Hodnocení 50 nejoblíbenějších aut českými mechaniky: Která se sypou nejvíc?

Některé díly se porouchávají velmi často, jiné překvapivě vydrží. To vše bez ohledu na stáří, značku či model vozu. Jak je to možné? Rozsáhlý průzkum, během kterého technici hodnotili 50 nejoblíbenějších vozů v České republice, se záhadě snažil přijít na kloub.

Hodnocení poruchovosti jedné z odborných společností zkoumá čtyři části vozu – karoserii, elektrický systém, pohonný systém a odpružení. Jedná se o poměrně široké kategorie, nicméně při hlubším zkoumání můžeme najít řadu chyb. Od těch výjimečných až po ty pravidelné.

Karoserie

Mezi hlavní problémy, které hlásí mechanici, patří:

  • koroze
  • problémy se stahováním oken
  • nesprávné lícování jednotlivých prvků karoserie
  • vrzání

Nejčastějšími problémy jsou však opotřebení těsnění a poruchy zámků. V závěrečném hodnocení se ukázalo, že žádný z vozů nevykazoval tak závažné rezavění, aby musel být vyřazen z provozu. To ukazuje, že i 15 nebo 20 let staré vozy za přijatelnou cenu lze stále bezpečně používat, a celková úroveň tovární ochrany proti korozi se dlouhodobě zlepšuje.

Problémy s těsněním dveří jsou však akutní, protože se projevují hlukem za jízdy nebo vnikáním vody do interiéru. Lze jim však poměrně snadno předcházet. Odborníci radí, že stačí pravidelně mazat těsnění vhodnými přípravky, což platí zejména pro levné modely, u nichž jsou těsnění nižší kvality.

Časté jsou i poruchy zámků. Typickým scénářem je, že řidič většinu času používá pouze dálkové ovládání. Když se baterie vybije, s údivem zjistí, že zámek nelze otevřít klíčem, protože je zanesený. Rada odborníků tedy zní, aby motoristé otevírali auto klíčem alespoň jednou za měsíc, a tím předcházeli podobným překvapením.

Nesprávné lícování plechů a vrzání jsou obvykle stopami po špatně provedených opravách, takže v tomto případě nejsou pro toto hodnocení relevantní. Je však třeba upozornit na problémy s kvalitou barvy. U některých vybraných japonských modelů je totiž lak obzvláště jemný a citlivý na poškrábání.

Elektroinstalace

Problémy s elektroinstalací lze rozdělit na poruchy osvětlení, palubní elektroniky a bezpečnostního vybavení pro řidiče.

Nejčastější závady bývají v systému osvětlení. V některých případech je to způsobeno stářím elektroinstalace, v jiných třeba přetíženými žárovkami, které se příliš rychle vypalují. Mechanici ProfiAuto se shodují, že vypálené žárovky nebo dokonce xenonové výbojky nejsou až takový problém vzhledem k jejich dobré dostupnosti. Mnohem větší potíže působí náročný postup opravy. Stojí za zmínku, že u některých modelů automobilů (např. Renault Modus) je výměna žárovky velice zdlouhavá, protože je nutné demontovat celý nárazník.

Specialisté také upozorňují na problém, který se vyskytuje u nových vozů. Jedná se o problém s LED osvětlením, které je prakticky neopravitelné, a náklady na kompletní sady svítidel jsou velmi vysoké.

Poruchy palubní elektroniky obvykle závisí na úrovni vybavení vozidla. Nejdražší modely spotřebovávají energii z baterie, i když jsou zaparkované. U 10 a 15 let starých modelů systémy  selhávají, protože jsou staré a přetížené.

Jedinou prevencí je péče o stav baterie a nabíjecího obvodu. Jak ukazuje praxe, až 30 % elektroporuch by nenastalo, kdyby byla baterie v pořádku a pravidelně dobíjená. Odborníci proto doporučují zdrženlivost při montáži příplatkové výbavy. Kamery zaznamenávající obraz před vozem, parkovací kamery, ambientní osvětlení, navigace, přídavné reproduktory atd. totiž způsobují rychlý úbytek energie. U nejnovějších vozů se již objevují nové závady, jako jsou poruchy systémů Start/Stop a mildhybridních zařízení.

Pohon

Zobecnit závady hnacího ústrojí je téměř nemožné. Odborníkům se nicméně podařilo poukázat na některá kritická místa související s historií vývoje moderních automobilů. Černá listina zahrnuje:

  • spojky s dvouhmotovými koly (především u vznětových motorů)
  • vadné rozvodové řetězy (především u motorů TSI z počátečního období výroby a u motorů BMW řady N47)
  • neúčinné filtry pevných částic u dieselů z počátečního období výroby tohoto systému (norma Euro 5) – tyto poruchy se objevovaly ve vlnách a postihovaly vozy určitých ročníků, jejich četnost se však postupem času díky zlepšení výrobní technologie snížila

Poruchy dvouspojkových převodovek by mohly tvořit samostatnou kapitolu. Toto řešení zpopularizované značkou Volkswagen si svého času podmanilo trh. Problém však nastal s náhradními díly a za opravy jsou požadovány astronomické částky. Situace se už výrazně zlepšila, a to jak z hlediska dostupnosti náhradních dílů, tak z hlediska školení nezávislých servisních sítí.

Nejnovějším servisním problémem je tzv. downsizing. Kolik toho malé, turbodmychadly přeplňované jednotky dokážou ve skutečnosti najet, se pravděpodobně ukáže už velmi brzy.

Odpružení

Závady odpružení se samozřejmě u jednotlivých kategorií vozů opakují. Malé a městské vozy, u nichž bylo odpružení maximálně zjednodušeno, jsou prakticky bezproblémové. Důkazem jsou nízké ceny dílů a jednoduché opravy.

U ostatních kategorií závisí míra poruchovosti a servisní náklady na jednotlivých řešeních. Nejlevnější jsou systémy McPherson pracující se zadním nosníkem. Nejdražší jsou systémy odpružení s více vahadly. Samozřejmě ale existují také další možnosti, které zvyšují náklady, jako je například změna tuhosti tlumení.

Novinkou, která se nyní projevuje i v praxi, jsou varianty odpružení montované v závislosti na výkonu motoru nebo verzi výbavy. Vynikajícím příkladem je Škoda Octavia III, u níž mají slabší verze vzadu spolehlivou vlečenou nápravu, zatímco silnější verze mají na údržbu dražší víceprvkové zavěšení.

Hodnocení poruchovosti vychází z dat sesbíraných 239 automechaniky pracujícími v nezávislé síti ProfiAuto. Technici hodnotili 50 nejoblíbenějších vozů v České republice a udělili jim známky na stupnici od 1 do 5, kde 1 byla nejlepší a 5 nejhorší. Vozy byly rozděleny do cenových kategorií: „do 100 000 Kč“, „od 100 000 do 200 000 Kč“ a „nad 200 000 Kč“. Kompletní hodnocení jednotlivých zkoumaných modelů najdete pod tímto odkazem.

Tagy: