský (Piráti) naopak naznačil, že by ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) měl zvážit setrvání ve funkci.
„Vstává o půl hodiny dříve než já, ve čtvrt na pět. Když se staly ty nehody, okamžitě tam jel. Každý máme nějaký tah na branku. Pan Havlíček dělá maximum, máme největší investice. Někdy mám z těch vašich otázek pocit, že by měl Havlíček řídit všechny vlaky v zemi,“ reagoval Babiš, který v kumulaci dvou ministerských funkcí nevidí problém.
Pekarová Adamová požaduje osobní zodpovědnost
S tímto výrokem nesouhlasí zástupci opozice. Poslanec Lukáš Černohorský (Piráti) v pořadu 360º Pavlíny Wolfové v televizi CNN Prima NEWS přímo prohlásil, že by Havlíček neměl být ministrem dopravy jen napůl, ale měl by se rezortu věnovat na plný úvazek. Tím Černohorský narážel na Havlíčkovu „trojfunkci“.
„Po ministru dopravy a průmyslu a obchodu v jedné osobě budu chtít vědět dvě věci. Co on a jeho předchůdci udělali pro to, aby podobné situace nenastaly, a jakou zodpovědnost on osobně za nehody vyvodí. Takhle to dál nejde,“ napsala na Facebook předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.
Havlíček se stal ministrem průmyslu a obchodu 30. dubna 2019, když nahradil Martu Novákovou. Ta se zapsala do povědomí veřejnosti výrokem „Za drahá mobilní data si Češi mohou sami.“ Krátce na to ji premiér Babiš z funkce odvolal.
Druhou ministerskou pozici získal Havlíček letos 24. ledna, když vystřídal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Toho Babiš odvolal kvůli zakázce na elektronický prodej dálničních známek za 401 milionů korun.