Inzerát ministerstva zdravotnictví na vakcínu proti koronaviru zkritizoval i premiér Andrej Babiš (ANO). Označil ho doslova za katastrofální. Vzkázal ministru zdravotnictví Janu Blatnému (za ANO), aby si sehnal lepší marketéry.
„Úkolem ministerstva zdravotnictví je přesvědčit lidi, aby se nechali očkovat. Musí připravit nějakou kampaň. Doufejme, že bude vypadat jinak než ten inzerát, který jsem viděl, který byl úplně katastrofální,“ citovala Babiše ČTK. Premiér dodal, že volal Blatnému, aby si našel pořádné marketéry. „Abychom se za to nemuseli stydět,“ prohlásil premiér.
Odpudivé, jako z minulého století. Ministerstvo to schytalo za kampaň na vakcínu
Ministerstvo zdravotnictví začíná s osvětou na podporu vakcíny proti koronaviru. Podle expertů ale resort šlápl hodně vedle. Vizuál podle odborníků na marketing a grafiků vypadá spíš jako kampaň proti očkování.
Uvedl také, že ministerstvo zdravotnictví má s kampaní k očkování zpoždění. „Samozřejmě už to mělo být dávno venku, protože máme plno fake news,“ řekl premiér. Zopakoval, že očkování nebude povinné a jde o ochranu zdraví lidí.
Inzerát ministerstva zdravotnictví je už od čtvrtka pod palbou odborníků. Označují ho za odpudivý a kontraproduktivní.
„Vypadá to jako práce amatéra. Nemůžu si pomoct. Tohle nemohla nikdy vypustit žádná profesionální agentura. Někdo v rámci ministerstva sepsal texty, ale místo toho, aby si to nechali udělat, tak to zpracovali v nějakém základním editoru a vypustili ven,“ řekl CNN Prima NEWS expert na politický marketing Karel Komínek.
„Moderní člověk, který je naučený na konzumace velkých textů, tak čte hlavně zvýrazněné texty. Na tomto konkrétním letáku jsou to věci, které mluví o tom, že vakcína nebude účinná. Výsledek pomáhá vyvolat úplně opačný dojem, než ministerstvo chtělo,“ dodal Komínek.
Jak špatný test z češtiny
Inzerát je podle grafického designéra a učitele na Vyšší odborné škole grafické a Střední průmyslové škole grafické Jana Charváta učebnicovou ukázkou toho, jak nemá vypadat komunikace ministerstva k občanům.
„Rychlým pohledem se dozvíme, že vakcína je spolehlivou cestou k běžnému životu, ale hned pod tím stejně velkým písmem: Toto není pravda. Textace je zmatečná i pro průměrně inteligentního člověka. Není pravda, že vakcína není nebezpečná? To zní jak ze špatného testu z češtiny,“ rozebral inzerát pro CNN Prima NEWS Charvát. Další reakce odborníků na inzerát si můžete přečíst zde.
Ne všichni jsou kritičtí, říká mluvčí
Mluvčí ministerstva zdravotnictví Barbora Peterová CNN Prima NEWS řekla, že autorem kampaně je samo ministerstvo. Vizuál se objevil nebo objeví v Mladé frontě DNES, Lidových novinách a deníku Právo. Příští týden vyjde informační leták v regionálních Denících po celé ČR.
„Grafické zpracování se však liší s ohledem na typ inzerce v daném médiu. Od tohoto týdne běží také na celoplošných rádiích (Evropa 2, Frekvence 1, Rádio Zet) audiospoty. Do reklamní kampaně jsou či ještě budou zapojeny zpravodajské i odborné servery, samozřejmostí je zapojení sociálních sítí,“ uvedla Peterová.
Zdůraznila, že ne všichni aktuální kampaň kritizují. „Pro úplnost dodávám, že se jedná o první, menší část mediální kampaně zaměřené na podporu očkování proti COVID-19. Co se týče komunikační kampaně, jejíž realizace byla ministerstvu zdravotnictví uložena usnesením vlády, v současné chvíli připravuje advokátní kancelář vybraná na základě výběrového řízení dokumentaci pro výběrové řízení na samotnou mediální kampaň,“ konstatovala Peterová. S jejím rozběhnutím ministerstvo počítá v lednu příštího roku.