Srážku vlaků u Českého Brodu nepřežil strojvedoucí, který předtím jinou nehodu odvrátil

Strojvedoucím, který zemřel po úterní strážce vlaku a nákladního expresu u Českého Brodu, byl Martin H., který srážce vlaků na stejné trati před třemi roky svou pohotovostí naopak zabránil. S touto informací přišel ve středu deník Blesk.

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) byla příčinou úterní havárie nejspíše lidská chyba. „Faktem je, a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou,“ uvedl Havlíček a dodal, že strojvůdce v rychlosti až 70 km/h narazil do nezabržděného poštovního vlaku, který před sebou pak tlačil.

Stojíš? Stojím!

Čtyřicetiletý Martin H., který měl ženu a dvě děti, ovšem dokázal podobné tragédii na stejné trati v roce 2017 zabránit. Tehdy ho výpravčí poslal na kolej, kde už stál jiný vlak. Martin H. si toho ale včas všiml a rozjetou soupravu zastavil. Za pohotovou reakci byl dokonce vyznamenán. „Pozorným výkonem služby zabránil srážce drážních vozidel a velkým hmotným škodám na majetku a možné újmě na zdraví cestujících,“ stálo na pamětní medaili.

Havárie z doby před před třemi lety je do detailů zapsaná Závěrečné zprávě o výsledcích šetření mimořádné události české Drážní inspekce. Ukazuje, že dispečer poslal osobní vlak s Martinem H. na kolej, kde už stál vlak Leo Express. Martin H. si toho ovšem včas všiml a vlak zastavil 218 metrů od druhé soupravy. „Stůj, stůj, stůj, stůj, stůj, prosím tě,“ volal mu průvodčí ve chvíli, když už brzdil. A vzrušený hovor pokračoval: „Tak jedeš, stojíš?“ • „Jo stojím, dobrý.“ • „Stojíš?“ • „Stojím, stojím.“

Strojvůdce zastavil, ale znovu se rozjel

Svou poslední jízdu ovšem Martin H. nepřežil. Osobní vlak CityElefant, kterým jelo přes 100 lidí, narazil v úterý kolem 21:30 do stojícího poštovního vlaku. Martin H. zůstal zaklíněný v kabině a hasiči později zjistili, že je mrtvý. Nehoda si vyžádala 35 zraněných, žádný z nich není ohrožen na životě.

Podle ministra dopravy Havlíčka byl strojvedoucí před úterní jízdou odpočatý, protože se právě vrátil z dovolené. Blesk citoval strojmistra depa v České Třebové, jenž měl v depu během nehody hlavní službu, že celý incident je elektronicky zaznamenaný a příčina srážky bude určitě vyšetřena.

Na koridorové trati mezi Prahou a Kolínem musí strojvedoucí každých deset až dvacet vteřin mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se znovu rozjet. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel,“ řekl Havlíček.

Bezva člověk, milionový táta

Kolegové, příbuzní i kamarádi vzpomínají na Martina H. jako na skvělého člověka. „Martin byl bezva člověk. Nikomu nám tu není do řeči,“ citoval Blesk strojmistra. A jeho bratr na Facebooku napsal: „Chci zdvořile požádat všechny, co mého bráchu znali, aby na něho vzpomněli jako na rovného a upřímného člověka, se kterým byla vždy zábava, který byl vzorným synem mým rodičům, milionovým tátou svým dětem a věrným manželem své manželce a pro mě tím nejúžasnějším bráchou.“

Tagy: