Stát a Správa železnic (SŽ) budou pokračovat v přípravě nového železničního mostu na Výtoni. Zároveň budou spolu s Prahou hledat místo pro umístění nynější historické konstrukce. Na tiskové konferenci to v úterý oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) společně s ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
SŽ argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Výsledky soutěže SŽ představila koncem loňského roku, následně se proti plánu památkově chráněnou konstrukci nahradit vzedmula vlna kritiky. „Budeme pokračovat v intencích té architektonické soutěže s tím, že si plně uvědomujeme památkovou hodnotu toho současného mostu a v žádném případě nedojde k odstranění té příhradové nýtované konstrukce,“ řekl v pondělí Kupka. Dodal, že cílem je, aby chráněná konstrukce dále v jiné lokalitě sloužila jako most pro pěší a cyklisty.
ČTĚTE TAKÉ: Zpoždění vlaků se nebudou opakovat, věří šéf železnic Svoboda. Mluví i o tragickém trendu
Podle Kupky by se historický most mohl přesunout do Modřan nebo Chuchle. „Po dohodě s Prahou prověřujeme možnost jejího přemístění do lokality Modřan nebo Chuchle, kde by mohla sloužit jako most pro pěší a cyklisty. Technický odkaz našich předků plně zachováme,“ napsal ministr na sociální síti X.
Jak dál s železničním spojením přes Vltavu pod Vyšehradem?
— Martin Kupka (@makupka) December 19, 2023
🔵Budeme pokračovat v rozpracování a posuzování vítězného návrhu nového železničního mostu vzešlého z architektonické soutěže. Vítězný návrh se od svého představení již výrazně proměnil, aby lépe zapadal do prostředí… pic.twitter.com/Zvoa8ogDDt
Stavba nového mostu je podle něj rovněž ekonomicky výhodnější než rekonstrukce. „Ekonomická studie expertů z agentury JASPERS potvrdila, že výstavba nového mostu vyjde minimálně o 40 % levněji než rekonstrukce mostu stávajícího. To vše při splnění nejpřísnějších technologických norem s delší životností. Při rozhodování musíme i citlivě přistupovat k využití peněz daňových poplatníků,“ doplnil Kupka.
Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav, hlavní město, městské části Praha 5 a Praha 2 či Centrum světového dědictví UNESCO. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20 600 lidí.
Správa železnic upozorňuje rovněž na nedostatečnou kapacitu stávajícího mostu. Nedávno představila vizualizace moderního tříkolejného mostu, který by mohl ten historický nahradit.
Někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) chtěl přitom ještě na poslední chvíli Kupku přesvědčit, aby historický most zachránil. Specialisté na mostní konstrukce David MacKenzie, Ian Firth, Andreas Galmarini a Eugen Brühwiler ve spolupráci s architektem a inženýrem Petrem Tejem začali připravovat podrobný návrh opravy mostu pod Vyšehradem
„O budoucnosti mostu má rozhodnout pan ministr dopravy Martin Kupka, bohužel ze Správy železnic má pouze podklady ke zbourání mostu a stavbě nového. Až teď konečně díky mezinárodnímu týmu inženýrů získá též podklady k rekonstrukci mostu,“ sdělil Scheinherr.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zpoždění vlaků se nebudou opakovat, věří šéf železnic Svoboda. Mluví i o tragickém trendu