Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) přišel s nápadem na výstavbu okružního metra E. Obdobný návrh na metro O přitom v minulosti představil také jeho předchůdce Adam Scheinherr (Praha sobě). Tehdejší primátor Hřib se tehdy k němu stavěl spíše vlažně a jako prioritu označoval tramvajový okruh. Dnes proto opoziční Praha sobě Hřibovi připomíná, kdo projekt původně vymyslel.
„Začínáme s přípravou okružní kolejové linky E! Není na co čekat. Praha musí být připravená také na očekávaný budoucí rozvoj. Proto jsme schválili vznik pozice koordinátora, který zajistí výběr zpracovatele rozsáhlé studie o možnostech nové, už páté trasy pražské kolejové linky,“ napsal Hřib na sociální síti X.
ČTĚTE TAKÉ: Pod Vyšehradem bude nový železniční most, rozhodl Kupka. Ten historický se zřejmě přesune
Nová linka má pomoci konkrétním částem metropole. „Praha se nepochybně bude dál rozvíjet a už dnes jsou některá spojení poptávána natolik, že často nestačí. Jde zejména o směry, kam nevedou koleje – mezi Smíchovem a Budějovickou nebo Prosekem, Vysočany a Žižkovem. O nové lince tedy víme, že by měla jezdit nikoliv do, ale okolo centra města, aby propojila stávající trasy A, B, C a budovanou trasu D. Takové trasování by navíc umožnilo rychle a spolehlivě obsloužit čtvrti, které v příštích letech čeká mohutný stavební rozvoj,“ doplnil.
Začínáme s přípravou okružní kolejové linky E! 👍
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) December 11, 2023
Není na co čekat. Praha musí být připravená také na očekávaný budoucí rozvoj.
Proto jsme schválili vznik pozice koordinátora, který zajistí výběr zpracovatele rozsáhlé studie o možnostech nové, už páté trasy pražské kolejové… pic.twitter.com/pbLJ2GFvfm
Scheinherr však Hřibovi připomněl, že to byl on, kdo již skoro před dvěma lety se stejným nápadem přišel. „Díky, že se to konečně schválilo. Tisk jsme připravili ještě v minulé koalici, ale chtěli jsme, aby se projekt nezahodil jen kvůli politice, tak jsem rád, že se to konečně povedlo. Má to obrovský význam pro brownfieldy, které se v následujících desetiletích zastaví a byly by jinak závislé jen na automobilové a autobusové dopravě,“ napsal Hřibovi v komentáři.
„Tím můžeme nastartovat nejen rozvoj těchto zanedbaných území, ale též výstavbu tolik potřebných bytů. Navíc se tím odlehčí přeplněným linkám v centru města. Pro zájemce trasa by měla vypadat nějak takto, ale detail bude předmětem prověření,“ doplnil.
Metro O podle návrhu náměstka Adama Scheinherra Zdroj: CNN Prima NEWS
Současný náměstek se však bránil, že se jedná o nový projekt. „Jedná se o prakticky nový tisk, díky kterému se ujme příprav studie odbor dopravy a díky kterému vytvoříme pozici koordinátora. Každopádně čím větší podpora pro okružní spojení kolem Prahy, tím lepší,“ napsal v reakci na svého předchůdce.
Scheinherr mu však připomněl, že za jeho návrhem stál již tým urbanistů. „Proto má vzniknout studie proveditelnosti. Ale hlavně jsem to nekreslil já, ale tým urbanistů a dopravních inženýrů. Jinak Metro D i Metro S povedou třeba na Hlavní nádraží. Také to bude komplikované, ale jde to, když se chce,“ napsal.
Hřib se k okružnímu metru neměl
Když však Praha sobě před skoro dvěma lety poprvé s nápadem okružního metra přišla, vyjadřoval se Hřib ještě poměrně opatrně. „Piráti jednoznačně podporují další rozšiřování MHD. Proto je teď prioritou zejména zajištění financování stavby metra D. Vedení okružní trasy další linky je samo o sobě otázkou,“ uvedl Hřib jako primátor v únoru 2022.
Okružní metro nezmiňoval ani více než o rok později, kdy již měl městskou dopravu jako náměstek na starost. Naopak vlajkovou lodí Pirátů byl doposud tramvajový okruh. „Prioritou zůstávají masivní investice do rozvoje MHD. Stavíme Metro D, nové tramvajové trati, další připravujeme. Tramvajové trati chceme do budoucna propojit tramvajovým okruhem po obvodu města v souladu s koncepcí budování města krátkých vzdáleností,“ sdělil redakci CNN Prima NEWS Hřib ještě letos v červnu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha řeší koleje, v autech ale nejezdí podlidé, řekl Macinka. Děláme i na silnicích, hájí se Hřib
Obavy z přístupu Pirátů tak měli právě představitelé Prahy sobě. „Bojím se, že budou řešeny pouze krátkodobé projekty, ale dlouhodobé jako okružní metro O připravováno nebude, nebo se v lepším případě zpozdí,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS lídr hnutí Jan Čižinský.