Srážka vlaků na Domažlicku
U obce Milavče mezi stanicemi Domažlice a Blížejov se ve středu ráno srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli tři lidé, pět je v kritickém stavu, 31 zraněných je mimo ohrožení života. Na místě zasahovaly čtyři vrtulníky a záchranáři ošetřili celkem 67 lidí. Podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.
Na jednokolejné trati u obce Milavče na Domažlicku se ve středu ráno srazil expres z Mnichova s protijedoucím regionálním osobním vlakem, tři lidé na místě zemřeli, desítky dalších byly zraněny. Policie oznámila, že kriminalisté se věcí zabývají jako možným obecným ohrožením z nedbalosti. Škody přesáhnou 100 milionů korun, uvedla Drážní inspekce. Provoz na trati Praha–Plzeň – Furt im Wald – Mnichov bude podle webu Českých drah přerušen zřejmě do pátečního podvečera.
Mezi oběťmi srážky, která se stala kolem 8:00, jsou oba čeští strojvůdci, z toho jeden řídil německý rychlík, o život přišla také jedna cestující z regionálního vlaku RegioShark. Poslední velká nehoda na železnici se stala loni v červenci na rovněž jednokolejné trati, a to u obce Pernink na Karlovarsku, kde zahynuli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno.
Nehoda na Domažlicku byla druhou vážnou středeční událostí na železnici, brzy ráno vykolejil u Kralup nad Vltavou nákladní vlak, v tomto případě ale nebyl nikdo zraněn.
Pět lidí je po nehodě u Domažlic ve vážném stavu a pět má středně těžká zranění, více než 50 dalších utrpělo lehčí zranění. Většina zraněných je v plzeňské fakultní a v domažlické nemocnici, dva vážně zraněné přepravili záchranáři do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích. Mezi zraněnými jsou i cizinci. Němečtí záchranáři, kteří na místě rovněž pomáhali, přepravili některé do německých nemocnic. Plzeňské transfuzní oddělení kvůli nehodě požádalo občany, aby přišli darovat krev. Za záchrannou službu na místě zasahovaly čtyři vrtulníky. Pomáhalo také zhruba 60 hasičů.
Tělo strojvůdce vystříhali po sedmi hodinách
Hejtmanka Plzeňského kraje Ilona Mauritzová (ODS a TOP 09) a ministr Havlíček ocenili rychlý zásah záchranářů. Většina cestujících byla z vlaků vyproštěna za 45 minut. Jako poslední hasiči před 15:00 vystříhali ze zdemolované kabiny tělo strojvůdce expresu, dostávali se k němu přes metrovou vrstvu plechů a železa.
„Na místě už začaly odklízecí práce,“ uvedla v 16:50 mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Na nehodu už se byli podívat zástupci firmy, která bude velkým pozemním jeřábem zvedat lokomotivu z náspu. Podle mluvčí by to jeřáb na nehodovém vlaku nezvládl. Zatím není jasné, kdy technika dorazí.
Havlíček krátce po nehodě na Twitteru napsal, že expres projel návěstidlo v poloze stůj ve výhybně Radonice na Domažlicku a srazil se s osobním vlakem. To následně potvrdil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Nicméně je podle něj brzo na přesnou identifikaci příčin nehody, předběžné závěry by inspekce mohla mít v závěru středy. Kompletní vyšetřování ovšem potrvá několik měsíců.
Provoz řídí dispečer
Provoz na trati, kde se vlaky srazily, dálkově řídí dispečer. Trať je vybavená návěstidly a reléovým zabezpečovacím zařízením, uvedla Správa železnic. Nejvyšším zabezpečovacím zařízením na tuzemských tratích je systém ETCS, který automaticky zastaví vlak na dálku. Jím je nyní v zemi vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových 9 000 kilometrů železnic.
Podle ministerstva dopravy chce stát v následujících 20 letech na další zabezpečení tratí dát přes 100 miliard korun, většina by měla směřovat právě na instalaci systému. Havlíček novinářům na místě nehody řekl, že ani při sebelepším zabezpečení není možné vyloučit selhání lidského faktoru. Podle mluvčího Federace strojvůdců Libora Poláčka se mohlo stát cokoliv, strojvůdce třeba mohl mít zdravotní indispozici nebo mu pracovně mohl volat dispečer.
Dopravu v úseku mezi Domažlicemi a Staňkovem po nehodě zajišťují autobusy. Dráhy také spustily pro postižené psychologickou linku. „Naše společnost poskytne pozůstalým a zraněným veškerou pomoc a odškodnění. Už jsme v tomto směru přijali potřebná rozhodnutí,“ uvedl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.