reklama

Havlíček by neměl vést ministerstvo dopravy jen napůl, tvrdí Černohorský z Pirátů

Sedm mimořádných událostí včetně tragických nehod na českých železnicích během července není podle Martina Kolovratníka (ANO), předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu, ničím zvláštním. Lukáš Černohorský (Piráti) naopak naznačil, že by ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) měl zvážit setrvání ve funkci.

reklama

„Karel Havlíček by neměl být ministrem dopravy jen napůl, ale měl by se mu věnovat na plný úvazek,“ uvedl Černohorský v pořadu 360º Pavlíny Wolfové v televizi CNN Prima NEWS a narážel tak na Havlíčkovu „rozdrobenost“, protože je též ministrem průmyslu a obchodu a vicepremiérem. „Nejde jen o problém týkající se železnic, ale i chybějících dálnic, chybějí silnice prvních tříd. Je potřeba, aby se pan ministr věnoval té tematice na plný úvazek. Protože kromě toho, že se řeší doprava, tak k tomu přibývají nápravy následků pandemie koronaviru. A to by měl napravovat ten samý člověk, tedy i věci, které se týkají firem, cestovního ruchu, obecně obchodu a průmyslu. A to není reálné,“ obhajoval svůj názor Černohorský.

Havlíček vede i ministerstvo průmyslu a obchodu

Na otázku Pavlíny Wolfové, zda si myslí, že Karel Havlíček nezvládá obě ministerstva, Černohorský odpověděl: „Ano, on je nezvládá. Dopravě je nutné se věnovat dlouhodobě, protože tam naprosto chybí koncepce a cílené vedení. To je v mnoha případech vidět na nepřipravenosti některých dopravních staveb, ať už se to týká železnic nebo silnic. Navíc potřebujeme člověka, který se naplno bude věnovat obnově ekonomiky. A to v tuto chvíli není možné.“

Tím se dostal do tvrdého sporu s Kolovratníkem, který ministra za hnutí ANO bránil: „Od Lukáše Černohorského to zní velmi špatně a nechci použít slovo, že je to lež, ale musím mu oponovat. Není pravda, že ministerstvo dopravy nemá připravené projekty nebo koncepci. My máme jasnou dopravní strategii, která je v souladu i s Evropskou unií. Víme, že chceme dokončit dálniční síť, mezi prioritami jsou vysokorychlostní tratě. To, co řekl, není pravda. I ta jeho kritika není směrem k železnici oprávněná.“

V Česku je 9 500 kilometrů tratí

Podle Kolovratníka je nutné vidět situaci na české železnici ze širšího pohledu. „Všechny ty události je třeba zasadit do rámce. V Česku máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, možná na světě, 9 500 kilometrů tratí, a celkem se za den vypraví kolem devíti tisíc spojů včetně nákladních. Nechci to bagatelizovat, ale takové drobnosti se stávají dvě, tři denně. Zkusme si to srovnat s počtem dopravních nehod s tzv. ťuknutím plechů, bez zranění. Jde skutečně o obrovský počet přeprav,“ uvedl dále Kolovratník.

Černohorský však oponoval tím, že nejde pouze o události posledních dnů. Počet incidentů na českých železnicích se za pět let zvýšil o 15 procent. „Z toho je vidět, že je to vyústění dlouhodobých problémů, které na českých tratích jsou. Jde především o vlakvedoucí, ale i další zaměstnance, kteří dlouhodobě chybějí. Přestože školíme vlakvedoucí rychle, ale problém je v tom, že kdybychom je takto rychle neškolili, tak nemáme funkční vlaky. Navíc máme poddimenzovaný Drážní úřad, Drážní inspekci, kde také došlo ke škrtům. Je to jen vyústění toho, že byly dráhy obecně podceňované a nevěnovala se jim taková pozornost, jaká by měla být,“ popsal Černohorský.

Havlíček si vyhrnul rukávy, argumentuje kolega

Kolovratník si přes všechny problémy myslí, že by Havlíček neměl odcházet. „Jednoznačně ne. Za Karlem Havlíčkem plně stojím, reagoval velmi promptně na mimořádnost, když hned v úterý večer byl na místě nehody u Českého Brodu. Ve středu se sešel expertní bezpečnostní tým. Ministr dopravy se do všeho pustil s vyhrnutými rukávy a situaci se snaží aktivně řešit, chce zrychlit některá opatření. Nejde o nějaká mimořádná unáhlená řešení. Ano, strojvedoucích máme nedostatek. Ale železnice u nás je obětí svého vlastního úspěchu. Počty přepravených cestujících neustále rostou, železniční doprava je velmi úspěšná,“ poznamenal Kolovratník.

Tagy:

Hlavní zprávy

Kuba: Leží na JIP a víme, že do dvou dnů zemřou. Neočkovaní podcenili covid jako Horká
Partie

Kuba: Leží na JIP a víme, že do dvou dnů zemřou. Neočkovaní podcenili covid jako Horká

Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) v Partii naléhavě apeloval na očkování a popsal tristní situaci v některých nemocnicích. „Jsme společnost, která musí každého, kdo onemocní, nakonec do nemocnice přijmout. Je tam strašná spousta lidí, kterým říkali, ať se nenechají očkovat. Teď tam leží, mají morfin a my víme, že do dvou dní zemřou,“ prohlásil. Příkladem podceňování problému je podle něj smrt zpěvačky Hany Horké, která odmítala vakcinaci.

Benešová k týrání vězňů: Bachaři ve Valdicích to nemají lehké, je to žalář plný vrahů

Bývalá ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) i současný šéf rezortu justice Pavel Blažek (ODS) považují podezření z týrání vězňů ve Valdicích za závažné. Na druhé straně nejsou přesvědčeni, že by šlo o systémové selhání. „Občas tam mají problémy, ale tento druh lidí, co tam sedí, eskaluje různá napětí,“ řekla Marie Benešová v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.

Nemusíme všechno měnit. Blažek zdůvodnil, proč proti vůli části ODS ponechá šéfa žalobců

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) potvrdil, že v nejbližší době nemá v plánu odvolávat nejvyššího státního zástupce Igora Stříže a nahrazovat jej někým jiným. Nemyslím si, že by se po každých volbách měli měnit všichni lidé ve státní správě,“ řekl Blažek v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS. Na Igora Stříže má tak zcela opačný názor než jeho stranický i vládní kolega Zbyněk Stanjura (ODS).

Vědce děsí nová mutace omikronu. Měla by získat vlastní řecké písmeno, myslí si

Nová mutace omikronu vědce děsí. Subvarianta s označením BA.2, které se též přezdívá „skrytá verze omikronu“, je podle dostupných dat přenosnější. Odborníci se proto obávají, že by mohla vyvolat další vlny pandemie po celém světě, již nyní by v některých zemích mohla dominovat. Apelují tak na to, aby varianta získala vlastní písmeno z řecké abecedy.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama