Čelní srážku expresu z Mnichova s regionálním osobním vlakem u obce Milavče na Domažlicku, kde loni 4. srpna zahynuli tři lidé a 56 se jich zranilo, zavinil strojvůdce rychlíku, který při srážce zemřel. Nerespektoval červené světlo na návěstní svítilně výhybny. Uvedla to Drážní inspekce (DI) v závěrečné zprávě. Škoda přesáhla 178 milionů korun, její výše nebyla ke dni zpracování, k 9. březnu, konečná.
Při srážce zemřeli oba strojvedoucí a jeden cestující z lehčího regionálního vlaku RegioShark, který byl nárazem odražen zhruba 80 metrů. Místo nehody bylo do dvou dnů opravené a průjezdné. První vlak tam vyjel v pátek 6. srpna v 18:50.
„Šlo o nedovolenou jízdu vlaku Ex 351 za úroveň hlavního odjezdového návěstidla S1 s návěstí ‚Stůj‘, vjetí do postavené vlakové cesty pro protijedoucí vlak Os 7406, následnou srážku a vykolejení obou vlaků,“ uvedla inspekce ve zprávě. Během vyšetřování příčin a okolností havárie se nepodařilo zjistit, proč strojvedoucí nereagoval na návěst ‚Výstraha‘ vjezdového návěstidla výhybny Radonice a následně na dráze zhruba 240 metrů na návěst ‚Stůj‘ odjezdového návěstidla výhybny Radonice. Vyšetřovatelé nezjistili, že by strojvedoucí používal komunikační prostředky.
Podle závěrečné zprávy bylo v den nehody po 8 hodině ranní oblačno, plus 15 stupňů Celsia a nebyla snížená viditelnost. „V místě nebyly prováděny žádné opravné nebo údržbové práce. Provoz v místě a jeho okolí byl v běžném režimu,“ uvedli autoři zprávy. Podle vnitřního předpisu provozovatele dráhy (Správy železnic) zakazuje návěst ‚Stůj‘ strojvedoucímu jízdu vlaku. Jeho čelo musí zastavit alespoň 10 metrů před hlavním návěstidlem. Výpravčí ve stanici Domažlice nemohl podle zprávy učinit nic, aby srážce zabránil.
Strojvedoucí expresu pracoval u Českých drah od října 2008 nepřetržitě až do nehody. Od prosince 2017 po vykonání odborné zkoušky u společnosti Länderbahn jezdil na trati Plzeň – Česká Kubice státní hranice a dále v úseku Česká Kubice státní hranice – Schwandorf. „Měl dostatečně dlouhou praxi a podle dokumentace dopravce ČD byl prokazatelně seznámen s traťovými poměry. DI šetřením zjistila, že strojvedoucí byl odborně způsobilý pro práci ve funkci strojvedoucího a délka jeho praxe, zkušenosti a znalosti neměly vliv na vznik této mimořádné události,“ uvedla inspekce. Podroboval se pravidelným lékařským prohlídkám a podle posudku byl zdravotně způsobilý.
„Kriminalisté dnes na základě závěrečné zprávy Drážní inspekce případ odložili,“ řekla v pátek v poledne domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová. Policejní vyšetřovatelka finální zprávu inspekce obdržela právě v pátek. Důvodem odložení případu má být fakt, že podezřelý ze zavinění nehody – strojvůdce rychlíku, zemřel, a nelze tak zahájit trestní stíhání pro obecné ohrožení z nedbalosti.
Škoda na osobním vlaku přesáhla 65 milionů korun, zbytek byl na vozech expresu a tři miliony korun na zařízení dráhy.