Karel Havlíček by neměl řídit ministerstvo na půl
Sedm mimořádných událostí včetně tragických nehod na českých železnicích během července není podle Martina Kolovratníka (ANO), předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu, ničím zvláštním. Lukáš Černohorský (Piráti) naopak naznačil, že by ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) měl zvážit setrvání ve funkci.
„Karel Havlíček by neměl být ministrem dopravy jen napůl, ale měl by se mu věnovat na plný úvazek,“ uvedl Černohorský v pořadu 360º Pavlíny Wolfové v televizi CNN Prima NEWS a narážel tak na Havlíčkovu „rozdrobenost“, protože je též ministrem průmyslu a obchodu a vicepremiérem. „Nejde jen o problém týkající se železnic, ale i chybějících dálnic, chybějí silnice prvních tříd. Je potřeba, aby se pan ministr věnoval té tematice na plný úvazek. Protože kromě toho, že se řeší doprava, tak k tomu přibývají nápravy následků pandemie koronaviru. A to by měl napravovat ten samý člověk, tedy i věci, které se týkají firem, cestovního ruchu, obecně obchodu a průmyslu. A to není reálné,“ obhajoval svůj názor Černohorský.
Havlíček vede i ministerstvo průmyslu a obchodu
Na otázku Pavlíny Wolfové, zda si myslí, že Karel Havlíček nezvládá obě ministerstva, Černohorský odpověděl: „Ano, on je nezvládá. Dopravě je nutné se věnovat dlouhodobě, protože tam naprosto chybí koncepce a cílené vedení. To je v mnoha případech vidět na nepřipravenosti některých dopravních staveb, ať už se to týká železnic nebo silnic. Navíc potřebujeme člověka, který se naplno bude věnovat obnově ekonomiky. A to v tuto chvíli není možné.“
Tím se dostal do tvrdého sporu s Kolovratníkem, který ministra za hnutí ANO bránil: „Od Lukáše Černohorského to zní velmi špatně a nechci použít slovo, že je to lež, ale musím mu oponovat. Není pravda, že ministerstvo dopravy nemá připravené projekty nebo koncepci. My máme jasnou dopravní strategii, která je v souladu i s Evropskou unií. Víme, že chceme dokončit dálniční síť, mezi prioritami jsou vysokorychlostní tratě. To, co řekl, není pravda. I ta jeho kritika není směrem k železnici oprávněná.“
V Česku je 9 500 kilometrů tratí
Podle Kolovratníka je nutné vidět situaci na české železnici ze širšího pohledu. „Všechny ty události je třeba zasadit do rámce. V Česku máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, možná na světě, 9 500 kilometrů tratí, a celkem se za den vypraví kolem devíti tisíc spojů včetně nákladních. Nechci to bagatelizovat, ale takové drobnosti se stávají dvě, tři denně. Zkusme si to srovnat s počtem dopravních nehod s tzv. ťuknutím plechů, bez zranění. Jde skutečně o obrovský počet přeprav,“ uvedl dále Kolovratník.
Černohorský však oponoval tím, že nejde pouze o události posledních dnů. Počet incidentů na českých železnicích se za pět let zvýšil o 15 procent. „Z toho je vidět, že je to vyústění dlouhodobých problémů, které na českých tratích jsou. Jde především o vlakvedoucí, ale i další zaměstnance, kteří dlouhodobě chybějí. Přestože školíme vlakvedoucí rychle, ale problém je v tom, že kdybychom je takto rychle neškolili, tak nemáme funkční vlaky. Navíc máme poddimenzovaný Drážní úřad, Drážní inspekci, kde také došlo ke škrtům. Je to jen vyústění toho, že byly dráhy obecně podceňované a nevěnovala se jim taková pozornost, jaká by měla být,“ popsal Černohorský.
Havlíček si vyhrnul rukávy, argumentuje kolega
Kolovratník si přes všechny problémy myslí, že by Havlíček neměl odcházet. „Jednoznačně ne. Za Karlem Havlíčkem plně stojím, reagoval velmi promptně na mimořádnost, když hned v úterý večer byl na místě nehody u Českého Brodu. Ve středu se sešel expertní bezpečnostní tým. Ministr dopravy se do všeho pustil s vyhrnutými rukávy a situaci se snaží aktivně řešit, chce zrychlit některá opatření. Nejde o nějaká mimořádná unáhlená řešení. Ano, strojvedoucích máme nedostatek. Ale železnice u nás je obětí svého vlastního úspěchu. Počty přepravených cestujících neustále rostou, železniční doprava je velmi úspěšná,“ poznamenal Kolovratník.