360° - 2.9. v 20:45
V Paříži byl zahájen soudní proces se spolupachateli útoku na redakci francouzského satiristického časopisu Charlie Hebdo, ke kterému došlo před pěti lety. Před soudem nyní je 14 obžalovaných. Kde končí satira a začíná útok na něčí city či vyznání? A je potřeba mít určitou hranici? Na tyto a další otázky odpovídali v pořadu 360° Pavlíny Wolfové karikaturista Štěpán Mareš a kolážista Tomáš Břínek známý jako TMBK.
Oba umělci se shodli na tom, že je dobře, že redakce časopisu Charlie Hebdo i nyní, tedy pět let po útoku teroristů, publikuje na svých titulních stranách karikatury proroka Mohameda. „Ukázali tím, že je to nezlomilo,“ řekl Břínek.
Podobně hovořil i Mareš, který fungování mnohdy kontroverzního periodika obhajuje. „Nikdy se netajil tím, že je ostře satirický a dokáže se ostře vymezit proti komukoliv. Je to naprosto v pořádku. To, že se to někomu nelíbí, je jeho problém,“ uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Podle něj časopis již od svého vzniku v roce 1970 nespustil nohu z plynu a nezastavila jej ani obměna témat, k čemuž postupem času přirozeně dochází. „Pochopitelně jsou nová témata jako Islámský stát a pořád reagují stejným stylem. Neuhnuli nikam,“ doplnil Mareš.
Důležitý je osobní pocit i kontext
V souvislosti s útokem na redakci a zároveň jejich kontroverzní tvorbou je otázka, kde končí satira a začíná útok na city či vyznání lidí. Břínek vystupující pod zkratkou TMBK v pořadu 360° Pavlíny Wolfové sdělil, že on sám se řídí svým osobním pocitem, ale určitě by ze satiry vynechal třeba děti.
Není rozdíl nosit na tričku Hitlera nebo Stalina, řekl ilustrátor Štěpán Mareš
Nakladatelství Naše vojsko čelilo na konci letošního května trestnímu oznámení kvůli údajné propagaci nacismu. Šlo o prodej kalendářů pro rok 2021 s tvářemi bývalých nacistických vůdců. O tom, jak jsou v České republice dané či naopak nejasné meze svobody názoru a propagace ideologií, hovořili hosté pořadu Silný hlas Markéty Fialové – spisovatel, knihkupec a nakladatel Jiří Padevět a ilustrátor časopisu Reflex Štěpán Mareš.
Pro jeho kolegu karikaturistu je především důležitý daný kontext. Zmínil tak například časté znázornění proroka Mohameda na stránkách Charlie Hebdo, přičemž Mareš by jej zde dával jen v okamžiku, kdy je přítomen právě onen kontext. „Já bych ho kreslil i nadále. Ale vždy v nějaké souvislosti, ne za každou cenu, ne za cenu urážky nějaké menšiny,“ dodal Mareš.
Nejlepším tématem je politika, aktuálně i koronavirus
Hosté pořadu 360° Pavlíny Wolfové zároveň přiznali, že sami se často setkávají s negativní odezvou, avšak pouze formou nesouhlasných či urážlivých komentářů či vzkazů. Mareš i Břínek se taktéž shodli na tom, že nejlepším zdrojem satiry byla a stále je politika, ale občas není špatné přejít i do jiné oblasti. „Na prvním místě je politika, politická satira. Ale samozřejmě není od věci, když je k tomu důvod, udělat si legraci z někoho, jako jsou umělci, zpěváci či herci,“ řekl Mareš. Podle Břínka je aktuálně dobrým tématem i koronavirus.
K útoku na pařížskou redakci francouzského časopisu Charlie Hebdo došlo 7. ledna 2015. Bratři Said a Chérif Kouachi tehdy zabili celkem 12 lidí v redakci a následně i dva policisty. K útoku se později přidal i Amedy Coulibaly, který zabil čtyři lidi v košer obchodě s potravinami. Všichni tři byli později zabiti policií.